تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,661 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,659 |
مصرفگرایی نمادین و جداییگزینی فضایی در شهر تبریز مطالعه موردی: کوی فردوس و ولیعصر | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 47، تیر 1396، صفحه 1-16 اصل مقاله (508.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2017.3180 | ||
نویسندگان | ||
ایرج تیموری* 1؛ بهمن هادیلی1؛ حامد صابری2 | ||
1استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز | ||
2کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هر فرمی در داخل چشم اندازهای جغرافیایی در ارتباط با فرایندهای اجتماعی شکل می گیرد. جداییگزینی اکولوژیک و فضایی در داخل شهر ها دلایل متعددی ازجمله ویژگیهای اجتماعی ، نژادی ، اقتصادی دارد. مصرفگرایی نمادین که یک نوع سبک زندگی به شمار می رود، سبب میشود تا افراد با سلایق مشابه در محلات مرفه نشین شهرها دور هم جمع شده و از این طریق تشخص خاصی را به محل زندگی خود میدهند که مانع از ورود افراد با سبک زندگی متفاوت به این محلات میشود. این تحقیق قصد دارد تا به بررسی رابطه بین مصرفگرایی نمادین و جداییگزینی اکولوژیک در شهر تبریز در دو محدودهی جداگانهی کوی ولیعصر و فردوس به مطالعه بپردازد. سؤال اصلی تحقیق "آیا بین مصرفگرایی نمادین و جداییگزینی اکولوژیک رابطه وجود دارد"، میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیّت از نوع پژوهشهای کمّی با روش توصیفی-تحلیلی میباشد که در آن برای یافتن پاسخ به سؤالات از پیمایش استفاده شده است. برای تحلیلهای آماری از آزمون همبستگی پیرسون و برای آزمون استقلال دو نمونه ازهم از آزمون یومن ویتنی استفاده شد. تعداد نمونه انتخابی برای کوی ولیعصر 350 نفر و برای کوی فردوس 150 نفر بود. نتایج مربوط به آزمون همبستگی نشان میدهد که همبستگی مثبت با ضریب 623/، 0 بین مصرفگرایی نمادین و جداییگزینی اکولوژیک وجود دارد. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون نشان میدهد که 39 درصد از علت جداییگزینی را میتوان در ارتباط با مصرفگرایی دانست. نتایج به دست آمده از آزمون استقلال دو نمونه از هم نیز نشان میدهد اگرچه این دو جامعه به لحاظ وفاداری به برند و تمایل به جداییگزینی تفاوتی از هم ندارند ولی تمایل به تجملگرایی و مصرف کالاهای لوکس و دلایل اجتماعی و نگرشها و رویکردهای آنان نسبت به هم متفاوت بوده و همین امر سبب شده است که گروهی محله ولیعصر و گروهی دیگر محله فردوس را به عنوان برند برای جداییگزینی انتخاب نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
جداییگزینی؛ مصرفگرایی؛ مصرف تظاهری؛ تبریز | ||
مراجع | ||
- اباذری، یوسف؛ حسن چاوشیان (1381). از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعهشناختی هویّت اجتماعی، نامهی علوم اجتماعی. شمارهی 20. صفحات 27-3. - اعظم آزاده، منصوره (1382). چگونگی جداییگزینی سکونتی در شهر تهران، فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا. شماره 44 و 45. صفحات - افراخته، حسن؛ اصغر عبدلی (1388). جداییگزینی فضایی و نابهنجاریهای اجتماعی بافت فرسوده، مطالعه موردی: محله باباطاهر شهر خرمآباد، تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. سال نهم. شماره 13. صفحات 81-53. - بنیفاطمه، حسین؛ فهیمه حسیننژاد (1391). مصرفگرایی در جامعه و تأثیر آن بر محیط زیست شهری: رویکردی نوین، فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی، سال اول. شماره 2. صفحات 61-39. - بودریار،ژان(1389).جامعهمصرفی اسطورههاوساختارها، ترجمهی؛ پیروز ایزدی. نشر ثالث. چاپ دوم . تهران. - پاسبانی، ابولفضل؛ محمود متوسلی (1390). مصرف تظاهری در آرای تورستین وبلن و موضع پسانداز، مجلهتحقیقاتاقتصادی.شماره 98.