تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 629 |
تعداد مقالات | 6,353 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,719,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,357,473 |
مطالعه رابطه روح فلسفی و هوش معنوی با کیفیت تدریس معلمان مقطع متوسطه | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 23، فروردین 1395، صفحه 1-20 اصل مقاله (237.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2016.2554 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه باباگلی1؛ سید رضا بلاغت* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
قسمت اعظمی از توفیق و یا شکست برنامههای آموزشوپرورش به نوع تفکر، بینش و معنایی که معلمان برای کار خویش قائل هستند، بستگی دارد. لذا مطالعهی حاضر که از نوع همبستگی است، باهدف بررسی رابطه روح فلسفی و هوش معنوی با کیفیت تدریس معلمان مقطع متوسطه شهر بابل انجامگرفته است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه معلمین زن پایهی دوم دوره دوم مقطع متوسطه در سال تحصیلی 93-94 به تعداد 300 نفر و دانشآموزان همین معلمان به تعداد 1617میباشند. در این پژوهش پرسشنامههای کیفیت تدریس سراج (2002)، روح فلسفی محقق ساخته و هوش معنوی بدیع، سواری، باقری دشتبزرگی، لطیفیزادگان، (1389) مورداستفاده قرارگرفته است. در تجزیه تحلیل استنباطی دادهها از آزمون کولموگراف-اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفادهشده است.. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین روح فلسفی و هوش معنوی با کیفیت تدریس و همچنین بین روح فلسفی و هوش معنوی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. از ابعاد روح فلسفی، طرفداری از ارزشهای انسانی، کنجکاوی، نوجویی و ژرفاندیشی و از ابعاد هوش معنوی، پرداختن به سجایای اخلاقی و تفکر کلی و بعد اعتقادی، قادر به پیشبینی کیفیت تدریس میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت تدریس؛ روح فلسفی؛ هوش معنوی؛ معلمان؛ شهر بابل | ||
مراجع | ||
.اسفندیاری، محمد (1392). رابطۀ هوش معنوی و خلاقیت با بهرهوری دبیران مقطع متوسطه شهر مرودشت. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت. 2.اسمیت، فیلیپ جی (2001). ذهنیت فلسفی در مدیرت آموزشی. (ترجمۀ محمدرضا بهرنگی، 1382). چاپ چهارم. تهران: کمال تربیت. 3. ایروانی، شهین؛ شرفی، محمدرضا؛ یاریدهنوی، مراد (1387). چرا معلمان به آموختن فلسفهتعلیم و تربیت نیاز دارند؟ علوم تربیتی، 93، صص 68-33. 4.باغانی، مریم؛ دهقان نیشابوری، محسن. (1391). تأثیر اضطراب بر کیفیت تدریس. راهبردهای آموزش، 1، صص 13-9. 5.بدیع، على؛سواری،الهام؛ باقرىدشتبزرگ،نجمه؛لطیفىزادگان، وحیده (1389)،ساختواعتباریابىپرسشنامۀ هوشمعنوى،اولینهمایشملىروانشناسىدانشگاهپیامنور،تبریز. 6.پاکمهر، حمیده؛ جعفریثانی، حسین؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ کارشکی، حسین (1391). نقش کیفیت تدریس اساتید و مؤلفههای آن در توسعۀ تفکر انتقادی دانشجویان: فرصتها و چالشهای برنامۀ درسی در آموزش عالی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 17، صص 38-16. 7.تقیپورظهیر، علی؛ توکلی، رؤیا (1390). بررسی رابطۀ ذهنیت فلسفی با عملکرد دبیران مدارس متوسطۀ آموزش و پرورش منطقۀ 4 تهران. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 6، صص 80-63. 8.جعفری، پریوش؛ قلیقورچیان، نادر؛ بهبودیان، جواد؛ شهیدی، نیما (1391). ارائۀ الگویی ساختاری برای رابطۀ خودکارآمدی شایستگیها و تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی با کیفیت تدریس آنان. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 64، صص 82-61. 9.حسینیان، سیمین؛ قاسمزاده، سوگند؛ نیکنام، ماندانا (1390). پیشبینی کیفیت زندگی معلمان زن بر اساس متغیرهای هوش هیجانی و هوش معنوی. مشاوره شغلی و سازمانی، 9، صص 60-42. 10.خالدان، اصغر؛ آبکار، علیرضا (1384). بررسی میزان ذهنیت فلسفی مربیان ورزشی و رابطۀ آن با برخی مشخصات فردی. فیزیولوژی ورزشی کاربردی، 1، صص 15-1. 