تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,162,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,461,112 |
رابطه شایستگیهای محوری با عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 30، اسفند 1394، صفحه 33-52 اصل مقاله (396.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2016.2395 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سرگزی1؛ ناصر ناستی زایی ![]() | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شایستگیهای محوری با عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در نیمسال اول تحصیلی 95-1394 بودند که به شیوه نمونهگیری طبقهای در دسترس تعداد 183 نفر از طریق دو پرسشنامه: ارزیابی عملکرد مدیران گروههای آموزشی و شایستگیهای محوری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزارSPSS21 استفاده شد. بر اساس یافتهها میانگین عملکرد شغلی (614/0±41/3) و شایستگیهای محوری (593/0±59/3) بود، ضرایب همبستگی میان شایستگیهای میانفردی، ذهنی-فکری، اجرایی، شخصیتی و محوری با عملکرد شغلی به ترتیب 629/0، 611/0، 57/0، 518/0، و 725/0 است (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که ابعاد شایستگیهای محوری 4/54 درصد از واریانس عملکرد شغلی را تببین میکنند. از بین ابعاد شایستگیهای محوری، به ترتیب، شایستگیهای میانفردی با مقدار β (373/0)، شایستگیهای فکری-ذهنی با مقدار β (264/0)، شایستگیهای اجرایی با مقدار β (15/0) و شایستگیهای شخصیتی با مقدار β (139/0) بیشترین تأثیر را بر عملکرد شغلی داشته است (05/0p<). بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که شایستگیهای محوری میتوانند عملکرد شغلی مدیران گروههای آموزشی را بهبود ببخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگیهای محوری؛ عملکرد؛ مدیران گروههای آموزشی؛ دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
مراجع | ||
1-آهنچیان، محمدرضا؛ بابادی، امین. (1392). تهیه و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه: کاربرد روش آمیخته در عمل،پژوهش های آموزش و یادگیری،2(3):147-162. 2-بختیاری ،ابوالفضل؛ سلیمی، الهه؛ نجف بیگی، رضا. (1392). بررسی ویژگیهای اثربخشی مدیران مدارس متوسطه دولتی شهر تهران و ارائه استراتژی مناسب، پژوهش در نظام های آموزشی،7 (23)، 154-176. 3-براتی، هاجر؛ عریضی، سیدحمیدرضا؛ نوری، ابوالقاسم. (1388). رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان، چشمانداز مدیریت،9(33):9-28. 4-بنی سی، پریناز؛ ملک شاهی، علیرضا. (1389). بررسی نقش سازمان یادگیرنده بر مدیریت دانش مدیران مدارس متوسطه پسرانه شهرستان آمل، تحقیقات مدیریت آموزشی، 1(2):137-148. 5-پورکریمی ،جواد؛ صداقت، مریم. (1393). تبیین رابطه شایستگی با سبک رهبری تحول آفرین مدیران در سازمانهای پژوهشی، پژوهشهای مدیریت منایع انسانی، 6(1)، 201-222. 6-تسلیمی، محمد سعید؛ راعی، رضا؛ فرزین وش ،اسدالله؛ برقی ،میکائیل. (1392). طراحی و تبیین مدل شایستگی های مدیران پروژه های ملی کشور با تمرکز بر ریسک، مدیریت دولتی، 5(4)،57-78. 7-چیت ساز ،احسان؛ ذوالفقارزاده، محمدمهدی؛ غیاثی، ندوشن سعید. (1391). تدوین الگوی شایستگی های محوری مدیران فرهنگی-اجتماعی دانشگاه ها درایران اسلامی،مدیریت در دانشگاه اسلامی، 2(1):251-272. 8-حسنی، محمد. (1393). نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد شغلی کارکنان درمانی،مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 12(11):994-999. 9-خدومی، فاطمه؛ حسومی، طاهره. (1391). بررسی رابطه مهارتهای سه گانه (فنی، انسانی، ادراکی) با اثربخشی آنها از نظر دبیران دبیرستان های دخترانه شهر ساری، تحقیقات مدیریت آموزشی،3(3):75-90. 10-خنیفر، حسین. (1392). درآمدی بر استانداردسازی در آموزش و پرورش، چاپ اول، تهران: آثار معاصر. 11-رنجبر، منصور؛ خائف الهی، احمد؛ دانایی فرد، حسن؛ فانی، علی اصغر. (1392). ارزیابی الگوی شایستگیهای مدیران بخش سلامت: رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران،23(109):117-126. 12-سپهوند، رضا؛ شریعت نژاد، علی. (1393). بررسی تأثیر شایستگی مدیریتی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه های خرم آباد، مدیریت فرهنگی سازمانی، 12(3)، 505-528. 13-طاهرپور کلانتری ،حبیب الله؛ زاهدی، سید محمد؛ دیناروند ،حسن. (1389). بررسی تأثیر شایستگی مدیران مدارس شهرستان دورود بر عملکرد آنان، پژوهش در نظامهای آموزشی،14(11): 115-136. 14-عزتی، میترا. (1391). بررسی عوامل موثر بر عملکرد آموزشی گروههای آموزشی دانشگاهی: مطالعه کیفی، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،18(3):23-45. 15-قرآن کریم، سوره نسا، آیه 58. 16-کربلایی سلمانپور ممقانی، لیدا؛ شهام ،گلسا؛ درگاهی ،حسین. (1394). بررسی سازگاری ویژگیهای شخصیتی مدیران ارشد با شغل مدیریت در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیاورد سلامت،9(1):81-96. 17-محمدی، حمیدرضا؛، احمدی، عبادا...؛ امین شایان جهرمی ،شاپور. (1390). