تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,160 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,108,489 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,940,017 |
غفلت از راهبرد بنیانی آموزش مدیریت در کشور: اندیشهی انتقادی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 31، خرداد 1395، صفحه 51-72 اصل مقاله (229.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2016.2513 | ||
نویسنده | ||
سید علیقلی روشن | ||
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
این مقاله با رویکردی مفهومی، با طرح مسألهی آموزش مدیریت در دانشگاههای کشور و استفاده از تحلیل پدیدارشناختی و با هدف شناسایی مناسبترین و اثربخشترین راهبرد آموزش مدیریت و راهحل کاربردی برای اجرای آن، به بررسی چگونگی پیدایش و تدقیق در پیچیدگی مفهوم، چیستی و ماهیت مطالعات مدیریت میپردازد. ماحصل این بررسی با بهرهگیری از چارچوب مفهومی یورگن هابرماس از طبقهبندی علوم بر اساس اهداف شناختیشان به اندیشهی انتقادی میرسد که بنا به ماهیت دانش مدیریت آنرا میتوان مؤثرترین راهبرد برای کسب مهارت فراشناخت برای تدریس علوم مدیریتی معرفی کرد و همچنین موردپژوهی را بهترین روش برای یافتن راهحلهای عملی مسائل مدیریتی دانست که این هر دو در سنتِ آموزشی دانشگاههای کشور ما مورد غفلت قرار گرفتهاند و تا زمانی که باوری برای گرایش در زمینهی تدوین برنامهی درسی و تألیف متون مبتنی بر اندیشهی انتقادی در مدیریت و استفاده از موردپژوهی پذیرفته نشود، آموزش شاخههای مختلف مدیریت جذابیت و اثربخشی لازم را برای دانشجویان پیدا نخواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیدایش و ماهیت مطالعات مدیریت؛ راهبرد آموزش مدیریت؛ اندیشهی انتقادی؛ فراشناخت؛ موردپژوهی | ||
مراجع | ||
1- اسکات، ریچارد (۱۳۸۷). سازمانها: سیستمهای عقلایی، طبیعی و باز ، ترجمهی حسن میرزایی اهرنجانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). 2- بل، دیوید (۱۳۷۶). اندیشههای هوسرل، ترجمهی فریدون ناظمی، نشر مرکز. 3- نیچه، فریدریش (۱۳۸۷). فراسوی نیک و بد، ترجمهی داریوش آشوری، چاپ چهارم، انتشارات خوارزمی. 4-Barney, Jay B. and William S. Hesterly, (2008), Strategic Management and Competitive Advantage, NJ: Prentice Hall.
5-Bensabat, I., Goldstein, D. K., & Mead, M. (1987). The Case Research Strategy in Studies of Information Systems, MIS Quarterly, 11(3), 367-386.
6-Calori, Roland, and Philippe de Woot, (1994), A European Management Model: Beyond diversity, London: Prentice Hall, pp. 236-257.
7-Cromley, J. (2000). Learning to Think, Learning to Learn: What the Science of Thinking and Learning Has to Offer Adult Education, Washington, DC: National Institute for Literacy.
8-Daley, B. J. (2002). Facilitating Learning with Adult Students through Concept Mapping, Journal of Continuing Higher Education 50, no. 1: 21-31.
9-Dewey, J. (1933). How We Think, New York: D. C. Health.
10-Easton, Geoff. (1982). Learning from Case Studies, London: Prentice Hall.
11-Eisenhardt, K. M. (1989). Building Theories from Case Study Research, Academy of Management Review, 14(4), 532-550.
12-Eisenhardt, K. M., & Graebner, M. E. (2007). Theory Building from Cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1), 25-32.
13-Freedman, David H., (1992), Is Management Still a Science, Harvard Business Review: Nov-Dec. 70(6).
14-Field, M. L. (1999). Adult Readers' Metacognitive Strategies: Theory and Practice. In Pedagogy for Adult Learners: Methods and Strategies, edited by D. W. Ntiri, pp. 83-116. Detroit, MI: Office of Adult and Lifelong Learning Research, Wayne State University.
15-Gabor, Andrea, (2000), The Capitalist Philosophers, New York: Times Books.
16-George, Claude S. Jr., (1968), The History of Management Thought, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
17-Ghauri, P. (2004). Designing and Conducting Case Studies in International Business Research, In R. Marschan-Piekkari & C. Welch (Eds.), Handbook of qualitative research methods for international business, (pp. 109-124). Cheltenham, UK: Edward Elgar.
18-Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded T: Strategies of Qualitative Research. London: Wiedenfield and Nicholson.
19-Gummesson, E. (2006). Qualitative Research in Management: Addressing Complexity, Context and Persona, Management Decision, 44(2), 167-179.
