تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,158 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,078,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,929,171 |
ارزیابی عملکرد شعب بانک مهر اقتصاد بر اساس رویکرد BSC وANP (مطالعه شعب بانک مهر اقتصاد استان سیستان و بلوچستان) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 34، اسفند 1395، صفحه 195-220 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2017.3108 | ||
نویسنده | ||
الله یار بیگی فیروزی ![]() ![]() | ||
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
آگاهی از وضعیت عملکردی بانک ها امکان ایجاد شناسایی نقاط قوت و ضعف را فراهم آورده و سبب می گردد مدیران استراتژیک به شکل فعالانه تری در مقایسه با رقبا عمل نمایند و سهم بازار بیشتری را به دست آورند. در این راستا تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عملکرد شعب بانک مهر اقتصاد استان سیستان و بلوچستان با استفاده از رویکرد BSC و فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) انجام گرفت. بدین منظور چهار بعد عملکردی شامل مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری در نظر گرفته شد. جهت سنجش عملکرد شعب به لحاظ ابعاد مالی، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری از دادههای واقعی موجود در صورتهای مالی و اسناد سال 92 استفاده شد و جهت سنجش بعد مشتری یک پرسشنامه محقق ساخته با طیف 5 تایی لیکرت طراحی، و بین مشتریان هر شعبه به تفکیک توزیع شد. همچنین جهت مقایسه ابعاد عملکردی BSC و مقایسه شعب به لحاظ عملکرد، یک پرسشنامه با مقیاس 9 تایی بر اساس ANP طراحی، و بین مدیران، روسای شعب و کارشناسان به تعداد 40 نفر توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس نرم افزار SPSS و Super Decision نشان داد از دیدگاه مدیران و کارشناسان بانک مهر اقتصاد استان سیستان و بلوچستان بعد مالی با ضریب 52/0 مهمترین معیار جهت ارزیابی عملکرد شعب بانک به شمار میآید و پس از آن ابعاد مشتری، رشد و یادگیری و فرآیندی به ترتیب با 34/0، 10/0 و 05/0 اولویتهای بعدی را دارند. به لحاظ کل ابعاد عملکردی شعبه ایرانشهر با کسب وزن نهایی 092/0 رتبه 1 را به دست آورد. و پس از آن شعب بازار و معلم و سایر شعب قرار گرفتند. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد؛ مالی؛ فرآیندهای داخلی؛ رشد و یادگیری؛ مشتری؛ بانک مهر اقتصاد؛ فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) | ||
مراجع | ||
1-Alam Tabriz, A. and Bagher Zadeh, M. (2010). “Fuzzy Network Analysis Process Decision Making Model for Selection of Strategic Providers.” Commercial Research Bulletin, no. 54, pp. 57-86(In Persian)
2- Alvani, S. M. and Naghavi, S. M. (2003). “Balanced Score Card: A Pattern for Performance Evaluation in Governmental Section. Management Studies Journal.” Nos. 37 and 38(In Persian)
3-Arjomandi, A. and Valadkhani, A. and Harvie, C. (2010). An analysis of productivity changes in the Iranian banking industry: a bootstrapped Malmquist approach, Working Paper 08-10, School of Economics, University of Wollongong, 26p.
4-Dincer, H. and Gencer, G. and Orhan, N. and Sahinbas, K. (2011). A performance of the Turkish sector after the global crisis via camels ratios, Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, vol. 24, pp: 1530- 1545.
5-Ellis, K. and Michaely, R. and O’Hara, M. (2012). Competition in investment banking, Journal of review of development finance, vol. 1, pp: 28-46.
6- Haji Karimi, A. and Parhizgar, M. M. (2007). “Mechanisms Effective in Designing and Implementing Modern Organizational Performance Evaluation Systems in the State Commercial Banks.” Humanities and Social Sciences Bulletin, vol. 7, no. 27, pp. 13-42. (In Persian)
7-Kamal Abadi, I.; Amir Abadi, M.; Mohammadi Pour, H. (2010). “Selection of an Optimized Strategy based on SWOT Analysis and ANP, Case Study: Arak Petrochemical Co.” Industrial Management Quarterly, Islamic Azad Uni. – School of Humanities, Vol. 5, no. 11, pp. 21-34. (In Persian)
8- Kermanshah, A. and Abdi, M. (2006). Strategy in Banking Industry. Fourth Int. Conference of Management. (In Persian)
9-Liao, S-K. and Chen, Y-C. and Chang, K-L. and Tseng, T-W. (2011). Assessing the performance of Taiwanese tour guides, African Journal of Business Management, vol.5, No.4, pp: 1325- 1333.
10-Monavvarian, A. and Fathi, M.R. and Zarchi, M.K. and Faghih, A. (2011). Combining ANP with TOPSIS in selecting knowledge management strategies (case study: Pars Tire Company), European journal of scientific research, vol.54, No.4, pp: 538- 546.
11-Moullin, M., (2004), "Eight Essentials of Performance Measurement", International Journal of Health Care Quality Assurance, Vol.17. No. 13
12- Pajooyan, J. and Shafiei, A. (2008). “Analysis of Structure in Iranian Banking System: Empirical Application of U-Davis Index.” Economy-Orientedness Journal. Vol. 5, pp. 81-105. (In Persian)
13- Rabiei, M. R. (2004). “An Investigation of Multi-Criteria Performance Evaluation in Selected Governmental Companies.” PhD Dissertation, Islamic Azad University – Sciences and Research Branch
14- Rahimi, S, and Eshghi, K. (2009). “Determination of Optimized Combination of Iranian Energy Resources Using Analytic Network Process.” Energy Economics Studies Journal, vol. 5, no. 18, pp. 123-160. (In Persian)
15- Rashidi, M. (2008). Competitive Strategy in Banking Industry. Exports Development Journal. Vol. 11, no. 69. (In Persian)
16- Sabokbar, H.; Salmani, M.; Fereidooni, F.; Karimzadehm H.; Rahimi, H. (2008). “Positioning of Rural Sanitary Landfill Using ANP: Case Study: Ghoochan Area.” Humanities Teacher Quarterly. Vol. 14, no. 1, pp. 127-149
17-Singer M.G, 1991;" Human resource management"; Kent publishing.
18-Stone, D.L. & Lukaszewski, K, (2009), "an expanded model of the factors affecting the acceptance and effectiveness of electronic human resource management systems". Human Resources Management Review, 19, 134–143.
19-Werther W., Davis D. )1993(, "Human resource and personnel management”; 4th ed, McGraw, Hill, Inc,
20-Zhu, X. and Li, L. and Xue, Y. (2012). Banking system reform, earnings quality and credit allocation, China Journal of Accounting Research, vol. 5, pp: 217- 229. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,042 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,140 |