تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 641 |
تعداد مقالات | 6,335 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,889,845 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,484,061 |
رابطه فرسودگی تحصیلی با سلامت روان وهوش معنوی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 19، فروردین 1393، صفحه 61-90 اصل مقاله (328.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2014.2255 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا تمنائی فر1؛ فریبرز صدیق ارفعی2؛ زهرا سادات اخوان حجازی* 3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
در چند سال اخیر، فرسودگی تحصیلی به علت تأثیر منفیای که بر فرایند آموزش و یادگیری بر جای میگذارد مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است. فرسودگی یک حالت منفی خستگی فیزیکی، هیجانی و ذهنی است که با حس عمیق شکست از کار همراه است. فرسودگی تحصیلی توسط دانشآموزان و دانشجویان به صورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش اندازه در فعالیتهای درسی، نگرش بدبینانه و بیتفاوتی نسبت به کارهای مدرسه و احساس شایستگی پایین و فقدان احساس موفقیت در تکالیف بروز داده میشود؛ از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ فرسودگی تحصیلی با سلامت روان و هوش معنوی بوده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر و پسر پنج دانشکده دانشگاه کاشان بود. 447 نفر با روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران، 1997)، پرسشنامۀ سلامت روان (28GHQ-) و پرسشنامه هوش معنوی (عبدالله زاده و همکاران، 1387) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی و سلامت روان با فرسودگی تحصیلی رابطۀ معناداری وجود دارد. سلامت روان و هوش معنوی بهطور معناداری، فرسودگی تحصیلی را پیشبینی میکنند و سلامت روان پیشبینیکنندۀ قویتری برای فرسودگی تحصیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ سلامت روان؛ هوش معنوی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,034 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,614 |