تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 585 |
تعداد مقالات | 6,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,765,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,771,838 |
کاربرد روش کیو در شناخت الگوهای ذهنی: ارزش گذاری عوامل بهرهوری منابع انسانی از دیدگاه اعضای هیات علمی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 31، خرداد 1395، صفحه 5-28 اصل مقاله (270.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2016.2511 | ||
نویسندگان | ||
سمانه لاجوردی1؛ فریبرز رحیم نیا ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد r-nia@um.ac.ir | ||
3استاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد | ||
4دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر فضای کسب و کار و تلاش برای بهبود بهرهوری آن، مورد توجه سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کشور واقع شده است. توجه ناکافی به سرمایه انسانی و بکارگیری نامناسب نیروی کار متخصص چالشهای عمدهای را در حوزه بهرهوری منابع انسانی سازمانهای دولتی به وجود آورده است. در اسناد راهبردی و بالادستی کشور و نیز در سند جامع علمی، ارتقای بهرهوری منابع انسانی مورد تاکید قرار گرفته و بر نقش حیاتی اعضای هیات علمی در حل مسائل و رفع نیازهای دستگاههای اجرایی توجه شده است. لذا در پژوهش حاضر، عقاید و دیدگاههای اعضای هیات علمی دانشگاههای تهران درباره عوامل اثرگذار در بهرهوری منابع انسانی دستگاههای اجرایی تبیین و تفسیر شده، و با استفاده از روش کیو تعداد 7 الگوی ذهنی شناسایی، و با توجه به نحوه ارزش گذاریها کارتهای کیو، دسته بندی شدهاند و در قالب عاملهای اثرگذار و غالب در بهرهوری منابع انسانی مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفته اند. همچنین در انتها، نقشهای جدید از طریق اعضای هیات علمی دانشگاههای تهران برای ارتقای بهرهوری منابع انسانی دستگاههای اجرایی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوهای ذهنی؛ عقاید و دیدگاهها؛ اعضای هیات علمی؛ منابع انسانی؛ روش کیو | ||
مراجع | ||
1-دارابیان، فائزه (1391). بررسی تاثیر متغیرهای میانی بر افزایش بهرهوری حاصل از سرمایه گذاری در IT در مراکز تحقیقاتی، مورد کاوی، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، رشته مهندسی صنایع، مدیریت سیستم و بهرهوری دانشگاه مالک اشتر. 2-دانایی فرد، حسن؛ حسینی، سید یعقوب؛ شیخها، روزبه (1392). روش شناسی کیو، شالودههای نظری و چارچوب انجام پژوهش، تهران، انتشارات صفار. 3-صداقت، مائده (1390) بررسی چگونگی ارتقای وضعیت بهرهوری در سه حوزه منابع انسانی، مالی، و عملکرد مدیریت در بانکهای دولتی و نیمه خصوصی و خصوصی استان مازندران با استفاده از تکنیک (AHP) فازی، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، استاد راهنما دکتر عبد الحمید صفایی قادیکلایی، گروه مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور استان مازندران. 4-فعال نظری، سید علیرضا (1391) شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر اشتغال پایدار در شرکتهای تعاونی کوچک و متوسط استان تهران، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد استاد راهنما، دکتر علیرضا موتمنی، دانشکده مدیریت دانشگاه سمنان. 5-قلی پور، آرین، محمد اسمائیلی، ندا (139۳). استانداردهای ۳۴۰۰۰ تعالی منابع انسانی، چاپ دوم، نشر موسسه کتاب مهربان. 6-گزارش اقتصادی (1393) نظارت بر عملکرد سه ساله اول برنامه چهارم توسعه، حوزههای فرابخشی، جلد اول، تهران، انتشارات معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور). 7-محمدی، رزگار؛ هنری، حبیب؛ کشکر، سارا (1390) بررسی بررسی رابطه ی زیرسیستمهای مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده و بهرهوری منابع انسانی در فدراسیونهای ورزشی منتخب مدیریت ورزشی، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت ورزشی، دوره ششم، شماره 1، صفحه 57 تا 74. 8-Akhtar-Danesh, N., Baumann, A. & Cordingley, L. (2008). Q-Methodology in Nursing Research. Western journal of nursing research, 30 (6),p:759.
9-Brooks, K. & Nafukho, F. M. (2006). Human resource development, social capital, emotional intelligence: Any link to productivity? , Journal of European Industrial Training, 30 (2), p:117 – 128.
10- Brown, S. R. (1997). The History and Principles of Q Methodology inPsychology and the Social Sciences, Red at the British Psychological Society Symposium on, A Quest for a Science of Subjectivity: The Lifework of William Stephenson, University of London.
