تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,771 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,029,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,396,749 |
بررسی دلایل افزونی بسامد پارادوکس در سبک هندی | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 27، تیر 1395، صفحه 7-24 اصل مقاله (424.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2016.2580 | ||
نویسندگان | ||
مراد اسماعیلی ![]() | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گنبد کاووس | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
سبک هندی متمایزترین سبک شعری کلاسیک فارسی است که با سبکهای قبل و بعد خود تمایزی آشکار دارد و اصول و موازین خاص خود را داراست؛ از جملۀ این عنصر تمایزبخش بسامد فراوان تصاویر پارادوکسی در کنار صنایعی چون: حسامیزی، تجرید، اسلوب معادله و... است. توجه ویژۀ شاعران این سبک به پارادوکس و نقشی که این شگرد ادبی در ساختار شعر آنها دارد، سبب گردید تا نگارندگان این جستار، به بررسی دلایل افزونی بسامد پاردوکس در شعر آنها بپردازند.بر اساس یافتههای این تحقیق، تصاویر پاردوکسی دارای کارکردهایی چون: ابهام انگیزی و دشواری، هنجارگریزی، ایجاز، دو بعدی بودن، تازگی و ایجاد شگفتی و لذت هستند که با معیارهای شعری و زیبایی شناختی سبک هندی تناسب و همخوانی فراوانی دارد و همین امر سبب استقبال و استفادۀ فراوان شاعران این سبک، از این شگرد ادبی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک هندی؛ تصاویر پارادوکسی؛ بسامد؛ ابهام؛ ایجاز | ||
مراجع | ||
1- آزاد بلگرامی، میرغلامعلی، غزالان الهند، تصحیح سیروس شمیسا، تهران: انتشارات صدای معاصر، 1382. 2- آملی، طالب،کلیات اشعار، به اهتمام و تصحیح شهاب طاهری. تهران: سنایی، بی تا. 3- براون، ادوارد گرانویل، تاریخ ادبیات ایران: از صفویه تا عصر قاجار، مترجم بهرام مقدادی، تهران: مروارید، 1375. 4- بیدل دهلوی،میرزا عبدالقادر،دیوان بیدل، تصیحیح فال محمد خسته و خلیل الله خلیلی، به اهتمام حسن آهی، تهران: کتابفروشی فروغی، 1368. 5- چناری، امیر، متناقض نمایی در شعر فارسی، نشر فرزان روز، 1377. 6- حسن پور آلاشتی، حسین،طرز تازه: سبک شناسی غزل سبک هندی، تهران: سخن، 1384. 7-...........................................، «عوامل ابهام معنایی در شعر طالب آملی»، پژوهشهای زبان و ادب فارسی، سال سوم، شمارهی نهم، صص 93- 180، 1390. 8- حسن لی، کاووس،«آمیزش ناسازها»، ادبیات معاصر، شمارهی 23 و 24، 1377. 9- حسینی، حسن،بیدل، سپهری و سبک هندی، تهران: سروش، 1367. 10- خاتمی، احمد، سبک هندی و دورهی بازگشت ، ناشر: بهارستان، 1371. 11- دیچز، دیوید، شیوههای نقد ادبی، ترجمهی غلامحسین یوسفی و محمدتقی صدقیانی، تهران: انتشارات علمی، 1366. 12- راستگو، سید محمد، «خلاف آمد»، کیهان فرهنگی، سال ششم، شمارهی 9، صص 68- 71، 1368. 13- شفیعی کدکنی، محمدرضا، ادبیات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما، ترجمهی حجت الله اصیل، تهران: نشر نی، 1378. 14- ......................................، شاعر آیینهها (بررسی سبک هندی و شعر بیدل دهلوی)، تهران: آگاه، 1379. 15- ......................................، شاعری در هجوم منتقدان: نقد ادبی در سبک هندی پیرامون شعر حزین لاهیجی. نشر آگه، 1375. 16- شمس لنگرودی، محمد، گردباد شور جنون (سبک هندی، کلیم کاشانی و گزیدهی اشعار)، تهران: نشر چشمه، 1367. 17-- شمیسا، سیروس، سبک شناسی شعر، انتشارات فردوس، 1374. 18-- صائب تبریزی، محمد علی،دیوان صائب تبریزی، به کوشش محمد قهرمان، جلد1، 2، 3،4 ،6، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1371. 19- صفا، ذبیح الله، تاریخ ادبیات در ایران، جلد پنجم، بخش یکم، انتشارات فردوسی، 1363. 20- عرفی شیرازی، کلیات عرفی شیرازی، به کوشش جواهری «وجدی»، تهران: سنایی، بیتا. 21- غلامرضایی، محمد، سبک شناسی شعر فارسی از رودکی تا شاملو، تهران: نشر جامی، 1381. 22- فتوحی رودمعجنی، محمود، نقد ادبی در سبک هندی، تهران: انتشارات سخن، 1/ 1385. 23- ..........................................، بلاغت تصویر، تهران: انتشارات سخن، 2/1385. 24- قهرمان، محمد، برگزیدهی اشعار صائب و دیوان اشعار دیگر شعرای معروف سبک هندی، تهران: سمت، 1376. 25- کادن، جی. ای، فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد، ترجمهی کاظم فیروزمند، تهران: شادگان، 1380. 26- کاشانی، کلیم، دیوان کلیم کاشانی، با مقدمه و حواشی و فرهنگ لغات مهدی افشار، چاپ اول، انتشارات زرین، 1362. 27- گلی، احمد و سردار بافکر، «متناقض نمایی(پارادوکس) در شعر صائب»، پژوهشهای ادبی، شمارهی 20، صص 131 – 159، 1387. 28- گوپاموی، محمد قدرت الله، تذکرۀ نتایج الافکار، چاپخانه سلطانی بمبئی نمبر3، چاپ شانزده، 1336. 29- لودی، شیرعلی خان، تذکرۀ مرآت الخیال، به اهتمام حمید حسینی، با همکاری بهروز صفرزاده، انتشارات روزنه، چاپ اول، 1377. 30- محمدی، محمد حسین، بیگانه مثل معنی(نقد و تحلیل شعر صائب و سبک هندی)، نشر میترا، 1374. 31- مؤتمن، زین العابدین، تحول شعر فارسی، انتشارات طهوری، 1371. 32- ناتل خانلری، پرویز، «یادی از صائب»، صائب و سبک هندی، به کوشش و تألیف محمد رسول دریاگشت، جلد اول، نشر قطره، 1371. 33- نجیب هروی، مایل، جامی، تهران: طرح نو، 1377. 34- نعمانی، شبلی، شعرالعجم یا تاریخ شعرا و ادبیات ایران (3 و4 و5)، ترجمهی سید محمدتقی فخر داعی گیلانی، چاپ سوم، چاپخانهی آشنا، 1368. 35- واحد، اسدالله، «تصاویر و مفاهیم متناقض نما در شعر صائب تبریزی»، پژوهشنامهی علوم انسانی، شماره 45 – 46، صص 247- 260، 1384. 36- وحیدیان کامیار، تقی، «متناقض نما در ادبیات»، نشریهی دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال بیست و هشتم. شمارهی 3و4، صص 271-294، 1371. 37- Empson, William, Seven Types Of Ambiguity, London: Pelican Books &Chatto and Windus, 1997.
38- Gary, Martin, A Dictionary Of Literary Terms, Six Impression, Hong kong: Long man, 1990.
39- Guralnik, David. B ,Websters New World Dictionary, Prentice Hall Press, New York, 1986. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,698 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 978 |