
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 760 |
تعداد مقالات | 7,357 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,175,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,317,081 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سخت رویی مرتبط با مدرسه در دانشآموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 23، فروردین 1395، صفحه 21-46 اصل مقاله (384.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2016.2552 | ||
نویسندگان | ||
نونا تقوی1؛ فاطمه شاطریان محمدی* 2؛ آزاده فرقدانی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه(SHRS) در دانشآموزان دبیرستانی ساوه بود. پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی مدارس دولتی ساوه در سال تحصیلی 92-1391 بود. نمونه پژوهش شامل 360 دانشآموز دبیرستانی بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه، مقیاس سخترویی اهواز و فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS) بود. تحلیل عاملی اکتشافی یک مدل اندازهگیری سه عاملی(سه عامل کنترل، تعهد و مبارزهطلبی) را نشان داد که در تحلیل عاملی تاییدی تایید شد. ضریب آلفای کرونباخ برای عاملها و کل مقیاس دامنهای از77/0 تا 89/0 داشت. ضریب پایایی بازآزمایی SRHSپس از 4 هفته برای کل مقیاس معنادار بود (01/0 p<). نتایج مربوط به بررسی روایی همگرا و واگرای مقیاس نشان داد کلیه خردهمقیاسها و همچنین کل مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه رابطه مثبت و معناداری با مقیاس سخترویی اهواز(01/0p<) و رابطه منفی و معناداری با فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس داشت(01/0 p<). در مجموع پژوهش حاضر نشان داد مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه و خرده مقیاسهای آن از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی میزان جسارت دانش آموزان در موقعیت های دشوار تحصیلی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگیهای روانسنجی؛ تحلیل عاملی؛ اعتبار؛ روایی؛ مقیاس سخترویی مرتبط با مدرسه | ||
مراجع | ||
پرواز، راعد؛ دلاور، علی؛ دُرتاج، فرییرز (1390). ساخت و استاندارد کردن مقیاس خشم چند بُعدی در دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان گیلان غرب در سال تحصیلی 1387-1386. اندازهگیری تربیتی، 5 (2)، صص 66-41. سامانی، سیامک؛ جوکار، بهرام (1386). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26، (3)، صص 77-65. شوماخر، رندی ال؛ لومکس، ریچاردجی (1388). مقدمهای بر مدلسازی معادلۀ ساختاری. (ترجمه وحید قاسمی). تهران: جامعهشناسان. (سال انتشار به زبان اصلی: 2004). شریفی، حسن پاشا؛ شریفی، نسترن (1391). اصول روانسنجی و روان آزمایی. رشد: تهران. صاحبی، علی؛ اصغری، محمد جواد؛ سالاری، راضیهسادات (1384). اعتباریابی مقیاس افسردگی، اضطراب، تنیدگی (DASS-21) برای جمعیت ایرانی. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 1(4)، صص 310-299. عسگری، پرویز؛ همایی، رضوان (1388). رابطۀ فشارزاهای روانی و سخترویی روانشناختی با سلامت روان دانشآموزان دختر. یافتههای نو در روانشناسی. 4 (12). صص 109-95. کاویانی، حسین؛ پورناصح، مهرانگیز؛ صیادلو، سعید؛ محمدی، محمدرضا (1386). اثربخشی آموزش کنترل استرس در کاهش اضطراب و افسردگی شرکتکنندگان در کلاس کنکور. مجلۀ تازههای علوم شناختی. 9 (2). صص 68-61. کرمعلیان، علی (1372). بررسی میزان اضطراب ناشی از امتحانات در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر اصفهان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس تهران. کیامرثی، آذر (1376). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش سختروی روانشناختی و بررسی رابطة آن با تیپ شخصیتی الف، عزت نفس، شکایات جسمانی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
Benishek, L. A., Feldman, J. M., Shipon, R., Mecham, S. D., & Lopez, F. G. (2005). Development and evaluation of the revised academic hardiness scale. Journal of Career Assessment, 13, 59-76.
Benishek, L.,& Lopez, F.(2001). Development and initial validation ofacademic hardiness scale. Journal of Career Assessment, 9, 333–352.
Creed, A., Conlon, E. G., & Dhaliwal, K. (2013). Revisiting the Academic Hardiness Scale: Revision and Revalidation. Journal of Career Assessmen, 21(4)537-554.
Cole, M. S., Field, H. S., & Harris, S. G. (2004). Student Learning Motivation and Psychological Hardiness: Interactive Effects on Students’ Reactions to a Management Class. Academy of Management Learning and Education, 3 (1), 64-85.
Kobasa, S. C. (1982). Commitment and coping in stress resistance among lawyers. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 707-717.
Kamtsios, S., & Karagianoppoulou, E. (2013). Conceptualizing students’ academic hardiness dimensions. European Journal of Psychology of Education, 28, 807-823.
Lifton, D.,Seay,S ., &Bushke, A. (2000). Can student hardiness serve as an indicator of likely persistence to graduation? Baseline results from alongitudinal study. Academic Exchange Quarterly, Summer,73–81.
Maddi, S. R. (2002). The story of hardiness: Twenty years of theorizing, research, and practice. Consulting Psychology Journal, 54, 173-185.
Maddi, S. R., Harvey, R. H., Kobasa, D. M., Fazel, M., & Resurreccion, N. (2009). The personality construct of hardiness. Journal of Humanistic Psychology, 49,292–305.
Maddi, S. R., Harvey, R.H., Kobasa, D. M., Lu, J. L., Persico, M., & Brow, M. (2006). The personality construct of hardiness, III: Relationships with repression, innovativeness, authoritarianism, and personality. Journal of Personality, 74, 575-597.
Mwmwenda, T. (1993). Gender difference in test anxiety among south African university students. Perceptual and Motor Skills , 76, 554-560.
Pascoe, E. A., & Smart Richman, L. (2008). Discrimination and health: A meta-analytic review. Psychological Bulleten, 135, 531-554.
Sanchez-Marin, M., Rejano-Infante, E., & Rodriguez-Troyano, Y. (2001). Personality and academic productivity in the university student. Social Behavior and Personality, 29,299–305.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,373 |