تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 327 |
تعداد مقالات | 3,293 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,416,779 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,256,088 |
رابطه سبکهای فرزندپروری و سبکهای انضباطی با جرأتورزی دانشآموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 24، پاییز 1395، صفحه 21-38 اصل مقاله (276 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2016.2776 | ||
نویسندگان | ||
لیلا پودینه1؛ حسین جناآبادی2؛ عبدالوهاب پورقاز2 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
جرأتورزی یکی از مؤلفههای مهم روابط و مهارتهای اجتماعی است که میتواند تحتتأثیر عوامل مختلف از جمله سبکهای فرزندپروری و انضباطی قرار بگیرد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین سبکهای فرزندپروری و سبکهای انضباطی مدیران و معلمان با جرأتورزی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی (از نوع رگرسیون) بود که از بین دانشآموزان دورة متوسطة دوم شهر زابل در سال تحصیلی 1395-1394 به شیوة نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم تعداد390 دانشآموز از طریق سه پرسشنامة سبکهای فرزندپروریدیانابامریند (1972)، جرأتورزی گمبریل و ریچی (1975) و سبکهای انضباطی درک شدة مدیران و معلمان رمضانی (1389) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان داد بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه با جرأتورزی، رابطهای وجود ندارد (05/0p>)؛ اما بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با جرأتورزی رابطة مثبت و معنادار و بین سبک فرزندپروری مستبدانه با جرأتورزی رابطة منفی معناداری وجود دارد (01/0p<). نتایج رگرسیون نیز نشان داد که سبکهای فرزندپروری 9/50 درصد از واریانس جرأتورزیرا تببین میکنند. یافتة دیگر این مطالعه نشان داد که بین سبک انضباطی غیرمداخلهای با جرأتورزی، رابطهای وجود ندارد (05/0p>)؛ اما بین سبک انضباطی مشارکتی با جرأتورزی رابطة مثبت و معنادار و بین سبک انضباطی مستبدانه با جرأتورزی، رابطة منفی و معنادار وجود دارد (01/0p<). نتایج رگرسیون نیز نشان داد، سبکهای انضباطی 3/54 درصد از واریانس جرأتورزیرا تببین میکنند. براساس یافتهها، برگزاری دورة فرزندپروری برای والدین و دورة سبکهای انضباطی برای مدیران و معلمان مدارس، بهمنظور افزایش جرأتورزی دانشآموزان پیشنهاد میشود. جرأتورزی یکی از مؤلفههای مهم روابط و مهارتهای اجتماعی است که میتواند تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله سبکهای فرزندپروری و انضباطی قرار بگیرد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای فرزندپروری و سبکهای انضباطی مدیران و معلمان با جرأتورزی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی (از نوع رگرسیون) بود که از بین دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر زابل در سال تحصیلی 95-1394 به شیوه نمونهگیری تصادفی-طبقهای متناسب با حجم تعداد390 دانشآموز از طریق سه پرسشنامه سبک های فرزندپروری دیانا بامریند (1972)، جرات ورزی گمبریل و ریچی (1975) و سبک های انضباطی درک شده مدیران و معلمان رمضانی (1389) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان دادبین سبک فرزندپروری سهلگیرانه با جراتورزی رابطهای وجود ندارد (05/0p>). اما بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با جراتورزی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک فرزندپروری مستبدانه با جراتورزی رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0p<). نتایج رگرسیون نیز نشان داد که سبکهای فرزندپروری 9/50 درصد از واریانس جراتورزی را تببین میکنند. یافته دیگر این مطالعه نشان داد که بین سبک انضباطی غیرمداخلهای با جراتورزی رابطهای وجود ندارد (05/0p>). اما بین سبک انضباطی مشارکتی با جراتورزی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک انضباطی مستبدانه با جراتورزی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0p<). نتایج رگرسیون نیز نشان داد سبکهای انضباطی 3/54 درصد از واریانس جراتورزی را تببین میکنند. بر اساس یافتهها، برگزاری دوره فرزندپروری برای والدین و دوره سبکهای انضباطی برای مدیران و معلمان مدارس، به منظور افزایش جرأت ورزی دانشآموزان پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای فرزندپروری؛ سبکهای انضباطی؛ جراتورزی | ||
