تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 586 |
تعداد مقالات | 6,016 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,765,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,773,353 |
رابطه میزان سخت رویی و فرسودگی شغلی مدیران و معلمان مدارس سمنان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 22، مهر 1394، صفحه 23-46 اصل مقاله (638.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2015.1858 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر امین بیدختی ![]() ![]() | ||
1دانشیار دانشگاه سمنان | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
انسان عصر حاضر با وجود زندگی چالشبرانگیز و پیچیده امروزی فشارهایی را متحمل میشود به نحوی که فشارهای موجود در محیط کار منجر به "فرسودگی شغلی" میشود. در این جرگه تنها کسانی میتوانند درجه بالایی از تنیدگی را بدون بیماری تجربه کنند که دارای ساختار شخصیتی متفاوتی از دیگران باشند.هدف از این پژوهش" بررسی رابطه میزان سخت-رویی و فرسودگی شغلی در میان مدیران و معلمان مدارس سمنان در سال تحصیلی 92-91" میباشد.پژوهش حاضر کاربردی از نوع توصیفی_همبستگی میباشد و جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه مدارس دخترانه و پسرانه که برابر 950 نفر میباشند، با استفاده از جدول مورگان278 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند.دادهها از طریق دو پرسشنامه استاندارد سخترویی(کوباسا) و پرسشنامه فرسودگی شغلی(ماسلاچ) جمعآوری و در تحلیل آماری از آزمون t و آزمون تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان داد فرسودگی شغلی (0.58)،خستگی عاطفی(0.62)،مسخ شخصیت (0.39) و موفقیت فردی (0.50) میتوانند تأثیر مثبت و معناداری بر فرسودگی شغلی معلمان مدارس داشته باشند. لذا پیشنهاد میگردد برگزاری آزمونهای سخترویی و افسردگی معلمان و مدیران قبل ازاستخدام صورت پذیرد،برگزاری دورههای آموزشی کاهش فرسودگی شغلی برای مدیران و معلمان مدارس انجام گیرد، توجه مسئولان آموزش و پرورش جهت ایجاد محیطی توأم با نشاط و شادابی برای معلمان و مدیران مدارس مدنظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سخت رویی؛ فرسودگی شغلی؛ مدیران؛ معلمان | ||
مراجع | ||
منابع 1- امین بیدختی،علی اکبر. (1380) . بررسی رابطه بین میزان سخت رویی وفرسودگی شغلی در میان استادان ومدرسان دانشگاه سمنان. گزارش نهایی تحقیق، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه سمنان . 2- باغانی ، طاهره. (1383).رابطه سرسختی و اختلالات روانی بر اساس S.C.L-90-R در فرهنگیان مقطع متوسطه شهر سبزوار، پایان نامه کارشناسی ارشد ،خراسان رضوی. 3- بشارت ،محمد علی. (1386). رابطه سخت کوشی ومشکلات بین شخصی .فصلنامه مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه الزهراء،4،5. 4- بهنیا، غلامرضا.(1379). رابطه فرسودگی شغلی و خشنودگی شغلی و سلامت روانی با توجه به متغیر تعدیل کننده سرسختی در دبیران مرد و دروس ریاضیات، علوم اجتماعی، فیزیک و ادبیات نظام جدید متوسطه استان خوزستان در سال تحصیلی 78-77، اهواز، شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان. 5- پرداختچی، محمدحسن؛ احمدی، غلامعلی؛ آرزومندی، فریده (1388). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری وفرسودگی شغلی مدیران ومعلمان مدارس شهرستان تاکستان، فصل نامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال 3شماره 3. 76-81. 6- - جمالی،اختر، تقی پور ظهیر ،علی، و صالحی، مسلم.(1388). رابطه بین عوامل شغلی(رضایت شغلی و فرسودگی شغلی) وسازمانی با رفتار شهروند سازمانی اعضا هیات علمی واحد های منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه رهبری ومدیریت آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی واحدگرمسار.2،3،106-87 7- ساعتچی ، محمود.(1376). روانشناسی بهره وری،تهران : انتشارات ویرایش 8- شفیعآبادی، عبدالله.(1389). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل. تهران : انتشارات رشد 9- شیبا خان ،محمد. (2010) . Relationship of Job Burnout and Type A Behaviour on ارتباط فرسودگی شغلی و نوع رفتار در Psychological Health among Secretaries بهداشت روانی در میان دبیران ، Department of Management, Waljat College of Applied Sciences گروه مدیریت . دانشکده علوم کاربردی وال جت ، مجله بین المللی کسب و کار و مدیریت ،Vol. 6،6 ، ژوئن 2011 10- عسکری،پرویز،و همایی،رضوان.(1389). رابطه فشار زاهای روانی وسرسختی روان شناختی با سلامت روان دانش آموزان دختر . یافته های نو درروان شناسی،109-95. 11- قربانی، نیما. (1374). سخترویی، ساختار وجودی شخصیت ، مجله پژوهشهای روانشناختی، دوره 3، شماره 3و4. 12- منظری ،محمود. ( 1375). بررسی رابطه سبک های رهبری مدیران با خشنودی شغلی... سال تحصیلی75 - 1374. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اسلامی. واحد خوراسگان (اصفهان). 13- نریمانی ، محمد .و مسلم ،عباسی.(1388).بررسی ارتباط بین سر سختی روانشناختی و خود تاب آوری با فرسودگی شغلی، فراسوی مدیریت،شماره 8 سال 2،3-26. 14- Akomolafe, M. Jude (2010). Emotional Intelligence and Locus of Control as Predictors of Burnout among Secondary School Teachers in Ondo State, Nigeria. European J Social Sciences ; 20: 3 15- Azeem, S.M. (2010). Personality hardiness, job involvement and job burnout among teachers. International J Vocational and chnical Education; 2 :3, 36-40 16- Inzlicht, M. Aronson, J. Good, C., & McKay, L. (2006). Aparticular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology, 42, 323-336. 17- Javadi, I. (2011) Des 15. Teacher burnout, the magazine sepede danaie, from http://www.rahavardman.com 18- Kiracuasutkliif(1979). Job stress and locuse of control. J.occ. Psychology; 3(52): 227-228. 19- Kobasa, S. C.(1979) Stressful life events, personality, and health:An inquiry into hardiness. Journal of ersonality and SocialPsychology; 37: 1-11. 20- -Kobassa, S.C.Maddi,S.R.,& kahn, S.(1982). Hardiness and Health: A Prospective study. J personality and social psychology; 42:168-177. 21- Maddi S R, khoshabaD M(1994). Hardiness and mental Health. Journal of personality Assessment, Oct; 63 (2) :265-74 22- Maslach,C. (2009).Job Burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397-420. 23- Olaitan, O.L (2009). Prevalence of job stress among primary school teachers in South West,Nigeria . African J Microbiology Research ; 3 24- Palomera, R. Fernandez.B. P., & Brackett, M. A. (2008). Emotional intelligence as a basic competency in pre-service teacher training: Some evidence. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15, 6, 437-454.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,816 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,788 |