تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,027,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,395,476 |
رابطة انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با اضطراب درس آمار دانشجویان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 26، تیر 1396، صفحه 37-62 اصل مقاله (324.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3240 | ||
نویسندگان | ||
سمیه اردونی1؛ افسانه مرزیه2؛ عبدالوهاب پورقاز3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطة بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با اضطراب درس آمار دانشجویان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی و دانشکدة اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان بود که در نیمسال اول تحصیلی 1394-1393 درس آمار را انتخاب کرده بودند، که تعداد 180 نفر از آنها براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با جنسیت انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از سه پرسشنامة «اضطراب آمار» (کرویس و همکاران، 1985) «انگیزش تحصیلی» (والرند و همکاران، 1992) و پرسشنامة «راهبردهای یادگیری خودتنظیمی» (پینتریج و همکاران، 1990) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، t مستقل و tتکنمونه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین «انگیزش درونی، بیرونی، راهبردهای شناختی و فراشناختی» با «اضطراب درس آمار»، رابطة منفی و معنادار و بین «بیانگیزگی» با «اضطراب درس آمار دانشجویان»، رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بود که سه متغیّر فراشناختی، بیانگیزگی و انگیزش درونی قادر به پیشبینی اضطراب درس آمار دانشجویان میباشند. علاوهبر این، نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین میزان اضطراب درس آمار دانشجویان برحسبِ مقطع تحصیلی، تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان مقطع کارشناسی اضطراب بیشتری در درس آمار داشتند. درمجموع، بهنظر میرسد افزایش برانگیزندههای درونی و بیرونی و نیز آموزش مهارتهای خودتنظیمی به دانشجویان میتواند در کاهش میزان اضطراب آنها در درس آمار مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش درونی؛ انگیزش بیرونی؛ راهبردهای شناختی؛ راهبردهای فراشناختی؛ اضطراب درس آمار | ||
مراجع | ||
منابع و مآخذ 1.اژهای، جواد؛ ویسانی، مختار؛ سیادت، سمیهسادات؛ خضریآذر، هیمن (1390). انگیزش تحصیلی و اضطراب آمار: بررسی نقش میانجی راهبردهای یادگیری، مجلة روانشناسی، 15 (2)، 128-110. 2.اشعری، نرگس؛ شفیعآبادی، عبدالله؛ سودانی، منصور (1388). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی و یادگیری خودتنظیم دانشآموزان دختر دورة پیشدانشگاهی شهر اهواز. یافتههای نو در روانشناسی، 5 (13)، 22-7. 3.باغبانی، مریم؛ دهقانینیشابوری، محسن (1390).بررسی تأثیر انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی و رویکردهای مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. اولین همایش ملی یافتههای علومشناختی در تعلیموتربیت، 3-2 آذرماه، 125-113. 4.جناآبادی، حسین (1395). بررسی رابطة راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبکهای یادگیری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای دارای اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی. دو فصلنامة راهبردهای شناختی در یادگیری، 4 (6)، 15-1. 5.توکلیان، محبوبه (1387). بررسی رابطة راهبردهای خودتنظیمی (خودگردان) با انگیزة پیشرفت و خودکارآمدی رایانهای دانشجویان دانشکدة علوم انسانی دانشگاه اراک، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه اراک. 6.رکابدار، قاسم؛ سلیمانی، بهاره (1387). ساختار عاملی مقیاس اضطراب آمار و ارتباط آن با ویژگیهای فردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آبادان. مجلة علومتربیتی، 3، 124-103. 7.زارعی، اقبال؛ شهنیکرمزاده، مانا؛ شهنیییلاق، منیجه (1391). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد درس علومتجربی در دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی اهواز. مجلة علومتربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6 (1)، 82-67. 8.سعدیپور، اسماعیل؛ شجاعی، مریم (1393). رابطة بین اضطراب، خودباوری تحصیلی با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیامنور شهرستان بجنورد. پژوهشنامة تربیتی، 15 (38)، 94-79. 9.سیف، علیاکبر (1390).روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران. 10.شریفیراد، غلامرضا؛ محبی، سیامک؛ مطلبی، محمد؛ شاهسیاه، مرضیه؛ تبرایی، یاسر (1390). تأثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانشآموزان. مجلة دانشگاه علومپزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 18 (2)، 90-82. 11.کجباف، محمدباقر؛ عاشوری، جمال؛ عاشوری، محمد (1392).بررسی راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و خلاقیت با پیشرفت ریاضی در دانشآموزان تیزهوش اصفهان. مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 1، 85-65. 12.