تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 735 |
تعداد مقالات | 7,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,592,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,946,824 |
اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر افزایش خودکارآمدی و بهبود خودپنداره دانشآموزان کمپیشرفت مدارس متوسطه | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 21، فروردین 1394، صفحه 43-62 اصل مقاله (276.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2015.2156 | ||
نویسندگان | ||
حسین جناآبادی1؛ علی عیسی زادگان* 2؛ محمد نعمتی | ||
1دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشیار دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مصاحبه انگیزشی در افزایش خودکارآمدی و بهبود خودپنداره دانش¬آموزان کم¬پیشرفت بود. بدین منظور در چارچوب روش پژوهشی نیمه-آزمایشی 32نفر به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای از دانش آموزان پسر سال اول متوسطه ناحیه یک شهر ارومیه به¬عنوان دانش¬آموزان کم¬پیشرفت انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی (16نفر) و گروه کنترل (16 نفر) تقسیم شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بوده است. شرکت کنندگان قبل از شروع مداخله و دو هفته بعد از آخرین جلسه مداخله پرسشنامه های خودکارآمدی شی رر (1983) و خودپنداره راجرز (1951)را تکمیل کردند. پس از انجام پیش آزمون، برنامه مصاحبه انگیزشی به مدت 5 جلسه، هر جلسه به مدت 75 دقیقه و دو بار در هفته برای گروه مصاحبه انگیزشی اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که خودکارآمدی و خودپنداره شرکت کنندگان پس از مصاحبه انگیزشی بهبود و ارتقاء معناداری یافتند. درزمینه کار با دانش آموزان کم پیشرفت، مصاحبه انگیزشی با توجه به ماهیّت آن به مثابه یک سبک مشاوره ای بسیار کارا و نویدبخش به نظر می رسد و می توان از این روش در کاهش افت تحصیلی دانش آموزان که با مشکل آموزشی مواجه شده اند بهره جست. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ خودپنداره؛ دانش آموزان کم پیشرفت؛ مصاحبه انگیزشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,140 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,898 |