تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 423 |
تعداد مقالات | 4,312 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,544,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,340,200 |
الگوی تجاری سازی محصولات فنآورانه در شرایط رکورد بازار در ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 44، تابستان 1398، صفحه 181-207 اصل مقاله (763.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2019.28016.4356 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی کیخای فرزانه![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد، عضو هیات علمی گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استاد، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تجاریسازی محصولات فناوریمحور امروزه یکی از نیازهای مهم در کشور برای بهبود چرخه اقتصادی است. با توجه به وجود تحریمها، بهکارگیری فناوری بومی رویکرد عقلایی است؛ بنابراین شناسایی عوامل مهم در زمینه تجاریسازی با توجه به شرایط رکود بازار، میتواند نقش مهمی در عملکرد مطلوب شرکتها در بازارها در زمینه عرضه محصولات فناورانه داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارائه مدلی برای تجاریسازی محصولات فناورانه در شرایط رکود بازار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر ماهیت، پژوهش آمیختۀ اکتشافی است. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی، خبرههای بازاریابی و تجاریسازی میباشد. این خبرگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به همراه روش گلولۀ برفی شناسایی شدند، که با لحاظ نمودن کفایت دادهها، در نهایت با 20 خبره مصاحبه انجام شد. برای آزمودن مدل نیز 123 شرکت فعال در حوزه کسب و کارهای فناوریمحور استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل، تئوری دادهبنیاد و رویکرد معادلات ساختاری بوده است. دادهها از طریق مصاحبۀ عمیق بههمراه توزیع پرسشنامۀ 47 گویهای جمعآوری شدند. نتایج به دست آمده موید این بوده است که در مورد شرایط علی، «پتانسیل درونسازمانی» مطرح میباشد. پدیده اصلی شناسایی شده در پژوهش، «بومیسازی فناوری نوین» بوده است و عوامل مداخلهگر شناسایی شده در مدل، «نهادهای درگیر با فرآیند تجاریسازی» بوده است. همچنین بستر این تحقیق، «تعهد درونسازمانی» و «شرایط اقتصادی درونسازمانی» است. راهبردهای اصلی شامل «جهتگیری بازار» و «منابع مالی» میباشد و در نهایت پیامد اصلی این راهبردها، «بهبود عملکرد فروش» بوده است. نتایج رویکرد معادلات ساختاری موید تایید روابط طراحی شده در مدل دادهبنیاد بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری های نوین؛ تجاری سازی فناوری؛ محصولات فناورانه؛ شرایط رکود بازار | ||
مراجع | ||
1-Bahreini Zarch, M., & Shadnam, A. (2007). Commercialization of technology or how to create wealth from research and development, First Edition, Baztab Press, Tehran, 1-7. (In Persian)
2-Chen, C. J., Chang, C. C., & Hung, S. W. (2011). Influences of technological attributes and environmental factors on technology commercialization. Journal of Business Ethics, 104(4), 525-535.
3-Corbin, J., Strauss, A., & Strauss, A. L. (2014). Basics of qualitative research, sage.
4-Henttonen, K., & Lehtimäki, H. (2017). Open innovation in SMEs: collaboration modes and strategies for commercialization in technology-intensive companies in forestry industry. European Journal of Innovation Management, 20(2), 329-347.
5-Jeon, I. O. (2015). Convergence Held technology commercialization Effects on Performance. Journal of Digital Convergence, 13(8), 101-112.
6-Jung, M., Lee, Y. B., & Lee, H. (2015). Classifying and prioritizing the success and failure factors of technology commercialization of public R&D in South Korea: using classification tree analysis. The Journal of Technology Transfer, 40(5), 877-898.
7-Khalilian, B., Golestan Hashemi, M., Khayambashi, B., Chashmberah, M. (2017). Identifying and prioritizing key factors for SWOT analysis in the strategic planning process of technology commercialization using the ANP method, 4th International Congress on Modern Research in Management, Accounting and Economics Studies. (In Persian)
8-Khalilzadeh, N., Khalilzadeh, M., Mozafari, M., Vasei, M., & Amoei Ojaki, A. (2017). Challenges and difficulties of technology commercialization− a mixed-methods study of an industrial development organization. Management Research Review, 40(7), 745-767.
9-Khastar, H. (2009). Providing a method for calculating the reliability of the coding step in research interviews, Journal of Management Science Methodology, 15(58), 161-174. (In Persian)
10-Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Sage Publications, Inc.
11-Li, L., Varua, M. E., Komarek, A. M., Shankar, S., & Bellotti, W. D. (2017). The interplay of production commercialization and specialization: An empirical study on Chinese smallholders. China Agricultural Economic Review, 9(4), 504-521.
12-Lin, Y., Wang, Y., & Kung, L. (2015). Influences of cross-functional collaboration and knowledge creation on technology commercialization: Evidence from high-tech industries. Industrial marketing management, 49, 128-138.
13-M’Chirgui, Z., Lamine, W., Mian, S., & Fayolle, A. (2018). University technology commercialization through new venture projects: an assessment of the French regional incubator program. The Journal of Technology Transfer, 43(5), 1142-1160.
14-Mousaei, A., Bandarian, R., Sadoughi, S. (2008). Model of commercialization process of technical knowledge of chemicals, 3rd Conference on Technology Management. (In Persian)
15-Raoufi, M. (2011). New Idea Commercialization, International Modern Product Conference, 1-8. (In Persian)
16-Soltanigard Faramarzi, H. (2011). Commercialization of factors contributing to the growth of knowledge enterprises and the development of the national economy, International Conference on New Technologies, 1-8. (In Persian)
17-Vosough, F., Beiralvand, J. (2016). Investigating the obstacles and limitations of knowledge commercialization in universities, International Conference of Management Elites, 1-9. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 54 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 36 |