غفاری، ابوالفضل؛ ارفعبلوچی، فاطمه (1390). رابطة انگیزش پیشرفت و خودپندارة تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روانشناسی)، 1 (2)، 136-121. 13.محمدیدرویشبقال، ناهید؛ حاتمی، حمیدرضا؛ اسدزاده، حسن؛ احدی، حسن (1392). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر باورهای انگیزشی (انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، اضطراب آزمون) دانشآموزان دبیرستان. فصلنامة روانشناسی تربیتی، 27، 66-49. 14.مرزیه، افسانه؛ اژهای، جواد؛ حجازی، الهه؛ قاضیطباطبایی، محمود (1392). رابطة ابعاد سبک تدریس ادراکشده، انگیزش خودمختار و خلاقیت: ارائة مدل خلاقیت براساس نظریة خودتعیینگری. مجلة روانشناسی، 17 (4)، 364-350. 15.مرزیه، افسانه؛ پناهی، غلامحسن (1394). انگیزش تحصیلی و سبک تدریس در چارچوب نظریة خودتعیینگری. تربت حیدریه: چشمانداز قطب. 16.نجفیکلیانی، مجید؛ پورجم، الهه؛ جمشیدی، ناهید؛ کریمی، شهناز؛ نجفیکلیانی، وحید (1392). بررسی استرس، اضطراب، افسردگی و خودپندارة دانشجویان علومپزشکی فسا در سال 1388. مجلة علوم پزشکی فسا، 3 (3)، 240-235. 17.نخستینگلدوست، اصغر؛ معینیکیا، مهدی (1388).رابطة راهبردهای یادگیری خودتنظیم و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. مجلة دانش و پژوهش در علومتربیتی- برنامهریزی درسی، 23، 100-85. 18.ویسانی، مختار؛ لواسانی، مسعود؛ اژهای، جواد (1391). نقش اهداف پیشرفت، انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار:آزمون مدلی علّی. مجلة روانشناسی، 16 (2)، 160-142. 19.Baloglu, M. (2003). Individual differences in statistics anxiety among college students. Personality and Individual Differences, 34, 855-865.
20.Benson, J & Bandalos, D.L. (1989). Structural model of statistical test anxiety in adults. In H. Van der Ploeg & R. Schwarzer (Eds.), Advances in Test Anxiety Research, vol.6, pp. 611-624. Lisse/Hillsdale: Swets & Zeitlinger/Erlbaum.
21.Bodrova, E; Loeng, D. (2005). Promoting student self- regulation in learning. The Education Digest. 71 (2), 54-57.
22.Cruise, R.J; Wilkins, E.M. (1980). STARS: Statistical Anxiety Rating Scale. Unpublished manuscript, Andrews University, Berrien Springs, MI.
23.Cruise, R. J; Cash, R. W; Bolton, D. L. (1985). Development and validation of an instrument to measure statistical anxiety. American Statistical Association Proceedings of the Section on Statistics Education, 92-97.
24.Chen, K.C; Jang, S.J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Journal of Computers in Human Behavior, 26, 741–752
25.Clark, M.H; Schroth, C.A. (2010). Examining relationships between academic motivation and personality among college students. Journal of Learning and Individual Differences, 20, 19–24.
26.Deci, E. L; Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in Human behavior. New York: Plenum Press.
27.Deci, E.L; Ryan, R.M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68–78
28.Keogh, E; Bond, FW; Flaxman, PE. (2006). Improving academic performance and mental health through a stress management intervention: outcomes and mediators of change. Behaviour Research and Therapy, 44 (3)339-57
29.Murphy, P. K; Holleran, T.A; Long, J. F; Zeruth, J.A. (2005). Examining the complex roles of motivation and text medium in the persuasion process. Contemporary Educational Psychology. 30 (4), 418-438
30.Onwuegbuzie, A. J; Seaman, M. (1995). The effect of time and anxiety on statistics achievement. Journal of Experimental Psychology, 63, 115-12.
31.Onwuegbuzie, A.J; Daley, C.E. (1999). Perfectionism and statistics anxiety. Journal of Personality and Individual Diligences, 26, 1989-1102
32.Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95, 667-686.
33.Pintrich, P. R; Smith, D.A; Garcia, T; McKeachie, W.J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ).Ann Arbor, MI: University of Michigan.
34.Roberts, D.M; Bilderback, E.W. (1980).Reliability and validity of statistics attitude survey. Education and psychological Measurements, 40, 235-238
35.Vallerand, R.j; Pelletier, L.G; Blais, M.R; Briere, N.M; Senecal, C; Vallieres, E.F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and a motivation in education. Journal of Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017
36.Zeidner, M. (1991). Statistics and mathematics anxiety in social science students: Some interesting parallels. British Journal of Educational Psychology, 61, 319-328.
37.Zimmerman, B. J; Martinez- Pons, M. (1990). Student differences self- regulated learning: relating grade, sexed giftedness to self- efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82, 51-59.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,920 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,334 |