تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,700 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,968,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,351,068 |
شناسایی و اولویت بندی استراتژی های بازاریابی و فروش شرکت سیمان سیستان | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 29، پاییز 1394، صفحه 87-106 اصل مقاله (310.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2015.2308 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه رشیدی ![]() | ||
1کارشناس ارشد مدیریت دولتی | ||
2عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای بازاریابی و فروش شرکت سیمان سیستان انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و از حیث هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری کلیه ذینفعان حوزه فروش و صادرات شرکت میباشد، که به سه گروه تقسیم شدند و شامل مدیران و کارشناسان فروش، مشتریان داخلی و مشتریان خارجیاند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامههای محققساخته بر اساس یافتههای مصاحبه میباشد. یافتهها نشان داد که مهمترین نقاط قوت شرکت سیمان سیستان؛ کیفیت محصولات تولیدی و توانایی مالی شرکت، مهمترین نقاط ضعف؛ بالا بودن هزینه حمل محصولات در بازار رقابتی و نداشتن آییننامه فروش، مهمترین فرصتها؛ وجود بازارهای صادراتی پرفروش و عدم وجود محصولات جایگزین و مهمتربن تهدیدها؛ محدودیتهای مرزی و مشکلات پایانهها در صادرات و عدم وجود تنوع در ایران میباشند. سپس با استفاده از ماتریس IE، مشخص گردید موقعیت شرکت، در منطقه تهاجمی قرار دارد و استراتژیهای این ناحیه نیز با ماتریس QSPM اولویتبندی شدند. مهمترین استراتژیهای این ناحیه عبارتند از: تنوع محصولات همگن، توسعه واحد نیمروز سمنت افغانستان، افزایش صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای شمال شرق آفریقا و رسوخ در بازارهای جدید و اختصاصی کردن بازار هدف. | ||
کلیدواژهها | ||
ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی؛ ماتریس SWOT؛ ماتریس داخلی و خارجی؛ ماتریس QSPM؛ شرکت سیمان سیستان | ||
مراجع | ||
1- احمدی، علی، فتح اللهمهدی، علیرضا و تاج الدین، ایرج، (1382)، نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک، تهران: انتشارات پژوهشهای فرهنگی. 2- عربی، سید محمد، (1385)، برنامهریزی استراتژیک، تهران: انتشارات پژوهشهای فرهنگی. 3- عزیزی، شهریار و خداداد حسینی، سید حمید، (1385)، مدیریت و برنامه استراتژیک، رویکرد جامع، تهران، انتشارات اشراقی. ، پارادیمها، مکاتب، فرآیندها، مدلها، تکنیکها و ابزارها، تهران، انتشارات تولید دانش. 4- غفاریان، وفا و عمارزاده، مرتضی، (1385)، معانی نو ظهور در مفهوم استراتژی، تهران، سازمان مدیریت صنعتی. 5- پیرس، جان و رابینسون ، ریچارد. (1388). برنامهریزی و مدیریت استراتژیک، ترجمه سهراب خلیلی شورینی، انتشارات دانش پژوه، چاپ پنجم. 6- گل محمدی، اسماعیل (1391)، بررسی استراتژیهای اتخاذ شده مرتبط با بازاریابی و فروش در صنعت سیمان بر مبنای مدل ماتریس استراتژی اصلی (GSM) با استفاده از یک تحقیق پیمایشی. 7- Andrews, Kenneth R, (1980), Concept of Corporate Strategy, R. D: Irwin.
8-David, Fred R, (1999), Strategic Management Concepts and Cases (Hardcover), New York, NY: Prentice Hall.
9-F.A. Rodrigues & I. Joekes, (2011), Cement Industry: Sustainability, Challenges and Perspectives. Environ Chem Ltd.
10-Mintzberg Henry, Joseph Lampel (2001), Strategic Steering to Avoid the Process, Strategic Thinking for the Next Economy, Sossey-Bass.
11-Mintzberg, H. Ahlstrand, B. and Lampel, J. (1998), Strategy Safari: A Guided Tour through the Wilds of Strategic Management, New York, NY: The Free Pres.
12-Acur, N, Englyst, L, (2006), Assessment of Strategy Formulation: How to Ensure Quality in Process and Outcome, International Journal of Operations & Production Management, 26(1), 69-91.
13-Duarte, Carolina- Ettkin, Lawrence, P – Helms, Marilyn M- and Micael S. Anderson (2006), The Challenge of Venezuela: A SWOT Analysis, Internet, CR, 16, (3) & 41-20.
14-Emerald Group Publishing (2006), Strategic Steering to Avoid the Turbulence: Businesses Should Always be Prepared to Alter Course, Strategic Direction, 25 (7). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,660 |