تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,158,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,458,275 |
بررسی رابطه بین اعتماد برند و رفتار شهروندی برند با توجه به نقش میانجی تعهد برند در حوزه کارآفرینی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 29، آذر 1394، صفحه 27-42 اصل مقاله (317.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2015.2304 | ||
نویسنده | ||
بابک ضیاء ![]() ![]() | ||
عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
امروزه در علم بازاریابی نوین این ادعا وجود دارد که رفتار برندها بسیار به رفتارانسانها شباهت دارد. این شباهت در واقع بیان کنندهی این مسئله است که برندها همانند انسانها علاوه بر نمودهای ظاهری و بیرونی، دارای شخصیت و هویت منحصر به فرد باطنی نیز میباشند تاکسب وکارها را در جهت رسیدن به مزیت رقابتی یاری نمایند. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اعتماد برند و رفتار شهروندی برند با توجه به نقش میانجی تعهد برند درحوزه کارآفرینی سلامت می باشد. روش تحقیق مطالعه حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کسب وکارهای (کلینیکهای) فعال حوزه سلامت و زیبایی استان گلستان بوده است. حجم نمونه از بین 260 نفر از مشتریان کلینیکهای زیبایی استان گلستان مطابق فرمول کوکران 152 نفربرآوردگردید وگردآوری دادههای کمی پژوهش نیز از طریق توزیع پرسشنامه باروش نمونهگیری تصادفی ساده صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد که به این منظور نرمافزار آماری8.5 Lisrelمورد استفاده واقع گردید. یافتههای تحقیق نشان داد بین اعتمادبرند و رفتار شهروندی برند وهمچنین اعتماد برند وتعهد برند رابطه مستقیم و معنادار وجودداشته و تعهد برند رابطه بین اعتمادبرند ورفتارشهروندی برند را میانجیگری مینمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
برند؛ اعتماد برند؛ تعهد برند؛ رفتار شهروندی برند؛ کارآفرینی سلامت | ||
مراجع | ||
1-Appelbaum, S., Bartolomucci, N., Beaumier, E., Boulanger, J., Corrigan, R., Doré, I., et al. (2014). Organizational citizenship behavior: a case study of culture, leadership and trust. Management Decision, 42(1),pp:13-40.
2-Aydem, B (2010)، Relationship between organizational commitment and organizational identification: A Theorical investigation، Industrial Relations and Human Resources Journal، Vol.12، pp:.87 – 166.
3- Benneth, R., Hartel, C. E. J., and McColl-Kennedy, J. R. (2010). Experience as Moderator of Involvment and Satisfaction in a Business-to-Business Setting 02-314R, Industrial Marketing Management, 34,pp:97-107.
4-Bienstock, C.C., DeMoranville, C.W. and Smith R.K. (2013),Organizational citizenship behavior and service quality, Journal of Service Marketing,Vol.17, No.4/5, pp.357-373.
5-Bove, L., Pervan, S., Beatty, S. & Shiu, E. (2009). “Service worker role in encouraging customer organizational citizenship behaviors”, Journal of Business Research, 62 (7), pp:698–705.
6-Castro, Carmen.B & Armario, Enrique.M & Ruiz, David.M(2014)، the influence of employee organizational citizenship Behavior on customer loyalty، international journal of Service industry management، Vol.15 No.1 .
7-Erkmen، E; Hancer، M (2014). Linking brand commitment and brand citizenship behaviors of airline employees: “The role of trust” Journal of Air Transport Management.
8-Fisser, S., & Browaeys, M.-J. (2010). "Team learning on the edge of chaos. The Learning Organization". Special issue ‘Networks of learning and leadership in organization’, 17(1), pp: 58-68.
9-Henseler, j. & Chin,w.(2010). ”A comparision of approaches for the analysis of interaction effects between latent variables using partial least squares path modeling”, Structural equation modeling,17(1),pp:82-109.
10-Joo، Back – kyoo Braian، (2010)، originational Commitment for Knowledge Workers: The Roles of perceived originational learning culture، leader – Member Exchange Quality، and Turnover Intertion، Human Resource Development Quarterly Vol.21، NO,1،pp:69 – 85 .
11-Kotler (2000) draws attention to the intimate connection among product and service quality ،customer satisfaction، and company profitability. Based on these points and the brand equity literature، the relationship between quality and brand equity is hypothesized as follows: H2.
12-Narasimhaiah G, Toni M and Betty W. (2010). Organizational impact of system quality, information quality,and service quality, Journal of Strategic Information Systems,vol 19.
13-Podsakoff, P. M., Mackenzi, S. B., Paine, J. B., & Bachrach, D. G. (2010). organizational citizenship behaviors: a critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of management, 26(3),pp:513-563.
14-Punjaisri Kh., Wilson A., Evanschitzky H.(2013) ;"Internal branding: an enabler of employees’ brand-supporting behaviors"; Journal of Service Management, 20(2),pp:209-226.
15-Rundle-thiele, Sh. And Mackay, M. M. (2001). Assessing the performance of brand loyalty measures, journal of service marketing,vol15,No7.
16-Stafford,M. (2005). Determinants of Service Quality and Statisfacation in the Auto Casualty Claims process.,jounal of service Marketing.
17-Shanker, V., Smith, A. K, Rangaswamy, A, (2003), Customer satisfaction and loyalty in online and offline environment, Journal of marketing, No 20,pp: 153-173.
18-Sheng Chung Lo, (2012) A Study of Relationship Marketing on Customer Satisfaction, Department of Travel Management, Tourism Hospitality School, Hsing Wu Institute of Technology, Taiwan. Journal of Social Sciences 8 (1)pp:91-94.
19-Shenx, Tan K.C., and Xie, M. (2011). An Integrated Approach to Innovative Product Development Using kano’s Model and QFD. European Journal of Innovation Management, 3 (2), pp: 97-99.
20-Taylor S. A., Celuch K., Goodwin, S. (2004). The importance of brand equity to customer loyalty, Journal of Product & Brand Management, Vol. 13, No. 4. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,244 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,329 |