
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,325 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,141,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,291,830 |
اثربخشی یادگیری مشارکتی بر حمایت اجتماعی و شادکامی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 25، فروردین 1396، صفحه 1-22 اصل مقاله (326.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3091 | ||
نویسندگان | ||
افشین بابامرادی1؛ آزاد الله کرمی2؛ اسماعیل سعدی پور3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشگاه علامه طباطبائی تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی بر حمایت اجتماعی و شادکامی دانشآموزان پسر اول متوسطۀ شهرستان قدس صورت گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است و برای رسیدن به هدف از روش تحقیق شبهآزمایشی استفاده شده است. طرح تحقیق شامل پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعۀ این پژوهش شاملِ کلیۀ دانشآموزان پسر اول متوسطۀ شهرستان قدس است که در سال تحصیلی 1392-1391 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشهای استفاده شد. قبل از هرچیز، از هر دو گروه پیشآزمون حمایت اجتماعی و شادکامی و بعد از پایان دوره در نیمسال دوم، پسآزمون گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از شاخصهای آمارِ توصیفی شاملِ «میانگین» و «انحراف معیار» و در بخش آمار استنباطی از روش «تحلیل کوواریانس چند متغیّری» استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از اثربخشی بیشتر یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش سخنرانی بر حمایت اجتماعی و شادکامی بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری مشارکتی؛ حمایت احتماعی؛ شادکامی | ||
مراجع | ||
1.آرگایل، مایکل (1383). روانشناسی شادی. (ترجمۀ فاطمه بهرامی؛ مسعود گوهری؛ حسن پالاهنگ؛ حمید نشاطدوست). اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2001). 2.ابراهیمیقوام، صغری (1377). تعیین ضریب پایایی و همبستگی سه مفهوم حمایت اجتماعی، عزت نفس و مرجع کنترل بر روی دانشجویان و دانشآموزان تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. 3.جویس، بروس؛ کالهون، امیلی؛ ویل، مارشا (1384). الگوهای تدریس 2004. (ترجمۀ محمدرضا بهرنگی). تهران: انتشارات کمال تربیت. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2004). 4.حسینی، میمنت؛ داختههارونی، محبوبه؛ یغمایی، فریده؛ علویمجد، حمید. (1390). بررسی میزان همبستگی حمایت اجتماعی و سلامت سالمندان در مناطق منتخب شهر تهران. نشریة دانشکده پرستاری و مامایی. دورة 21، شمارة 73، 30-25. 5.زارع، محمد (1382). بررسی رابطۀ حمایت اجتماعی و سخترویی با فرسودگی شغلی رانندگان اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی و رانندگان شرکت تاکسیرانی شهر تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. 6.سماک امانی، محمدرضا(1385). شادی در اسلام، قم: نشر آموزش کشاورزی، دفتر خدمات تکنولوژی آموزشی. 7.سیف، علیاکبر (1386). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی آموزش و یادگیری). تهران: انتشارات دوران. 8.علیپور، احمد؛ نوربالا، احمدعلی (1387). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد. اندیشه و رفتار، شمارۀ 55، 338-323. 9.فلاتی، نگهدار (1380). بررسی رابطۀ حمایت اجتماعی با خودکارآمدی و عادت مطالعه در درس علوم و مقایسۀ آنها در دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی و نواحی چهارگانۀ شیراز. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. 10.قاسمی، افشان؛ عابدی، احمد؛ باغبان، ایرج (1388). اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریۀ امید اسنایدر بر میزان شادکامی سالمندان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، شمارۀ 41، 17-38. 11.قائدی، غلامحسین؛ یعقوبی، حمید (1387). بررسی رابطۀ بیا ابعاد حمایت اجتماعی ادراکشده و ابعاد بهزیستی در دانشجویان دختر و پسر. مجلۀ ارمغان دانش، شمارۀ 50، 81-69. 12.قلتاش، عباس (1383). بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد اجتماعی دانشآموزان پسر پایۀ پنجم ابتدایی شهر کرهای در سال تحصیلی 1382-1383. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتمعلم تهران. 13.کدیور، مریم (1381). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت. 14.کشاورز، امیر؛ وفاییان، محبوبه (1386). بررسی عوامل تأثیرگذار بر شادکامی. روانشناسی کاربردی، شمارۀ 2 (4)، 62-51. 15.یزدیانپور، ندا؛ یوسفی، علیرضا؛ حقانی، فریبا (1388). تأثیر آموزش به روش پروژهای و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سوم تجربی فولادشهر در درس آمار و مدلسازی. دانش و پژوهش در علومتربیتی- برنامهریزی درسی، شمارۀ 22، 85-98. 16.Argyle, M; Martin; Lu, L. (1990). Testing F or S tress and H appiness: The role of the social and cognitive factors. In C.D. Spielberger & I.G. Sarason (Eds), stress and emotion, Washington, DC: Taylor & Francis.
