تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 551 |
تعداد مقالات | 5,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,969,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,352,950 |
بررسی تطبیقی وحدت وجود و موجود از نظر ابن عربی واوپانیشادها | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 26، بهار 1395، صفحه 127-148 اصل مقاله (454.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2016.2566 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر نصیری ![]() | ||
1استادیار فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه سیستان وبلوچستان | ||
2کارشناس ارشد فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه سیستان وبلوچستان | ||
چکیده | ||
چکیده موسس نظریه ی «وحدت وجود » ابن عربی است. برخی باایشان هم عقیده اند وبرخی خیر. در این مقاله ،ضمن بیان معانی وجود و وحدت به اقسام آنها پرداخته می شود. ابن عربی معتقد است که وجود فقط خداست. در هستی غیر از خدا نیست ؛یعنی خدا موجود است وچیزی از عالم موجود نیست و شارحین ابن عربی به تبیین معرفت شناسی وحدت وجود پرداخته اند .اوپانیشاد ها به طور کلی در یک قضیه اصلی ثابت است وآن عبارت است از اینکه کل موجودات واشیاء خواه مادی وخواه معنوی همه در دریای حقیقت وحدت مستغرق است وآن عالم ، مافوق عالم محسوسات است وذاتی غیر محدود وقائم به خود دارد .پس هرچند در اوپانیشادها وحدت وجود به صراحت بیان شده واز این جهت مشابه« ابن عربی »می باشند اما یکی از تمایزات بین این دو دیدگاه اینست که ابن عربی معتقد است که غیر خدا معدوم است و عالم در جنب خدا وجودی متوهم است و وجود وموجود غیر از عین حق نیست اما در اوپانیشادها عالم معدوم انگاشته نمی شود و معتقدند که عالم وهر آنچه در آن است از اشیاء وموجودات همه تجلی وظهور اوست. در بحث اطلاق وتقیید اوپانیشاد ها معتقدند از همه اول هست مطلق بود (بی نام ونشان )یگانه وبی همتا (بی عیب).اماابن عربی معتقد است که وجود مطلقی که مقید نیست وجود خداوند است که واجب الوجود بالذات است. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی انجام شده وگرداوری مطالب آن به صورت کتابخانه ای ونرم افزاری است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها:وحدت وجود؛ ابن عربی؛ اوپانیشادها؛ ظهور؛ عینیت | ||
مراجع | ||
1-قران کریم 2- ابن عربی،محی الدین، نقد النقود فی معرفه الوجود،تهران وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، 1367. 3-_____________، رساله النصوص، بی جا، بی تا. 4-_____________، جامع الاسرارومنبع الانوار، تهران: علمی-فرهنگی، بی تا. 5-_____________، فتوحات مکیه، جلد2-1 ، بولاق، 1293. 6-امین،سیدحسن،وحدت وجود در فلسفه وعرفان اسلامی،چاپ اول، انتشارات بعثت،.1376 7-آشتیانی، جلال الدین، هستی از نظر فلسفه وعرفان، قم: بوستان کتاب ،1387. 8-آملی ،حیدر، المقدمات من نص النصوص، تهران،توس، 1367. 9-بالیزاده، مصطفی، شرح فصوص الحکم، بیروت:دارالکتب العلمیه،،1422ه-ق. 10-بایر ناس،جان، تاریخ جامع ادیان،مترجم: علی اصغر حکمت، چاپ14،تهران: انتشارات علمی وفرهنگی،1383. 11-جندی، مویدالدین، شرح فصوص الحکم، بی جا، بی تا. 12-داراشکوه،محمد، اوپانیشاد، چاپ سوم، تهران: نشر محمدعلی علمی،1332. 13-سجادی ،سید جعفر، فرهنگ اصطلاحات عرفانی، چاپ اول، تهران: کتابخانه طهوری،1370. 14-سلیمانی اردستانی،عبدالرحیم، سیری در ادیان زنده جهان، تهران: انتشارات انجمن معارف اسلامی ایران،1383. 15-سیدان،سید جعفر، سلسله درس های عقاید، جلسه چهارم وششم وهفتم، قم : مدرسه آیه الله گلپایگانی ،1385. 16-شایگان،داریوش، ادیان ومکتب های فلسفی هند،2جلد،چاپ هفتم،تهران: امیر کبیر،1389. 17-صدر الدین شیرازی ،محمد، اسفار اربعه، چاپ دوم، قم: چاپخانه مصطفوی،1368. 18-فرغانی ،سعیدالدین، مشارق الذراری با مقدمه آشتیانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی،1379. 19-قمشه ای،محمدرضا، مجموعه آثار حکیم صهبا، اصفهان: کانون پژوهش،1378. 20-قونوی،صدر الدین، مفتاح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، تهران: مولی،1374. 21-قیصری ،محمد داود، شرح فصوص الحکم ،به کوشش آشتیانی،تهران: علمی وفرهنگی،1375. 22-کاشانی ،کمال الدین عبدالرزاق، اصطلاحات الصوفیه، قم: انتشارات بیدار،1370. 23-__________________، مجموعه رسائل و مصنفات کاشانی، مقدمه و تصحیح و تعلیق مجید هادی زاده، تهران: میراث مکتوب،1380. 24-کاکایی ، قاسم، ادیان ومکتب های فلسفی هند،2جلد،چاپ هفتم،تهران: امیر کبیر، 1384. 25-مطهری، مرتضی، انسان کامل ، چاپ سی و چهارم، انتشارات صدرا،1388.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,738 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 943 |