تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,698 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,964,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,347,872 |
نقش میانجی خودکارآمدی در رابطة بین ویژگیهای شخصیتی و درگیری تحصیلی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 26، تابستان 1396، صفحه 103-122 اصل مقاله (304.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3242 | ||
نویسندگان | ||
شهلا رستمی1؛ سیاوش طالع پسند ![]() ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3دانشیار روان شناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، ارائةیک مدل ساختاری برای نشان دادن روابط ساختاری بین وظیفهشناسی،پذیرابودن به تجربه و خودکارآمدیبادرگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانیبود. شرکتکنندگان، دانشآموزان دبیرستانی شهر درمیان استان خراسان جنوبی بودند. تعداد 400 نفر (191 نفر پسر و 209 نفر دختر)از دانشآموزانبا روش نمونهگیری طبقهای تصادفیانتخاب شدند. همة آنها پرسشنامههای شخصیتی نئو، پرسشنامة راهبردهای انگیزشییادگیری خودتنظیمیو ابزار درگیریدانشآموز را تکمیل کردند. دادهها با تحلیل مسیر آزمون شد وبا مدل فرضیدرگیری تحصیلی برازش داشت.وظیفهشناسی بر درگیری تحصیلی اثر مستقیم و معنادار داشت. خودکارآمدی بر درگیری تحصیلی اثر مستقیم داشت و بین اثر وظیفهشناسی بر درگیری تحصیلی نقش میانجی ایفا میکرد. پذیرابودن به تجربه،اثر معناداری بر درگیری تحصیلینداشت. برای افزایش درگیری تحصیلی باید به ویژگی وظیفهشناس بودن (منظم بودن، سختکوشی، پشتکار، تمایل به پیشرفت و دقت) و باورهای خودکارآمدیدانشآموزان توجه کرد. تلویحات کاربردییافتهها،مورد بحث قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
درگیری تحصیلی؛ وظیفهشناسی؛ پذیرابودن به تجربه؛ خودکارآمدی | ||
مراجع | ||
1.آتشروز، بهروز (1386). پیشبینی پیشرفت تحصیلی ازطریق دلبستگی و صفات پنجگانة شخصیتی. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی. 2.مهنا، سعید؛ طالع پسند، سیاوش (منتشر نشده). رواسازیابزار درگیریدانشآموزدردورة دبیرستان. 3.گروسیفرشی، میرتقی (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). چاپ اول. تبریز: نشر دانیال و جامعه پژوه. 4.موسوی نژاد، عبدالصمد (1376). بررسی رابطة باورهای انگیزشی و راهبردهاییادگیری خودنظمدادهشده با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم راهنمایی. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشکدة روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران. 5.میولر، رالف (1390). پایههای اساسی مدلسازی معادلات ساختاری: معرفی نرمافزارهای لیزرل و ایکیواس. ترجمة سیاوش طالعپسند. سمنان: دانشگاه سمنان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,630 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,037 |