11.دارایی، خدیجه (1390). بررسی تأثیر هوش معنوی بر توانمندسازی معلمان مقطع متوسطۀ آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 12.زارعیمتین، حسن؛ خیراندیش، مهدی؛ جهانی، حوریه (1390). شناسایی و سنجش مؤلفههای هوش معنوی در محیط کار؛ مطالعه موردی: در بیمارستان لبافینژاد تهران، پژوهشهای مدیری عمومی، 12، 94-71. 13.سخنور، ناهید؛ ماهروزاده، طیبه (1389). ذهنیت فلسفی و نگرش به روش تدریس فعال در میان معلمان ریاضی (مقطع راهنمایی). اندیشههای نوین تربیتی، 3، صص 67-94. 14.سلطانی، خدیجه (1391). بررسی عوامل مؤثر بر بهکارگیری روشهای نوین تدریس در مدارس متوسطۀ شهر همدان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 15.شریعتمداری، علی (1361). پرورش روح علمی و تفکر منطقی، پیوند، 37، صص 12-17. 16.شریعتمداری، علی (1365). مجموعه آثار دومین کنگرۀ جهانی امام رضا (ع)، جلد اول. مشهد: کنگرۀ جهانی امام رضا (ع). 17.شریعتمداری، علی (1372). فلسفۀ پرورش فکر «روشنفکر کیست؟». اصفهان: جهاد دانشگاهی اصفهان. 18.شریعتمداری، علی (1376). فعالیتهای تحقیقی و روشهای اساسی در کار فیلسوفان و اشارات تربیتی آنها. نامۀ فرهنگستان علوم، 6 و 7، صص 28-7. 19.شریعتمداری، علی (1380). نقد و خلاقیت در تفکر. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 20.شریعتمداری، علی (1392). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر، چاپ پنجاه و نهم. 21.شهرکیپور، حسن؛ رستگاریپور، مریم (1391). بررسی رابطۀ بین کیفیت تدریس معلمان دینی و رفتارهای مذهبی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه از دیدگاه معلمان منطقه یک شهر تهران. اندیشههای نوین تربیتی، 32، صص 163-141. 22.شعبانیورکی، بختیار؛ قلیزاده، رضوان حسین (1385). بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 39، صص 22-1. 23.غنچی، مستانه؛ حسینی، سید محمد؛ حجازی، یوسف (1391). شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای تبیینکنندۀ کیفیت تدریس از دیدگاه اساتید پردیسهای کشاورزی دانشگاه تهران. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 3، صص 40-31. 24.فتحی، آیت (1389). بررسی رابطۀ احساس کارآمدی با کیفیت آموزشی دبیران متوسطه شهر تبریز با تأکید بر روش فلندز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز. 25.قاسمپور دهاقانی، علی؛ و جعفری، سید ابراهیم (1389). تربیت فلسفی و فلسفه تربیت، مجموعه مقالات سیزدهمین همایش بزرگداشت حکیم صدرالمتألهین شیرازی خرداد 88، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. 26.کوشی، زهرا (1392). ارائه الگویی جهت پیشبینی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان. 27.گلچین، مجتبی؛ سنجری، احمدرضا (1391). بررسی رابطۀ بین هوش معنوی و خودکارآمدی کارکنان؛ مطالعۀ موردی: سازمان آموزش و پرورش استان گلستان. مطالعات رفتار سازمانی، 3، صص 66-54. 28.محمد نژاد، حبیب؛ بحیرایی، صدیقه؛ حیدری، فائزه (1388). مفهوم هوش معنوی مبتنی بر آموزههای اسلام، مطالعات معرفتی دانشگاه اسلامی، 42، صص 116-96. 29.مطهری، مرتضی (1377). مجموعه آثار. جلد 22، قم: صدرا. 30.George¸R.¸ & Visvam¸S (2013). Spiritual Intelligence, its correlation with Teacher Effectiveness and Academic achievement-A Study. InternationalJournalof Education and Psychological Research¸2(2)¸106-110.
31.King¸ B.D (2008). Rethinking Claims Of Spiritual Intelligence:A Definition، Model، And Measure. The Degree of Master of Science in the Faculty of Arts and Science، Canada: Trent University.
32.Zohar¸ D(2010). Exploring Spiritual Capital. Spirituality in Higher Education Newsletter¸ 5(5)¸ 1-8.
33.Badei¸A (2014). SQ4F.BRLB (2015/06/5); in
http:ravanzad.loxblog.ir/post/12
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,587 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,400 |