تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,159 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,098,450 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,935,375 |
شناسایی و اولویت بندی راهبردهای توسعه گردشگری در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با رویکرد ترکیبی SWOT-AHP | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 30، اسفند 1394، صفحه 121-144 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2016.2399 | ||
نویسندگان | ||
حبیب الله سالارزهی1؛ آرمینا میرزاده* 2 | ||
1دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین الملل، دانشگاه بین المللی چابهار | ||
چکیده | ||
امروزه گردشگری و جذب گردشگر بهعنوان یکی از مسائل مهم در شناساندن پتانسیلهای یک منطقه و جذب سرمایههای داخلی و خارجی در کشورهای جهان مطرح است. در واقع گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است. در این راستا هدف از انجام این پژوهش، بررسی و شناسایی عوامل تأثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار و تدوین استراتژی و راهبردهای مطلوب و همچنین اولویتبندی این استراتژیها میباشد. درپژوهشحاضر،روشتحقیقبراساسنوعهدف،کاربردیوبراساسنوعروش،توصیفی- تحلیلیاست. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از مدیران عالی و میانی، کارشناسان ارشد سرمایهگذاری و سرمایهگذاران و صاحبنظران فعال بخش گردشگری تشکیل میدهند. برای تحلیل دادهها از روش ترکیبی SWOT با AHPاستفادهشدهاست. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که از میان راهبردهای تدوین شده، «فراهم نمودن زمینههای جذب سرمایهگذاری برای ورزشهای ساحلی و آبی»، «معرفی چابهار بهعنوان قطب گردشگری زمستانی» و «ایجاد مراکز گردشگری زمستانی و تابستانی برای جذب گردشگر در تمام فصول سال» از مهمترین استراتژیها برای توسعه سرمایهگذاری گردشگری در حوزه چابهار میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری؛ منطقه آزاد چابهار؛ رویکرد ترکیبی SWOT-AHP | ||
مراجع | ||
1-اجزا شکوهی، محمد؛ بوذرجمهری، خدیجه؛ ایستگلدی، مصطفی و مودودی، مهدی (1393)، بررسی اثرات گردشگری بر کیفیت زندگی جامعه میزبان نمونه مطالعاتی: شهر بندرترکمن. فصلنامه علمی پژوهشی فضای جغرافیایی، سال چهاردهم، شماره 47، صص 101-125. 2-الوانی، سید مهدی و پیروزبخت، معصومه (1385)، فرایند مدیریت جهانگردی، دفتر پژوهشهای فرهنگی. 3-بوذری، سیما؛ خلیفه، ابراهیم و بابکی نژاد، مجتبی (1392)، تبیین نقش بازار بزرگ تهران در توسعه گردشگری شهری تهران، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، سال دهم، شماره 38. 4-بهرامی، رحمتالله؛ حبیبی، کیومرث و قادری، رضا (1390)، برنامهریزی استراتژیک توسعه گردشگری روستایی (مطالعه موردی: مناطق روستایی استان کردستان)، نشریه علمی- پژوهشی پژوهشهای بومشناسی شهری، دوره 2، شماره 3. 5-پاپلییزدی، محمد حسین و سقایی، مهدی (1386)، گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، تهران، انتشارات سمت. 6-حکمتنیا، حسن و موسوی، میرنجف (1385)، کاربرد مدل در جغرافیا با تأکید بر برنامهریزی شهری و ناحیهای، چاپ اول، انتشارات علم نوین یزد. 7-رنجبریان، بهرام؛ خزائی پول، جواد و بالوئی جام خانه، هادی (1391)، تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال اول، شمارهی 1. 8-زرآبادی، زهرا سادات سعیده و عبداله، بهار (1392)، ارزیابی عوامل مؤثر در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار با بهرهگیری از روش فرایند تحلیل شبکهای(ANP)، نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 6. 9-شیخ حسنی، حسین (1393)، شناخت خصیصهها و ابعاد صنعت گردشگری و طبیعتگردی کشور بر شالوده برنامه آمایش سرزمین. اولین کنفرانس بینالمللی مهندسی محیطزیست، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار. 10-کاظمی، مهدی (1387)، مدیریت گردشگری، انتشارات سمت. 11-کیانی مقدم، منصور؛ عسکری پور گلویک، حسین؛ میروزهی، عایشه و حسنزاده، فریبا (1391)، برندسازی انواع گردشگری با تأکید بر بررسی تأثیر انواع گردشگری بر گسترش گردشگری شهر چابهار. اولین همایش ملی توسعه سواحل مکُران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران، چابهار. 12-محلاتی، صلاحالدین( 1380)، «درآمدی بر جهانگردی»، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. 13-وارثی، حمیدرضا؛ تقوایی، مسعود و پریزادی، طاهر(1389)، امکانسنجی پتانسیلهای گردشگری در شهر سقز با استفاده از مدل SWOT ، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال دوم، شماره سوم. 14-هزارجریبی، جعفر (1390)، احساس امنیت اجتماعی از منظر توسعه گردشگری، مجله جغرافیا و برنامهریزی محیطی، سال 22، شماره 2. 15-David, M.E., David, F.R., David, F.R, (2009) The Quantitative Strategic Planning matrix (QSPM) applied to a retail computer store, The Coastal Business Journal, 8(1), pp. 42-52.
16-Fouladgar, M. M., Yakhchali, S. H., Chamzini, A. Y. and Basiri, M. H. (2011), Evaluating the strategies of Iranian mining sector using an integrated model, 2011 International Conferen ce on Financial Management and Economics Proceedings, pp. 58-63.
17-Goeldner, C. R., & Ritchie, J. B. (2006). Tourism: Principles, practices, philosophies. John Wiley & Sons.
18-Kurttila, M., Pesonen, M., Kangas, J., and Kajanus, M. (2000) Utilizing the analytic hierarchy process (AHP) in SWOT analysis-a hybrid method and its application toa forest-certification case, Forest Policy and Economics, Vol.1, 41-52.
19-Pasonen, M., Kurttila, M., Kangas, J., Kajanus, M., and Heinonen, P. (2000) Assessing the priorities using A’WOT among resource management strategies at the Finnish forest and park service, Forest Science, Vol. 47, No. 4, 534-541.
20-Pomfret, Gill (2006). Mountaineering adventure tourist: a conceptual framework for research, tourism management 27.
21-Sharpley, R. (2008). ≪Tourism, Tourists and Society≫, Elm Publications, P. 67.
22-Shinno, H., Yoshioka, H., Marpaung, S., and Hachiga, S. (2006) “Quantitative SWOT analysis on global competitiveness of machine tool industry”, Journal of Engineering Design, Vol. 17, No. 3, June 2006, 251-258.
23-Tsaur, S. H., Chang, T. Y., & Yen, C. H. (2002). The evaluation of airline service quality by fuzzy MCDM, Tourism Management, 23 (2), 107-115. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,651 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,266 |