مراجع | ||
احمدی فاطمه، احتشامزاده پروین. (1393 الف). بررسی رابطة سبکهای فرزندپروری مادران با جرأتورزی دانشآموزان دختر ناحیة 2 آموزشوپرورش اهواز، اولین همایش علمی-پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی. 2.اسمعیلی، مریم (1389). اثربخشیآموزشمهارتهایاجتماعیبهروششناختی- رفتاریگروهیدرافزایشعزتنفسوجرأتورزیدختراندارایوالدمعتاد. اعتیادپژوهی سوء مصرف مواد. شمارة 4 (16). صص 56-41. 3.امیرپور، برزو؛ اقبالی، محمد؛ امینی، کیانوش؛ فتحی، احمد؛ سرایی، نرگس؛ کلهرنیاگلکار، مریم (1394). نقش سبکهای فرزندپروری و اعتماد اجتماعی در فرار دختران از خانه. پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی. شمارة 4 (3). صص 50-39. 4.خدری خان آبادی عبدالرضا، پورشافعی هادی. (1393). رابطه مدیریت کلاس معلمان با خودکارآمدی دانش آموزان مقطع ابتدایی، فصلنامه تعلیم و تربیت،30(3):157-176. 5.سعیدنژاد، سعید (1392). رابطة بین سبکهای تفکر و سبکهای انضباطی مدیران مدارس با رفتارهای پرخطر نوجوانان. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان. 6.سهرابی، فرامرز؛ حسنی، اعظم (1386). شیوههایفرزندپروری والدینورفتارهایضداجتماعیدختران. نشریة روانشناسی. شمارة 11 (1). صص 88-75. 7.شکوهییکتا، محسن؛ پرند، اکرم؛ فقیهی، علینقی (1385). مطالعة تطبیقی سبکهای فرزندپروری. تربیت اسلامی. شمارة 2 (2). صص 140-115. 8.صفرزاده، سحر (1390). بررسی ابعاد شخصیتی و ساختار خانوادگی دختران فراری. زن و فرهنگ. شمارة 2 (7). صص 61-47. 9.قدوسینژاد، آیت؛ اسدیان، سیروس؛ فرید، ابوالفضل (1393). اثر مستقیم و غیرمستقیم شیوههای مدیریت کلاس درس و ادراک از جو مدرسه بر اهمالکاری معلمان. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی. شمارة 4 (16). صص 78-53. 10.کمیجانی، مهرناز؛ ماهر، فرهاد (1386). مقایسهشیوههای فرزندپروریوالدیننوجوانانبااختلالسلوکو نوجوانانعادی، دانشوپژوهشدر روانشناسی. شمارة 9 (33). صص 94-63. 11.یعقوبیدوست، محمود؛ عنایت، حلیمه (1393). بررسیرابطةبین شیوههایفرزندپروریوالدینباخشونتخانگی نسبتبهفرزنداندرشهراهواز. پژوهشهایراهبردیامنیتونظماجتماعی. شمارة 3 (2). صص 78-61. 12.Cramer P.)2011( Young Adult Narcissism: A 20 Year Longitudinal Study of the Contribution of Parenting Styles, Preschool Precursors of Narcissism, and Denial". Journal of Research in Personality; 45 (1):19–28.
13.Fontana D. Classroom control, British journal of physical education research supplement,2000; 15(2000):7-11.
14.Lin Y, Shiah I, Chang, Y, Lai T, Wang K, & Chou K. (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medical students assertiveness, self–esteem and interpersonal communication satisfaction, Nurse Education Today, 24 (8):656-65.
15.Lizarage LS, Ugarit D, Gradelle EM, & Iriarte DBT. Eahancement ofself–regulation, assertiveness, and empathy, Learning and Instruction,203; 13(2003): 423-39.
16.Lorr, M; More, WW. (1980). Four dimensions of assertiveness. Multivariate behavioralresearch, 15 (2), 127-139.
17.Piko B, Balazs F, Mate A. Authoritative Parenting Style and Adolescent Smoking and Drinking". Addictive Behaviors)2012.( 37 (3):353–56.
18.Raudsepp, E. (2005). How assertive are you? ABI/Inform Global, 66(4):18.
19.Van Gandy, K. (2002). Gender, the assertion of autonomy, and the stress process in youngadulthood, Social psychology, 65(4), 346-63.
20.Wray-lake L, Flanagan CA. (2012). Parenting Practices and the Development of Adolescents’ Social Trust, Journal of Adolescence, 35 (1):549-560. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,236 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 787 |
||