17.Aziz, Z; Hossain, A. (2010). A comparison of cooperative learning and conventional teaching on students, achivement in secondary mathematics. Social and Behavioral, 9, 53-62.
18.Burchinal, R; Roberts, S. J; Rowely, S. A; Zeisel, S. A. (2007). Social risk and protection factor for african childrens academic achivement and adjust during the transsition to middle school. Journal of Development Psychology, 44, 272-286.
19.Cobb, S. (1976). Presidential address-1976. Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic Medicine, 38, 300–314.
20.Collins, S. M. (2003). Attachment, social support andloneliness in later life. PhD dissertation, IowaState University.
21.Deluty, R. H. (1981). Assertiveness in children: some research considerations. Journal of clinical child psychology, 10, 149-159
22.Diener, E; Suh, E; Oishi, S. (1997). Recent finding on subjective Well-being. Journal of clinical psychology, 61(820), 27-56.
23.Erikson, K. (2003). Should happiness be our ultimate goal? Retrieved from <http://www.google./karlerksoneterprises.htm>.
24.Gaith, G. (2002). The relationship between cooperative learning, perception of social support And academic achivement. Journal of system, 30, 263-273.
25.Gholamali Lavasani, M; Afzali, L; Borhanzadeh, Sh; Afzali, F; Davoodi, M. (2011). The effect of cooperative learning on the social skills of first grade elementary school girls. Procedia social and Behavioral Sciences 15. 1802-1805
26.Gilman, R. (2001) "The relationship between life satisfaction, social interest,and frequency of extracurricular activities among adolescent students", Journalof Youth and Adolescence, Vol. 30, No. 6, 56-68.
27.Hills, P; Argyle, M;. (1998). Musical and relegius experiences and their relationship ti happiness. Personality and Individual Difference, 25, 91-102.
28.Hupcey, J. E. (1998). Social support: Assessing conceptual coherence. Qualitative Health Research, 8, 304-318.
29.Johnson, D. W; Johnson, R. T; Buckman, L. A; Richards, P. S. (2001). The effect of prolonged implementation of cooperative learning on social support within the classroom. The Journal of Psychologhy, 119(5), 405-411.
30.Johnson, D.W; Johnson, R. T. (2002). Learning together and alone: overview and metanalysis. Asia Pacific Journal of Education, 22, 95-105
31.Kashdan, t. (2004). The assessment of subjective Well-being (issues raised by the Oxford Happiness Questionnaive). Journal of personality and individual Differences, 36, 1225-1232.
32.Kocak, R. (2008). The effects of cooperative learning on psychologiacal and social traits among undergradute students. Social Behavior & Personality: An International Journal, 36 (6), p771.
33.Lou Y., Abrami P. C., Spence J. C., Poulsen C., Chambers B., d’Apollonia S. (1996). Within-class grouping: A meta-analysis. Review of Educational Research, 66, 423–458.
34.Masao, M (2011). Cooperative Learning for Fostering Knowledge Construction in Japanese High School, In: Comparative Education in Teacher Training, Education Policy, Social Inclusion, History of Education.9, 119-124
35.Meyers, D. G; Diener, E. (1997). The science of happiness. The psychological science, 31, 1.
36.Ozoco, v. (2007). Ethnic identity, perceived social support, coping strategies, university environment, cultural congruity, and resilience of Lanina/o college students.presented in partial fulfillment of the requirement for the degree Doctor of Philosophy, Ohio State University, Psychology, 2007. available at:
Schiffrin, H. H; Nelson, K. S. (2008). Stressed and happy? Investigating therelationship between happiness and perceived stress, J Happiness Stud DOI10.1007/s10902-008-9104-7.
Slavin, R. (1996). Research on cooperative learning and achievement: what we know, whatwe need to know. Contemporary Educational Psychology, 21, 43-69.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,608 |