11-Brown, S.R.; Durning, D.W. & Selden, S.C.(2008). Q Methodology, Chapter 37, PUBLIC ADMINISTRATION AND PUBLIC POLICY, Handbook of Research Methods in Public Administration, Second Edition, edited by Gerald J. Miller and Kaifeng Yang Auerbach Publications, Taylor & Francis Group, London New York.
12-Cheung, M. F. (2013) "The mediating role of perceived organizational support in the effects of interpersonal and informational justice on organizational citizenship behaviors", Leadership & Organization Development Journal, Vol. 34 Iss: 6, p:551 – 572.
13-Chinnis, A.S., Summers, D.E., Doerr, C., Paulson, D.J., Davis, S.M., (2001). Q methodology a new way of assessing employee satisfaction. J. Nurs. Adm. 31 (5),p:252–259.
15-Johnson, O. (2007). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come, Educational Researcher, Vol. 33, No. 7.
16-Jones D C, Kalmi P, Kauhanen A (2006). Human resource management policies and productivity: new evidence from an econometric case study, Oxford Review of Economic Policy, 22 (4), p:526-538.
17-Kamuzora, F. (2006). Enhancing Human Resource Productivity Using Information and Communication Technologies: Opportunities and Challenges for Tanzania, Mzumbe University, Tanzania aper presented at Mzumbe University - CAFRAD Regional Conference, Arusha, Tanzania.
18-Kudyba, S. (2003). Knowledge management: the art of enhancing productivity and innovation with the human resource in your organization. DM Review, april.
19-Maresova, L. et al. (2010) New applications of pHluorin--measuring intracellular pH of prototrophic yeasts and determining changes in the buffering capacity of strains with affected potassium homeostasis. Yeast 27(6), p:317-325.
20-Mills, JR., G. (2008). An Exploration of Factors that Influence The Use of Information Technology for Institutional Effectiveness in Terms of the Research and Learning Productivity of a College or University ,A Dissertation submitted to the Department of Educational Leadership and Policy Studies in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy,Florida State University,College of Education.
21-Rao, Y. P. (2006). Professional practice motivation model for improving human resource productivity in a manufacturing unit–a success story. International Journal of Productivity and PerformanceManagement, 55 (5),p: 430-436.
22-Santarcángelo, J.E. (2010). Growth, employment and labor productivity: A long run analysis for the case of Argentina, Submitted to the New School for Social Research in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Dr. Anwar Shaikh (advisor), ProQuest.
23-Seonghee, C., & Harton. (2006). Measuring the impact of human resource management practices on hospitality firm’s performance. International Hospitality Management, elsevier ltd.
24-Sexton, J.J. (2012). Trends in Output, Employment and Productivity in Ireland,www.forfas.ie/ media/productivity_chapter1.pdf .
25-Sickler, J., J. Fraser, T. Webler, D. Reiss, P. Boyle, H. Lyn, K. Lemcke, and S. Gruber. 2006. Social narratives surrounding dolphins: A Q method study. Society and Animals14(4):p: 351-382.
26-Soekiman, A. et al. (2011). Factors Relating to Labor Productivity Affecting the Project Schedule Performance in Indonesia, Procedia Engineering 14 (2011) 865–873.
27-Tielen, M., et al. (2008).Q-methodology to identify young adult renal transplant recipients at risk for nonadherence. Transplantation, 85 (5),p:700.
28-Tuler, S. & et al. (2005b). Selecting The Right Tool for Evaluations: Guidance for Community Involvement Practitioners, EPA’s Public Involvement Policy is Available at:www.epa.gov/public involvement/ pdf/ Policy 2003.pdf.
29-Wacker, J.G., Yang, C.L., & Sheu, C. (2006). Productivity of production labour, non-production labour, and capital: an international study,International Journal of Production Economics, 103, p: 863–872.
30-Watts, S. and P. Stenner (2012). Doing Q Methodology: Theory, Method and Interpretation; Qualitative Research in Psychology, 2, p:67-91.
31-Wayne, R.J. (2013). Exploring Increased Productivity Through Employee Engagement, Doctoral Study Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Business Administration, Walden University.
32-West. J. (2014). 5 Key Factors That Affect Your Employees’ Productivity, National Business Research Institute, http://blog.doostang.com.
33-Wright, P. M. 1990a. Operationalization of goal difficulty as a moderator of the goal difficulty-performance relationship. Journal of Applied Psychology, 75, p: 227–234.
34-Wright, P.; Perrell., & Gloet, M. (2008). Cultural values, workplace behavior and productivity in China: a conceptual framework for practicing managers.Management Decision. 46(5),p:797-812.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,889 |