تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 556 |
تعداد مقالات | 5,734 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,017,308 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,389,367 |
بررسی تاثیر آموزش "فلسفه برای کودکان" بر تحول اخلاقی دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی شهر تهران در سال 1387 | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 23، فروردین 1395، صفحه 65-82 اصل مقاله (263.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2016.2553 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا عظیم پور1؛ حسین اسکندری2؛ صغری ابراهیمی قوام2 | ||
1استادیار دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
2دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی تهران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش "فلسفه برای کودکان" (P4C ) بر تحول اخلاقی دانش آموزان بود. به این منظور، دو کلاس در پایه ی پنجم مدرسهای ابتدایی و پسرانه در منطقهی یک آموزش و پرورش شهر تهران به طور تصادفی انتخاب شد. یکی از این کلاس ها به عنوان گروه آزمایش تحت 9 جلسه آموزش P4C قرار گرفت. از هر یک از کلاس ها 16 نفر بطور تصادفی برای آزمون گیری انتخاب شدند. با استفاده از فرم های موازی معماهای اخلاقی کلبرگ و پیاژه و پیگیری بالینی قضاوت های اخلاقی کودکان به روش مصاحبه ی فردی استدلال های اخلاقی دانش آموزان از نظر تراز کلی تحول اخلاقی، خود پیروی اخلاقی و اخلاق فاعلی در پیش آزمون و پس آزمون نمره گذاری شد. تحلیل کورایانس چند گانه هیچ گونه تفاوت معناداری را بین پس آزمون های تعدیل شده ی دو گروه در هیچ یک از متغیرها نشان نداد و بنابر این هیچ یک از فرضیه های پژوهشی مورد تایید قرار نگرفت. به نظر می رسد اجرای روش آموزش فلسفه به کودکان در بافت آموزش و پرورش ایران نیاز مند مداخلات شدید تر و ملاحظات بیشتری است. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه برای کودکان؛ تحول اخلاقی؛ تراز تحول اخلاقی؛ خود پیروری اخلاقی؛ اخلاق فاعلی | ||
مراجع | ||
اتکینسون، ریتا، ال؛ اتکینسون، ریچارد، سی؛ اسمیت، ادوارد، ای؛ بم، داریل، ج؛ هوکسما، سوزان (1384). زمینۀ روانشناسی هیلگارد. (ترجمۀ رضا براهنی). تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی:2000) 2. بیابانگرد، اسماعیل (1384).روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی.تهران: نشر دوران. 3. پرون، بورلی؛ پرون، میشل (1384). روانشناسی بالینی: آزمایش بالینی و فرایند تشخیص. (ترجمۀ پریرخ دادستان و محمود منصور). تهران: انتشارات بعثت. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: بیتا). 4. خزامی، پروین (1388). بررسی تأثیر آموزش فلسفه به روش اجتماعپژوهی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی شهر اهواز. پایان نامۀ منتشر نشدۀ کارشناسی ارشد رشتۀ تاریخ و فلسفۀ آموزش و پرورش. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. 5. سانتراک، جان دبلیو (1385). زمینۀ روانشناسی (ترجمه مهرداد فیروزبخت). تهران: انتشارات رسا. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2000). 6. کریمی، عبدالعظیم (1383). مراحل شکلگیری اخلاق در کودک: با تأکید بر رویکردهای تحولی. تهران: انتشارات عابد. 7. کریمی، عبدالعظیم (1380). تربیت طربناک: شور و طرب در تربیت. تهران: مؤسسۀ فرهنگی منادی تربیت. 8. کریمی، یوسف (1381). روانشناسی اجتماعی: نظریهها، مفاهیم و کاربردها. تهران: انتشارات ارسباران. 9. کم، فیلیپ (1384 a). داستانهای فکری (1): کندوکاوی فلسفی برای کودکان (ترجمۀ احسانه باقری) تهران: انتشارات امیرکبیر. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 1993) 10. کم، فیلیپ (1384 b). داستانهای فکری (1): کندوکاوی فلسفی برای کودکان، کتاب راهنمای معلم. (ترجمۀ احسانه باقری) تهران: انتشارات امیرکبیر. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 1993) 11.Haynes, J., (2002). Children as philosopher. London and New York: Routledge Falmer. http://www.dialogueswork.co.uk.
12.Haynes, J & Murris, K., (2007). Listening, Juggling and traveling the philosophical space .http://www.dialogueswork.co.uk.
13.Jackson, T., (1987). Philosophy for children, where and now. Thinking: journal of philosophy for children. 6, (2) 22-30.
14.Mehta, S., & Whitebread, D., (2006).philosophy for children and moral development in Indian context. University of Cambridge. http://www.inter-disciplianery.net.
15.Mergler, A., Curtis, E., & Spooner-Lane. R., (2009) teacher education embrace philosophy: reflections on a new way of looking at preparing pre-service teachers. Journal of teacher education. 34, (5) 33-21.
16.Murris,K., (2003). I think, therefore I am. The Early Years update, Issue 4. http://www.dialoguework.co.uk.
17.Olthof, T., Rieffe, C., & terwogt, M.M., (2008) the assignment of moral status: age related difference in the use of three mental capacity criteria. British journal of developmental psychology. 26, (14), 233-247.
18.Reznitskaya, A., (2008). philosophical discussion for elementary school classrooms: theory pedagogy, research Montclair state university , new jersey, USA: http://www.iaie.org.
19.Russel, J., (2002). Moral consciousness in a community of inquiry. Journal of Moral Education. 31, (2), 12-35.
20.Sutctiffe, R., (2000). Thinking for themselves. The Journal of the National Early Years Network. 79, (35), 45-50 http://www.dialoguwork.co.uk.
21.Texter, P., C., (1982). Philosophy for children: A novel design for education theory and k-12 curriculum. Dispensed dissertation of doctoral in philosophy. Graduate school of education.
22.Trickey, S & Topping, K.J., (2004). Philosophy for children: A systematic review. The Journal of Research paper in education, 19, (3), 27-45.
23.Zalta, E. N., (2006). Stanford encyclopedia of philosophy. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 938 |