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با تمایل به کارآفرینی، جامعه شناسی زنان، (2):99-121. 18-محمودی، امیرحسین؛ عابدی ، اکرم؛ حیدری، یونس. (1391). بررسی شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی، فرایند مدیریت و توسعه، 25(1)، 69-92. 19-مصوبات برنامه اصلاح نظامهای مدیریتی از هفت برنامه تحول در نظام اداری (1382). سـازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، زمستان 1382. 20-مقیمی، سیدمحمد؛ خنیفر ،حسین؛ عربی خوان ،مهلا. (1387). بررسی ارتباط بین سبک شخصیت و اثربخشی مدیریت در مدیران سازمانهای دولتی، مدیریت دولتی،1(1):87-104. 21-موسوی مرضیه، خسروی پور بهمن، برادران مسعود، محمدزاده سعید. (1392). عامل های موثر بر عملکرد مدیران آموزشی از دیدگاه اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی،8 (26):115-128. 22-موسی خانی مرتضی، حمیدی ناصر، نجفی زهرا. (1389). الویت بندی عوامل موثر بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش با استفاده از فنون تصمیم گیری چندگانه (تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی و تخصیص خطی بردا)، نوآوری های آموزشی، 9(34):127-156. 23-ناظمی شمس الدین، مرتضوی سعید، جعفریانی حسن. (1389). ارتباط تفکر راهبردی و عملکرد، چشم انداز مدیریت بازرگانی،9(2):69-87. 24-نصر احمدرضا، فهیمه حسینی، محمدحسین علامتساز، محمدرضا نیلی (1384). تهیه، اعتبارسنجی و تدوین فرایند اجرای پرسشنامه های ارزیابی عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها: گامی در بهبود کیفیت، ششمین کنفرانس بینالمللی مدیران کیفیت، تهران، مجموعه همایشهای بینالمللی اجلاس. 25-نظری رسول، احسانی محمد، اشرف گنجوئی فریده. (1391). اثرات مهارتهای ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو، مطالعات مدیریت ورزشی،4(16):157-174. 26-نکویی مقدم محمود، پیرمرادی بزنجانی نرگس. (1387). نقش تفاوتهاى فردى و ویژگیهاى شخصیتى، عصر مدیریت،4(14):126-131. 27-نیکوکار،غلام حسین؛ سجادی ،پناه علی؛ رایج ،حمزه؛ سجادی پناه، مجید. (1388). طراحی الگوی سنجش کارایی و اثربخشی مراکز آموزش عالی نظامی، مدیریت دولتی،1(3):155-174. 28-یاسینی، علی؛ عباسیان، عبدالحسن؛ یاسینی، طاهره. (1392). نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،4(1):33-50. 29-Baldauf A, Cravens DW. (2002). The effect of moderators on the salesperson behavior performance and salesperson outcome performance and sales organization effectiveness, European Journal of Marketing, 36 (11&12); 1367-88.
30-Bourgault J, Charih M, Maltais D. (2008). Hypotheses concerning the prevalence of competencies among Government executives, According to three organizational variables, Public personal management,35(2):88-114.
31-Kamble R. (2011). Managerial Skills for Organizational Performance: An Analytical Study, Indian Streams Research Journal, 1(1);23-7.
32-Kritner M., Krinschi R. (2002). Organizational Behavior, McGraw- Hill Companies.
33-Lee YK, Kim Y, Son MH, & Lee DJ. (2011). Do emotions play a mediating role in the relationship between owner leadership styles and manager customer orientation, and performance in service environment? International Journal of Hospitality Management, 30(4);942-52.
34-Nyozov S. (2003), Globalization and Teacher’s Life and Work, Stockholm: Stockholm University.
35-Poister TH. (2010). The Future of Strategic Planning in the Public Sector: Linking Strategic Management and Performance, Public Administra-tion Review, 70(Special Issue); 246-54.
36-Rankin N, Epstein P. (2003). The IRS Handbook on competencies, London:law and practice.
37-Shin SY, Park W. (2009). Moderating effects of group cohesiveness in competency performance relationships: A multi-Level study, J Behavioral Studies in Business, 15 (2); 717-24.
38-Swider BW, Zimmerman RD. (2010). Born to burnout: A meta-analytic path model of personality, job burnout, and work outcomes, Journal of Vocational Behavior,76(3): 487-506.
39-Sy T, Tram S, & Ohara LA. (2006). Relation of employee and manager emotional intelligence to job satisfaction and performance, Journal of vocational behavior, 68(3); 461-73.
40-Taher S. (2007). Competency based human resource management program, MEIRC Consultant and Training Company.
41-Tiraieyari N, Khairuddin I, Azimi H, & Jegak U. (2010). Teaching Method Competencies Used by Extensionists in Transferring the Good Agricultural Practices to Malaysian Farmers, Australian J Basic and Applied Sciences,4(10);5379-87. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,861 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,297 |