تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 698 |
تعداد مقالات | 6,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,121,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,502,201 |
امکانسنجی شکلگیری منطقهی خلاق با تئوری گردشگری صنعتی مطالعه موردی: شهرستان یزد | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 45، دی 1395، صفحه 19-40 اصل مقاله (1.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2016.2919 | ||
نویسندگان | ||
احسان درستکار1؛ فرح حبیب* 2؛ حمید ماجدی3 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی منطقهای، دانشکده هنر و معماری،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاداسلامیتهران | ||
2استاد دانشکده هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران | ||
3دانشیار دانشکده هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران | ||
چکیده | ||
شهرستان یزد با مشکلات زیست محیطی در بُعد طبیعی و با مشکلات اقتصادی و کمبود اشتغال و کار در بُعد اقتصادی مواجه است. مشکلات زیست محیطی در شهرستان یزد به کارخانجات قدیمی و فرسوده مرتبط میشود که در زمینههای مصالح ساختمانی فعالیّت داشتهاند و در حال حاضر به دلیل متروک شدن آنها به عنوان یک مشکل زیست محیطی و از کار افتادن این کارخانجات به عنوان یک مشکل اقتصادی تلقی میشوند. هدف آرمانی پژوهش شکلگیری منطقهی خلاق با گردشگری صنعتی و هدف کاربردی: ارائهی راهکارهای پیشنهادی مورد نیاز جهت تدوین برنامه و طرح ابتکاری با تأکید بر شکلگیری منطقهی خلاق با گردشگری صنعتی، میباشد. در این پژوهش برای پیشبرد هریک از اهداف مدّ نظر تحقیق، از روشهای گوناگونی استفاده شده است؛ بطور کلی، میتوان روش ارزیابی پژوهش را این گونه بیان کرد: پس از شناخت وضع موجود شهرستان یزد و شکلگیری اطلاعات و داده پایه، با استفاده از نرمافزار GIS در تجزیه و تحلیل اطلاعات شهرستان، دادههای کمّی به صورت خروجیهای کیفی در قالب نقشههای تحلیلی با استفاده از منطق فازی شکل میگیرند. سپس نقشههای بهدست آمدهی فوق به دلیل کیفی بودن از روش گراندد تئوری استفاده شده و با کدگذاری اطلاعات بهدست آمده از نقشههای تحلیلی اقدام به تهیهی مدل تلفیق و تعیین امکانسنجی شکلگیری منطقهی خلاق در شهرستان یزد با توجه به استراتژی تلفیق پرداخته میشود. نتایج بیانگر تئوری گردشگری صنعتی به عنوان گزینه مناسب شکلگیری منطقهی خلاق مطرح میباشد. چرخهی منطقهی خلاق شامل: نوآوری، سرمایهی اجتماعی، کیفیت زندگی، سرمایهی انسانی خلاق میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
منطقهی خلاق؛ گردشگری صنعتی؛ خلاق؛ گردشگری؛ شهرستان یزد | ||
مراجع | ||
تابش،یحیی؛محمد مروتی؛ محمد اکبرپور (1394). شناخت دره سیلیکون، کالیفرنیا، دانشگاه استنفورد. درستکار، احسان (1394). امکانسنجی شکلگیری منطقه خلاق درشهرستان یزد با رویکرد پایداری،پایاننامهکارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران . سازمان زمینشناسی کشور (1394). اطلاعات دریافتی به صورت فایلهای اطلاعاتی. سازمان هواشناسی کل کشور (1394). اطلاعات دریافتی به صورت فایلهای اطلاعاتی. کریمی، محمود؛ محمد سعدی مسگری؛ محمدعلی شریفی (1388). مدلسازی توان اکولوژیکی سرزمین، با استفاده از منطق فازی (منطقهی مورد مطالعه: شهرستان برخوار و میمه)، نشریه سنجش از راه دور و GIS ایران. سال اول. شماره اول. صفحات 38-17. مرکز آمار ایران. (1394) بازنگری اطلاعات توسط سایت مرکز شهریور ماه. Aldiabat, Khaldoun and Navenec Carol-Lynne Le. (2011). Clarification of the Blurred Boundaries between Grounded Theory and Ethnography: Differences & Similarities.Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. Berg, P., Magilavy, B. & Zuckerman, S (1990). A green city program for the San Francisco Bay Area and beyond, San Francisco: Planet Drum Foundation and Wingbow Press. Carbondale Creative District (2015). Authored by Jessie Alba and Wendell Pruor- Wendell Pryor- Wendell Pryor- Wendell Pryor and Associates. Caves, Richard E (2000). Creative industries: Contracts between art and commerce. Harvard University Press. Charmaz, K (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Dorostkar, E, Habib, F, Majedi, H (2016). Formation Cycle of Creative Region, open Journal of Geology, (Vol 6, No. 7). Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class. And How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. Nova Iorque: Basic Books. Florida, Richard (2005). “Cities and creative class”. Routladge. UAS. Landry, Charles (2008). The Creative City.A Toolkit for Urban Innovators. 2nd. Edition. Near Stroud: Comedia. Musturd, Sako (2001). “Amesterdam Az Creative Cultural Knowledge City: Some Conditions”. Neuman, W.I (1997). Interpreting Qualitive Data, SAGE Publication, London, UK. Reckwitz, Andereas (2009). Die Selbstkultivierung der Stadt. Zur Transformation moderner Urbanitat in der “creative city”. In: Mittelweg 36, 18, 2-34. Scott, Allen (2006). “creative cities”. Conceptual issues and policy questions, university of California, Los Angeles. UNDP (2013). UNESCO, Creative Economy Report, Spatial Edition, P:10. VisitBritain (2006). Cultural Tourism Advisory Guide, London: VisitBritain.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29,225 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,244 |