تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 735 |
تعداد مقالات | 7,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,592,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,947,171 |
نقش خوددلسوزی در پیش بینی استرس تحصیلی دانشجویان: با واسطه گری انگیزش درونی و بیرونی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 21، فروردین 1394، صفحه 127-144 اصل مقاله (254.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2015.2176 | ||
نویسندگان | ||
بهمن کرد* ؛ حسن پاشا شریفی | ||
چکیده | ||
این مطالعه به منظور بررسی نقش خوددلسوزی و انگیزشهای درونی و بیرونی در استرس تحصیلی دانشجویان انجام شده است. روش پژوهش این مطالعه همبستگی بود. در این راستا پژوهش روی 558 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد در سال تحصیلی93-1392 که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده بودند، انجام گرفت. ابزارهای گردآوری شامل چک لیست جمعیت شناختی، پرسشنامههای جهتگیری اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001)، مقیاس خوددلسوزی نف (2003) و مقیاس استرس تحصیلی کوهن و فرایزر (1986) بود. به منظور اندازهگیری همگنی واریانسها و غربالگری مقادیر و دادههای پرت از راهبرد فاصله مهالانوبیس و روش آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. ماتریس همبستگی متغیرهای نشان داد: بین انگیزشهای درونی و خوددلسوزی با استرس تحصیلی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد که خوددلسوزی نقش معناداری در پیشبینی انگیزش درونی دانشجویان دارد و انگیزش درونی نقش واسطهگری معناداری بین خوددلسوزی و استرس تحصیلی دانشجویان ایفا میکند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت با افزایش خوددلسوزی و برخورداری از انگیزش درونی، استرس تحصیلی به میزان قابلملاحظهای کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
خوددلسوزی؛ انگیزش درونی و بیرونی؛ استرس تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,675 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,281 |