تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 556 |
تعداد مقالات | 5,734 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,018,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,389,942 |
رابطه چند متغیری هدفگرایی پیشرفت اجتماعی با افسردگی و اضطراب اجتماعی در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 22، مهر 1394، صفحه 113-132 اصل مقاله (323.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2015.2140 | ||
نویسندگان | ||
فتانه فتحی ![]() | ||
1l مدرس مدعم گروه روانشناسی دانشگاه لرستان | ||
2مدرس دانشگاه پیام نور ایلام | ||
3استاد گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
4استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی چند متغیری مؤلفههای هدفگرایی پیشرفت اجتماعی با افسردگی واضطراب اجتماعی در دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. حجم نمونه در این پژوهش شامل 225 نفر دانشجوی دختر بود که به روش تصادفی چندمرحلهای از بین دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهوازانتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه هدفگرایی پیشرفت اجتماعی(SAGOS)،پرسش-نامهافسردگی بک(BDI-II)و پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SAD) بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد در پیشبینی افسردگی از بین اهداف پیشرفت اجتماعی(تبحرگرا،عملکردگرا،عملکردگریز) مؤلفههای عملکردگریز و عملکرگرای اجتماعی نقش مهمی دارند. همچنین در پیشبینی اضطراب اجتماعی از بین اهداف پیشرفت اجتماعی(تبحرگرا،عملکردگراوعملکردگریز) مؤلفهی عملکرد گریزاجتماعی نقش مهمی دارد و نتایج حاصل از تحلیل کاننی نیز نشان داد که بین ترکیب خطی مؤلفههای هدفگرایی اجتماعی(تبحری،عملکردی و عملکردگریز اجتماعی) با ترکیب خطی متغیرهای افسردگی و اضطراب اجتماعی همبستگی چندگانه وجود دارد | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: اهداف پیشرفت اجتماعی؛ افسردگی؛ اضطراب اجتماعی | ||
مراجع | ||
10.Beck, A. T., Steer, R, A., & Garbin, M. G. (1988). Psychometric properties of the Beck Depression Inventory: Twentyfive years of evaluation. Clin Psychol Rev, 8, 77-100.
11.Burwell, R. A., & Shirk, S. R. (2006). Self-processes in adolescent depression: The role of self-worth contingencies. Journal of Research on Adolescence, 16, 479-490.
12.Butler, R. (2002). Depressive disorder. Americn Family Physician, 65(7), 1393-1396.
13.Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
14.Dykman, B. M. (1998). Integrating cognitive and motivational factors in depression.Journal of Personality and Social Psychology, 74, 139-158.
15.Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 x 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501−519.
16.Erath, S. A., Flanagan, K. S., & Bierman, K. L. (2007). Social anxiety and peer relationsin early adolescence: Behavioral and cognitive factors. Journal of Abnormal child psychology, 35, 405-416.
17.Hulleman, C. S., Schrager, S. M., Bodmann, S. M., & Harackiewicz, J. M. (2010). A meta-analytic review of achievement goal measures: Different labels for the same constructs or different constructs with similar labels? Psychological Bulletin, 136, 422-449.
18.Kuroda, Y., & Sakurai, S. (2011). Social goal orientations, interpersonal stress and depressive symptoms among early adolescents in japan: A tast of the diathesis-stress nodel using the trichotomous framework of social goal orientations. Journal of Early Adolescence, 31 (2), 300-322.
19.Lindsay, J. E., & Scott, W. D. (2005). Dysphoria and self-esteem following an achievement event: Predictive validity of goal orientation and personality style theories of vulnerability. Cognitive Therapy and Research, 29, 769-785.
21.Rapee, R. M., & Heimberg, R. G. (1997). A cognitivebehavioral model of anxiety in social phobia. Behaviour Research and Therapy, 35, 741-756.
22.Ryan, A. M., & Hopkins, N. B. (2003). Achievement goals in the social domain. University of Illinois, Urbana-Champaign, unpublished manuscript.
23.Ryan, A. M., & Shim, S. S. (2006). Social achievement goals: The nature and consequences of different orientations toward social competence. Personality and Social Psychology Bulletin, 32, 1246-1263.
24.Sideridis, G. D. (2005). Goal orientation, academic achievement, and depression: Evidence in favor of a revised goal theory framework. Journal of Educational Psychology, 97, 366-375.
25.Talepasand, S., Alijani, F., & Bigdeli, I. (2010). Social achievement goal theory in education: A validity and reliability study. Journal of Technology & Education, 4(4), 275-285.
26.Taylor, C. T., Bomyea, J., & Amir, N. (2010). Attentional bias away from positive social information mediates. The link between social anxiety and anxiety vulnerability to a social stressor. Journal of Anxiety Disorders, 24 (4), 403 – 408.
27.Watson, D., & Friend, R.(1969). Measurement of social evaluative anxiety.Journal of Consulting and Clinical Psychology, 33 (4), 448-457.
28.Westenburg, P. M., Drews, M. J., Goedhart, A. W., Siebelink, B. M., & Treffers, P. D. A.(2004). A developmental analysis of self-reported fears in late childhood through mid-adolescence: Social-evaluative fears on the rise? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 481-495.
29.Ziegler, S. M. (2005). Theory- directed nursing practice (2nd ed.). New York: Springer.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,991 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,130 |