تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 700 |
تعداد مقالات | 6,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,129,293 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,505,149 |
طراحی و تبیین مدل سیاست گذاری خبری بر اساس مولفه های بنیادین در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 28، شهریور 1394، صفحه 109-137 اصل مقاله (431.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2015.2243 | ||
نویسندگان | ||
طاهر روشندل اربطانی* 1؛ علی اصغر پور عزت2؛ سید وحید عقیلی3؛ سمیه لبافی4 | ||
1دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
2استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
4دکتری مدیریت رسانه ، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
برای تبیین سیاستگذاری رسانهای دو رویکرد وجود دارد، رویکرد اول که رویکرد سنتی به سیاستگذاری رسانه است، رسانهها را نهادهایی قابل سیاستگذاری میداند و در این راستا بیشتر نقش دولتها و حاکمیتها را پر رنگ میکند که چطور دولتها برای حفظ منافع عمومی دست به سیاستگذاری رسانهای میزنند. رویکرد دوم رویکردی است که به لحاظ پیشرفتهای تکنولوژیک حوزه ارتباطات و ظهور رسانههای نوین عرصه رسانه را عرصهای غیرقابل سیاستگذاری میداند. طبق این چارچوب نظری میتوان مدلها و نظریه های موجود در حوزه سیاستگذاری رسانهای را در قالب این دو رویکرد از یکدیگر مجزا کرد. با اتکا به رویکرد نظری اول، این پژوهش، با روش نظریه زمینه ای تلاش دارد فرایند سیاستگذاری خبری در سیمای جمهوری اسلامی ایران را در قالب یک مدل ارائه کند. نظریه حاصل نشان میدهد که پدیده اصلی چنین فرایندی مضمونی تحت عنوان " اهمیت دادن سردبیر خبر به سوژه محوری یا اصالت ارزش رویداد در اخبار سیما" است که تحت تأثیر متغیرهایی، سیاستگذاری خبری اثربخش را تبیین می کند. بنابراین براساس تحلیل دادههای بدست آمده از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و مدل به دست آمده از تحقیق، میتوان نتیجه گرفت که فرایند سیاستگذاری خبری در سیمای جمهوری اسلامی ایران بایستی رویکرد خود را در ارائه اخبار از مصلحت اندیشی به سوژه محوری تغییر داده تا بتواند در زمانهای حساسی همچون انتخابات مخاطب را جذب و سیاستهای کلان سازمان را تحقق بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستگذاری؛ خبر؛ سیاستگذاری خبری؛ رسانه؛ نظریه داده بنیاد | ||
مراجع | ||
1-استراس، آنسلم و جولیت کوربین(1389)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی، تهران : انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 2-محمدپور احمد؛ فراروش: بنیانهای فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری؛ تهران: جامعهشناسان، 1389. 3- barman, sandra (2004), where has media policy gone? Sage publication
4- Cuilenburg ,Jan van and McQuail ,Denis, (2008) ,Media Policy Paradigm Shifts, SAGE Publications
5-Freedman ,Des( 2008), The politics of media policy, Cambridge, UK, Polity Press,
6-Freedman, Des (2010), Media Policy Silences:The Hidden Face of Communications Decision Makin, International Journal of Press/Politics
7-Garnham,N (2006), The media; An Introduction, London, longman press
8- Hancock Alan (2005),communication plenning revisted, unesco publications
9-Hemerijck ,A.C.,(2004), Media Policy for the Digital Age, Amsterdam University Press
10-Howard , tamber(2008), media power, professionals and policies, sage publications
11-Humphreys ,Peter (2009), The politics of media policy: how political?, Politics, School of Social Sciences, University of Manchester publication
12-Hutchison,david(2007) , media policy, Blackwell press
13-Iosifidis, Petros(2007), Public television in the digital era: techological challenges and new strategies for Europe, sage press
14-Jenkins, h. (2006). Convergence culture: where old and new media collide, New York university press
15- Lievrouw leah and Livingstone Sonia (2006), the hand book of new media, sage publication
16-McChesney, R. W. (2009). Theses on media deregulation. Media Culture & Society, 25, 125-133.
17-McQuail, D, (2006), Mass communication theory, London, sage
18-Napoli Philip M. & Michelle Seaton(2006), Necessary Knowledge for Communications Policy: Information Asymmetries and Commercial Data Access and Usage in the Policymaking Process, sage publication
19-Olmsted ,Chan, Sylvia M. (2006), Competitive Strategy For Media Firms; Strategic and Brand Management in Changing Media Markets, Lawrence Erlbaum Associates
20-Peters,b.g.( 2004), American public policy: pomise and performance, cq press
21-Smith ,Paul(2007), The Politics of Television Policy: the introduction of digital television in Great Britain , Lewiston, USA/Queenston, Canada/Lampeter, UK, The Edwin Mellen Press
22-Smith, M. (2005). Blair planned Iraq war from start. Sunday Times (UK).
23-soroka, s (2010), agenda setting dynamics in Canada, Vancouver: university of british Colombia press
24-Turow, Joseph (2009), Media Today, An Introduction To Mass Communication, 3rd Edition, Routledge publication
25-Van de Donk, W.B.H.J.; Hancher, L.; van Lieshout, P.A.H.; Meurs, P.L.; Pelkmans,J.L.M.; Schoonenboom, I.J.; Theeuwes, J.J.M.; Winsemius, P. (2005), Media Policy for the Digital Age, The Netherlands Scientific Council for Government Policy, Amsterdam University Press.
26-Vivian, John (2008), The Media of Mass Communication, Person Publications
27-Ward,David (2008), Television and Public Policy: change and continuity in an era of globalization, Lawrence Erlbaum Association press
28-Wu, I. (2004), Canada, South Korea, Netherlands and Sweden: Regulatory implications.Telecommunications Policy, vol 28(1)
29-Yik Chan Chin,(2011), Policy process, policy learning, and the role of the provincial media in China, University of Nottingham, Media, Culture & Society journal 30-Yoo, Y., Lyytinen, K., & Yang, E. (2005), The role of standards in innovation and diffusion of broadband mobile services. Journal of Strategic Information Systems, vol 14(3) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,009 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,425 |