20-Habermas, Jurgen, (1971), Knowledge and Human Interests, Translated by Jeremy J. Shapiro, Boston: Beacon Press.
21-Halinen, A., & Törnroos, J-Å. (2005). Using Case Methods in the Study of Contemporary Business Networks, Journal of Business Research, 58(9), 1279-1285.
22-Halpern, D. F. (1996). Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking, (3rd ed.), Mahwah, NJ: Erlbaum Associates.
23-Hillebrand, B., Kok, R. A. W., & Biemans, W. G. (2001). Theory Testing Using Case Studies: A comment on Johnston, Leach, and Liu, Industrial Marketing Management, 30(8), 651-657.
24-Johnston, W. J., Leach, M. P., & Liu, A. H. (1999). Theory Testing Using Case Studies in Business-to-Business Research, Industrial Marketing Management, 28(3), 201-213.
25-Koontz, Harold, (Dec., 1961), The Management Theory Jungle, Academy of Management Journal, IV, No.3, pp. 174-188.
26-kuhn, Thomas S., (1970), The Structure of Scientific Revolutions, The University of Chicago Press.
27-Kuiper, R. (2002). Enhancing Meta-cognition through the Reflective Use of Self-Regulated Learning Strategies, Journal of Continuing Education in Nursing 33, no. 2 (March-April 2002): 78-87.
28-Language Australia. (2000). Learning to Learn, ARIS Information Sheet. Melbourne, Australia: Adult Education Resource and Information Service, Language Australia.
29-Mintzberg, Henry, Bruce Ahlstrand, and Joseph Lampel, (1998), Strategy Safari: A Guided Tour through the Wilds of Strategic Management, NY: Free Press.
30-Mokhtari, K., and Sheorey, R. (2002), Measuring ESL Students' Awareness of Reading Strategies, Journal of Developmental Education 25, no. 3 (Spring): 2-4, 6, 8, 10.
31-Otley, D. T., & Berry, A. J. (1998). Case Study Research in Management Accounting and Control, Accounting Education, 7(4), 105-127.
32-Paul, Richard W. and Linda Elder (2002). Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your Professional and Personal Life, Pearson Education, Inc.
33-Paul, Richard W and Linda Elder (2008), The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools, Dillon Beach: Foundation for Critical Thinking Press.
34-Peters, M. (2000). "Does Constructivist Epistemology Have a Place in Nurse Education?" Journal of Nursing Education, 39, no. 4: 166-170.
35-Rivers, W. (2001). Autonomy at All Costs: An Ethnography of Meta-cognitive Self-Assessment and Self-Management among Experienced Language Learners, Modern Language Journal. 85, no. 2: 279-290.
36-Saunders, N.; Batson, T.; and Saunders, G. (2002). The Impact of Instructional Strategies on the Development of Meta-Skills in the Adult Learner, Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA, April 24-28.
37-Schraw, G. (1998). Prompting General Meta-cognitive Awareness, Instructional Science, 26 (1-2), 113-125.
38-Schraw, G. & Dennison, R.S. (1994). Assessing Meta-cognitive Awareness, Contemporary Educational Psychology,19, pp. 460–475.
39-Siggelkow, N. (2007). Persuasion with Case Studies, Academy of Management Journal, 50(1), 20-24.
40-Simon, A., Sohal, A., & Brown, A. (1996). Generative and Case Study Research in Quality Management. Part I: Theoretical Considerations, International Journal of Quality & Reliability Management, 13(1), 32-42.
41-Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2000). Teaching for Successful Intelligence: To Increase Student Learning and Achievement, Arlington Heights, IL: Skylight Professional Development.
42-Stuart, I., McCutcheon, D., Handfield, R., McLachlin, R., & Samson, D. (2002). Effective Case Research in Operations Management: A Process Perspective, Journal of Operations Management, 20(5), 419-433.
43-Tellis, W. (1997). Introduction to Case Study, The Qualitative Report, 3(2). Retrieved September 5, 2007, from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR3-2/tellis1.html
44-Tsoukas, H. (1989). The Validity of Idiographic Research Explanations, Academy of Management Review, 14(4), 551-561.
45-Voss, C., Tsikriktsis, N., & Frohlich, M. (2002). Case Research in Operations Management, International Journal of Operations & Production Management, 22(2), 195-219.
46-Whitehead, Alfred North, (1947). Essays in Science and Philosophy, New York: Philosophical Library, Inc.
47-Woodside, A. G., & Wilson, E. J. (2003). Case Study Research Methods for Theory Building, Journal of Business & Industrial Marketing, 18(6-7), 493-508.
48-Yin, R. K. (1994). Case Study Research Design and Methods, London: Sage.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,561 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,328 |