تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 552 |
تعداد مقالات | 5,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,972,461 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,355,067 |
تدوین ابزار سنجش درک مفهومی علوم پایه هشتم و تعیین رابطه آن با عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 24، پاییز 1395، صفحه 53-68 اصل مقاله (262.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2016.2778 | ||
نویسندگان | ||
سید عبدالوهاب سماوی1؛ علی اکبر شیخی فینی2؛ نیلوفر فرج پور3؛ موسی جاودان![]() | ||
1استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه هرمزگان | ||
2دانشیار دانشگاه هرمزگان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه هرمزگان | ||
4استادیار دانشگاه هرمزگان | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، طراحی آزمونی پایا و معتبر برای سنجش درک مفهومی دانش آموزان در درس علوم تجربی پایه هشتم و بررسی رابطه درک مفهومی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم با عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی بود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان پایه هشتم مدارس متوسطه دوره اول شهر داراب در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می دادند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، 376 نفر از دانش آموزان شامل 189 دانش آموز دختر و 187 دانش آموز پسر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، ابزاری به نام آزمون درک مفهومی علوم تجربی پایه هشتم با همکاری دبیران علوم تجربی ساخته شد. این ابزار دربرگیرنده 15 سوال چهار گزینه ای است که با توجه به محتوای کتاب علوم پایه هشتم تهیه شده است. به منظور ارزیابی سوال های آزمون، ضریب دشواری و ضریب تمیز سوالات محاسبه شد. و برای بررسی روایی آزمون از روایی محتوایی، روش لاشه (59/0 = CVR) و روش تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. یافته ها نشان داد آزمون از روایی مناسبی برخوردار است. همچنین پایایی آزمون نیز با استفاده از روش همسانی درونی، ضریب کودر ریچارسون 20، 86/0 و روش تنصیف برابر با 83/0بدست آمد. نتایج نشان داد که "آزمون درک مفهومی علوم تجربی پایه هشتم" برای سنجش درک مفهومی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم تجربی مناسب بوده و از روایی و پایایی لازم برخوردار است. در نتیجه می توان درک مفهومی دانش آموزان پایه هشتم را نسبت به درس علوم تجربی به طور غیرمستقیم و از طریق سنجش توانایی آن ها در کاربرد و استفاده از آموخته ها مورد بررسی قرار داد. علاوه بر این، نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که بین عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی و درک مفهومی علوم رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. وقتی دانش آموزان مطالب را به صورت مفهومی یاد می گیرند، می توانند آن ها را در موقعیت های جدید بکار گیرند و به سوالات مختلف و متفاوت پاسخ مناسب دهند. هدف از این پژوهش، طراحی آزمونی پایا و معتبر برای سنجش درک مفهومی دانش آموزان در درس علوم تجربی پایه هشتم و بررسی رابطه درک مفهومی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم با عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی بود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان پایه هشتم مدارس متوسطه دوره اول شهر داراب در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می دادند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، 376 نفر از دانش آموزان شامل 189 دانش آموز دختر و 187 دانش آموز پسر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، ابزاری به نام آزمون درک مفهومی علوم تجربی پایه هشتم با همکاری دبیران علوم تجربی ساخته شد. این ابزار دربرگیرنده 15 سوال چهار گزینه ای است که با توجه به محتوای کتاب علوم پایه هشتم تهیه شده است. به منظور ارزیابی سوال های آزمون، ضریب دشواری و ضریب تمیز سوالات محاسبه شد. و برای بررسی روایی آزمون از روایی محتوایی، روش لاشه (59/0 = CVR) و روش تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. یافته ها نشان داد آزمون از روایی مناسبی برخوردار است. همچنین پایایی آزمون نیز با استفاده از روش همسانی درونی، ضریب کودر ریچارسون 20، 86/0 و روش تنصیف برابر با 83/0بدست آمد. نتایج نشان داد که "آزمون درک مفهومی علوم تجربی پایه هشتم" برای سنجش درک مفهومی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم تجربی مناسب بوده و از روایی و پایایی لازم برخوردار است. در نتیجه می توان درک مفهومی دانش آموزان پایه هشتم را نسبت به درس علوم تجربی به طور غیرمستقیم و از طریق سنجش توانایی آن ها در کاربرد و استفاده از آموخته ها مورد بررسی قرار داد. علاوه بر این، نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که بین عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی و درک مفهومی علوم رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. وقتی دانش آموزان مطالب را به صورت مفهومی یاد می گیرند، می توانند آن ها را در موقعیت های جدید بکار گیرند و به سوالات مختلف و متفاوت پاسخ مناسب دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
درک مفهومی؛ آزمون درک مفهومی؛ عملکرد علوم | ||
مراجع | ||
طانی، اصغر؛ اربابیسرجو، عزیزالله؛ دهقانیخوزانی، اعظم؛ رضایی، مریم (1390). نگرشدانشآموزانسومراهنماییشهراصفهاننسبتبهعلموفناوریعلوممدرسهایومحیطزیست. پژوهشدربرنامهریزیدرسی. دورة 8. شمارة 30. صص 83-73. 2.سیف، علیاکبر (1387). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی. تهران: انتشارات دوران.
4.مردانی، فاروق (1388). تأثیر روش حل مسئله بر درک مفهومی دانشآموزان سال دوم دبیرستان در مبحث حرکتشناسی. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران. 5.Budé, L. M. (2007). On the improvement of students' conceptual understanding in statistics education. Thesis for PhD degree, Maastricht University.
6.De Jong, T., & Ferguson-Hessler, M.G.M (1996). Types and qualities of knowledge. Educational Psychologist, 31, 105-113.
7.Moran, R. K & Keeley, P. (2015). teaching for conceptual understanding in science. United States of America: National Science Teachers Association.
8.Kintsch, W. (1998). The representation of knowledge in minds and machines. International Journal of Psychology, 33, 411-420.
9.Kim, M., & Ogawa, M. (2007). Development of an Instrument for Measuring Affective Factors Regarding Conceptual Understanding in High School Physics. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 27 (6), 497-509.
10.Kim, M., & Song, J. (2010). A Confirmatory Structural Equation Model of Achievement Estimated by Dichotomous Attitudes, Interest and Conceptual Understanding. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 6 (4), 271-285.
11.Knuth, E. J., Stephen, A. C., McNeil, N. M., & Alibali, M. W. (2006). Does Understanding the Equal Sign Matter? Evidence from Solving Equations. Journal for Research in Mathematics Education, | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,693 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 638 |