تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,158,925 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,458,438 |
تاثیر بازیهای رایانه ای دوبعدی و سه بعدی بر توانایی فضایی دانش آموزان دوره ابتدایی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 22، مهر 1394، صفحه 95-112 اصل مقاله (287.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2015.2150 | ||
نویسندگان | ||
سمیه رسائی ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی از دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای دو بعدی و سه بعدی بر توانایی فضایی می باشد. توانایی فضایی یا چشم ذهن ، توانایی حل کردن مسئله از طریق ایجاد تصاویر ذهنی و اندیشیدن از طریق تجسم دیداری و یا توانایی تجسم سه بعدی می باشد. روش: در این مطالعه از بین تمام مدارس غیر انتفاعی ناحیه 2 اصفهان 2 مدرسه انتخاب شد و از بین 175 دانش آموز پسر و 80 دانش آموز دختر کلاس دوم 90 نفر به طور تصادفی به شش گروه آزمایش(بازی دوبعدی، بازی سه بعدی) و کنترل تقسیم شدند. ابتدا هر گروه با آزمون هوش ریون سنجیده شد و سپس به مدت 6 جلسه 20 دقیقه ای به صورت یک روز در میان به انجام بازی رایانه ای تتریس دوبعدی و سه بعدی پرداختند. و پس از اتمام طرح پس آزمون از تمام گروهها گرفته شد. اطلاعات به وسیله آزمون تی و طرح فاکتوریل تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد توانایی فضایی پسران در پیش آزمون و پس آزمون بیشتر از دختران است. و بازیهای دوبعدی بیشتر از سه بعدی توانایی فضایی را افزایش می دهد و بازیهای رایانه ای بر توانایی فضایی تاثیر دارند.نتیجه گیری: بازیهای رایانه ای می تواند توانایی فضایی که در دروس ریاضی و هندسه و فیزیک و شیمی تاثیر بسیار دارد را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای رایانه ای؛ توانایی فضایی؛ بازی سه بعدی؛ بازی دوبعدی؛ آزمون ریون | ||
مراجع | ||
1. آناستازی،آن. (1381). روان آزمایی. (ترجمه محمدنقی براهنی). تهران:دانشگاه تهران. 2. پورمحسنی،فرشته. (1383). تاثیر بازیهای رایانهای برتوانایی چرخش ذهنی نوجوانان. تازه های علوم شناختی،شماره 3، 75-84. 3. حاجی حسین نژاد، غلامرضا.(1389). کاربرد نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در فرایند یاددهی یادگیری. پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پرتال جامع علوم انسانی،همایش اصلاحات در آموزش و پرورش. 4. سپاسی، حسین، مهرعلیزاده، یداله و دهخدا، منیژه. ( 1383 ). مقایسه عملکرد تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه پنجم مشمول و غیرمشمول طرح تصویری رشد باکنترل هوش در شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز، دوره سوم سال 13 شماره 2، 76-55.
6. مهرمحمدی، محمود. (1382). نظریه های هوش های چندگانه و دلالت های آن بر برنامه درسی و آموزش. فصلنامه تعلیم وتربیت، شماره7، 77-31. 7. نعیمی، وحیدرضا. (1386) .معیار یادگیری ودانش دردنیای نوین چیست. پرسش خوبی پاسخ درست؟. روزنامه همشهری آنلاین،16 خرداد. 8. عبدالخالقی، معصومه،دواچی، اقدس، محمودی،محمود.(1383). بررسی ارتباط بازیهای ویدئویی رایانهای با پرخاشگری در دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی تهران. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره 15 شماره 3. 141 - 145. 9. رحمانینیا، فرهاد.(1389). بررسی میزان تماشای تلویزیون و انجام بازیهای رایانهای پسران چاق و کم وزن و رابطه آن با آمادگی سطح فعالیت بدنی و ترکیب بدنی. مجله علوم زیستی ورزشی، شماره 5 ص 71-94.
26. Silverman, L. (2002). The Visual-Spatial Learner. Power Images Visual, 12(5), 6-15 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,467 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,111 |