صفحات241-205. - باکاک، رابرت (1381). مصرف، ترجمهی خسرو صبری. نشر پژوهش و شیرازه. چاپ اول. تهران. - سفیری، خدیجه؛ مهناز قبادی (1392). فرهنگ زیبایی و جامعه مصرفی (با تأکید بر مصرف لوازم آرایشی)، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. دوره دوم. شماره 2. صفحات 98-79. - شکوئی، حسین (1365). جغرافیای اجتماعی شهرها، جهاد دانشگاهی. چاپ اول. تهران. - غلامرضایی، علیاصغر (1389). مبانی مصرفگرایی در دنیای جدید و اصول مصرف در اسلام با تأکید بر رسانه ملی، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال هفدهم. شماره 1. پیاپی 61. صفحات 30-11. - کشاورز، بهمن (1389). انقلاب مشروطیت انقلاب اجتماعی یا انقلاب دموکراتیک، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی. دوره 40. شماره 1. صفحات 258- 239. - کوهن، ایراجی (1379). آنتونی گیدنز، متفکران بزرگ جامعهشناسی، ترجمهی: مهرداد میردامادی. تهران. نشر مرکز. - مشکینی،ابولفضل؛حجتاللهرحیمی(1390).جداییگزینی فضایی در مادرشهرها: تحلیلی بر جغرافیای اجتماعی مادرشهر تهران،مدرسعلومانسانی؛ برنامهریزی و آمایش فضا. دوره پانزدهم. شماره 4. صفحات 107- 85. - مرکز آمار ایران (1390). سرشماری عمومی نفوس و مسکن؛ www.amar.org.ir . - موحد، مجید؛ محمدتقی عباسی شوازی؛ ندا مرحمتی. (1389).رسانه، جنسیت و مصرفگرایی: مطالعهی رابطه استفاده از رسانههایجمعی با تمایلات مصرف گرایانهی دختران و پسران جوان شهر شیراز، مطالعه راهبردی زنان. دوره دوازدهم. شماره 47. صفحات 26-1. - وبلن، تورستین (1386). نظریه طبقه تنآسا، ترجمهی: فرهنگ ارشاد. نشر نی. چاپ دوم. تهران. - Friedman. Daniel, Ostrov Daniel (2008). Conspicuous consumption dynamics. Games and Economic Behavior. Vol. 64. PP: 121-145.
- Lee. Jee Hye & Hwang. Johye (2011). Luxury Marketing: The influences of psychological and demographic characteristics on attitudes toward luxury restaurants. International Journal of HospitalityManagement,Vol.30,PP:658-669.
- Cloke. Paul & Johnston. Ron (2005). Spaces Of Geographical Thought; Deconstructing Human Geography's Binaries, SAGE Publications: London; Thousand Oaks and New Delhi. Frist Published.
- Gil. Luciana, Nan Kwon. Kyoung, Good. Linda K & Johnson. Lester W (2012). Impact of self on attitudes toward luxury brands among teens, Journal of Business Research,Vol.65.PP:1425-1433.
- Harvey. David (1985). The Urbanization of Capital. Studies in the History and Theory of Capitalist Urbanization. John Hopkins University Press. First published. Michigan.- Harvey. David (1993).Social Justices and the City, Basil Black well, second edition, Oxford. UK.
- Levebvre. Henri (1991). The production of space, Translated by. Donald Nicholson-Smith, Basil Blackwell Ltd, first published.
- Murdoch. Jonathan (2006). Post- Structuralist Geography; a guide to relational space, SAGE Publications, first published, London.
- Robinson,Dave(2000).Nietzsche&Postmodernism, I con books U K & Totem Books USA.
- Veblen. Thorstein (2007). The Theorey of the Leisure class, Edited by; Martha Banta, Oxford World’s Classics,Oxford University Press, UK.
- Werlen, Benno (1993). Society, Action and Space: An alternative human geography, Rout ledge, first Published, London and New York.
- Winkelmann. Rainer (2012). Conspicuous consumption and satisfaction, Journal of Economic Psyvhilogy.
- Zieleniec. Andrzedj (2007). Space and Social Theory, SAGE Publications, first publish, London, UK.
noteText style='line-height:110%;tab-stops:right 0cm'>
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,137 |