
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,742,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,062,425 |
رابطه باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی، اضطراب آزمون) با عملکرد تحصیلی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 21، فروردین 1394، صفحه 105-126 اصل مقاله (318.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2015.2213 | ||
نویسندگان | ||
عزت اله قدم پور* 1؛ حسن علی ویسکرمی1؛ رقیه علائی خرائم2 | ||
1عضو هیأت علمی و استادیار روانشناسی دانشگاه لرستان | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی، اضطراب آزمون) با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع راهنمایی (متوسطه اول) شهر اردبیل بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش، 75 دانشآموز به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران، مقیاس انگیزۀ پیشرفت (AMQ) هرمنس و مقیاس اضطراب امتحان اهواز استفاده شد. معدل کل دانشآموزان در ترم قبلی نیز به عنوان شاخص برای اندازهگیری عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. تحلیل چند متغیری رگرسیون نشان داد، متغیرهای انگیزش تحصیلی (001/0> P)، خودکارآمدی (001/0> P) و اضطراب آزمون (05/0> P) بهترتیب پیشبینهای معناداری برای عملکرد تحصیلی هستند. همچنین بین خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی و اضطراب آزمون ضریب همبستگی معناداری بهدست آمد. به نظر محققان شایسته است معلمان و مربیان با فراهم آوردن شرایط مناسب برای افزایش انگیزش تحصیلی، رشد خودکارآمدی و تنظیم اضطراب آزمون به دانشآموزان فرصت بیشتری برای یادگیری فراهم آورند. همچنین توانمندسازی مشاورین مدارس در جهت تشخیص و ارائه خدمات روانشناختی از اهمیت اساسی برخوردار است. بنابراین نتایج حاصل میتواند تلویحات مهمی در زمینۀ آموزش و خدمات مشاورهای دانشآموزان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای انگیزشی؛ خودکارآمدی؛ انگیزش تحصیلی؛ اضطراب آزمون؛ عملکرد تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,931 |