تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 5,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,316,514 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,927,067 |
مخالف خوانی و انحراف از نُرم در شعر بیدل دهلوی | ||
فصلنامه مطالعات شبه قاره | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 27، تابستان 1395، صفحه 25-42 اصل مقاله (359.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2016.2588 | ||
نویسنده | ||
رجب توحیدیان ![]() | ||
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس | ||
چکیده | ||
از جملۀ خصایص بارز سبکی شعرای نامی سبک هندی، که شعرشان را از اشعار سبک های دیگر متمایزتر جلوه می دهد مخالف خوانی یا انحراف از نُرم است . منظور از مخالف خوانی، در اشعار شعرای سبک هندی آن است که شعرای این سبک، به جهت دست یافتن به «معنی بیگانه» و پروراندن معانی و مضامین بکر شعری و متفاوت از آن چه در هنجار دیرینه ی ادبی است، در مورد معانی و مضامین کلیشه ای و رایج در ادب فارسی و شخصیت ها و عناصر مشهور داستانی و قرآنی و اسطوره ای نظیر: آب حیات، خضر، اسکندر، جام جم، یوسف، ابراهیم، عیسی، سلیمان و... از زاویه ای غیر عرفی می نگرند و به خلاف آمدِ عادت در مورد آن به قضاوت می نشینند، یعنی به انتقاد از آن چیزی می پردازند که در عرف و هنجار دیرینه ی ادبی، به ستایش و نگرش مثبت پیرامون آن پدیده ی شعری پرداخته شده و یا به ستایش و نگرش مثبت نسبت به آن چیزی می پردازند که در عرف و هنجار دیرینه ی ادبی، با انتقاد و نگرش منفی با آن برخورد شده است. نگارنده در این پژوهش موارد مخالف خوانی را از اشعار بیدل استخراج و به ترتیب حروف الفبایی مورد بحث قرار داده است و از اشعار دیگر شعرای سبک هندی نیز هر جا که ضروری به نظر می رسید، بهره برده است. هدف از این تحقیق تعیین موارد مخالف خوانی و انحراف از نُرم در سبک هندی، در محدوده ی شعر بیدل دهلوی است. نتیجه ی تحقیق اینکه مخالف خوانی در شعر بیدل دهلوی، با تأسی از شعرای نامدار سبک هندی از بسامد بالاتری برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک هندی؛ بیدل دهلوی؛ معنی بیگانه؛ مخالف خوانی؛ زاویه ی دید؛ نگرش مثبت و منفی | ||
مراجع | ||
1-توحیدیان، رجب ، خان چوبانی اهرنجانی، عزیزه، صائب، همدم دارالامان خاموشی، پژوهش نامه فرهنگ و ادب، نشریه دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، شماره دوازدهم، سال هفتم، صص: 36-35، 1390. 2----------، ---- ، نصرتی، عبدالله، تضاد معانی و مضامین و تناقض گویی در شعر کلیم کاشانی، فصلنامه ی تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب)، علمی – پژوهشی، سال پنجم، شماره ی چهارم، شماره پیاپی 18، صص:61-60، 1391. 3- حسن پور آلاشتی، حسین، معنی بیگانه در شعر صائب تبریزی، نشریه ی دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال48، شماره ی مسلسل 196، صص: 77-75، 1384. 4-حکیم آذر، محمد، انحراف از نُرم در شعر صائب تبریزی. فصلنامه ی زبان و ادبیات فارسی واحد اراک. سال اوّل. شماره ی دوم، صص: 43-37، 1384. 5- سجادی، سید علی محمد، صائب تبریزی و شاعران معروف سبک هندی،چاپ اول، تهران: پیام نور، 1389. 6- شفیعی کدکنی، محمد رضا، رستاخیز کلمات (درس گفتار هایی درباره ی نظریه ی ادبی صورتگرایانِ روس)، چاپ اول، تهران: انتشارات سخن، 1391. 7- شمس العلمای گرگانی، حاج محمد حسین، ابدع البدایع(جامع ترین کتاب در علم بدیع فارسی)،چاپ اول، تبریز: احرار، 1377. 8- شمیسا، سیروس، کلیات سبک شناسی،چاپ سوم، تهران: فردوس، 1377. 9- شیری، قهرمان، سبک هندی مظهر مقاومت منفی، فصلنامه زبان و ادبیات پارسی دانشگاه علامه طباطبایی، شماره ی 41 ،صص: 69-68، 1388. 10- صائب تبریزی، محمدعلی،دیوان، جلد دوم و ششم، به اهتمام: دکتر محمد قهرمان، چاپ سوم، تهران: علمی و فرهنگی، 1375. 11- غنی پور ملکشاه، احمد. سبک هندی و مدعیان پیشوایی آن(بررسی میزان و چگونگی تأثیر گذاری شاعران پیشگام سبک هندی بر شکل گیری این سبک). فصلنامه ی علمی- پژوهشی انجمن زبان و ادبیات فارسی(پژوهش های ادبی). سال پنجم. شماره بیستم، ص:51، 1387. 12-محمدی، محمد حسین، بیگانه مثل معنی(نقد و تحلیل شعر صائب و سبک هندی)،چاپ اوّل ،تهران: میترا، 1374. 13- واثق عباسی، عبدالله، وظیفه دان ملا شاهی، فاطمه، بازتاب سیمای پیامبران در آینه غزل کلیم کاشانی، فصلنامه مطالعات شبه قاره، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال چهارم، شماره دوازدهم، صص130-109، پاییز 1391. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,879 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 876 |