تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,734,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,365,246 |
بررسی ارتباط روانرنجورخویی، تعللورزی و اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 26، تیر 1396، صفحه 63-84 اصل مقاله (291.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3244 | ||
نویسنده | ||
یوسف دهقانی* | ||
استادیار گروه روانشاسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر | ||
چکیده | ||
بهبود وضعیت تحصیلی دانشآموزان، یکی از اهداف اساسی نظامهای آموزشوپرورش معاصر است. هدف از این پژوهش، بررسی رابطة روانرنجورخویی، تعللورزی و اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دختر پایة دهم و یازدهم دورة متوسطة دوم شهر دزفول است. تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را کلیة دانشآموزان دختر پایة دهم و یازدهم دورة متوسطه دوم دزفول تشکیل دادهاند که تعداد 220 دانشآموز بهصورت تصادفی ساده بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس روانرنجوری مککری و کاستا، پرسشنامة اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامة اهمال کاری سولومون و راث بلوم میباشند. دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری همبستگی پیرسون و تجزیهوتحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحلیل نشان داد که میان روانرنجورخویی، تعللورزی و اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی، بهصورت منفی ارتباط وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روانرنجورخویی؛ تعللورزی؛ اعتیاد به اینترنت؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشآموزان دختر | ||
مراجع | ||
منابع و مآخذ 1.بیدختی، عاطفه (1390). رابطة اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی فراگیران. فصلنامة فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 3 (1)، 107-95. 2.تمدنی، مجتبی (1389). اهمالکاری در دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی و دولتی شهر تهران. فصلنامة روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی). 6 (24)، 344-337. 3.توکلی، محمدعلی (1389). بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی، ترجیح زمان مطالعه و هدف از ورود به دانشگاه. فصلنامة روانشناسی تربیتی. 28 (9)، 68-51. 4.حسینچاری، مسعود؛ دهقانی، یوسف (1387). پیشبینی میزان اهمالکاری تحصیلی براساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری. پژوهش در نظامهای آموزشی. 4 (2)، 73-63. 5.خامسان،اکبر؛شیرزادی،وحید(1389).رابطةتعللورزیتحصیلی وادراکازساختارکلاس: نقشباورهایانگیزشیو راهبردهاییادگیریخودتنظیمی. پژوهشهایکاربردی روانشناختی، 56، 41-1. 6.رضوان، اعظم (1387).بررسی رابطة اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و کمرویی در نوجوانان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. 7.شهنیییلاق، منیجه (1385). بررسی شیوع تعلل و تأثیر روشهای درمانشناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر کاهش آن در دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اهواز. مجلةروانشناسیدانشگاهشهیدچمران،3، 49-39. 8.قاسمزاده، لیلی (1386). بررسی نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت در دختران دبیرستانی شهر تهران و مقایسة دختران معتاد و غیرمعتاد به اینترنت در متغیّرهای تنهایی، عزت نفس و مهارتهای اجتماعی. فصلنامة مطالعات فرهنگی دفاعی زنان، 3 (1)، 14-9. 9.گندمی، زینب (1388). بررسی رابطة روانرنجورخویی با اعتیاد به اینترنت در گروهی از دانشآموزان. مجلة پزشکی هرمزگان، 17 (1)، صص 28-16. 10.مانی، آرش (1383). بررسی رابطة طبقات دلبستگی و ویژگیهای شخصیتی با احساس شادکامی بین دانشجویان دانشگاه تبریز. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز. 11.مقدسین، زهرا (1390). ارتباط میان پیشرفت تحصیلی، مسند مهرگذاری و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان. 12.مقیمیان، مریم (1389). ارتباط صفات شخصیت و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری. نشریة مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علومپزشکی تهران (نشریة پرستاری ایران). 25 (75)، 20-9. 13.نامداری، اسرین (1390). رابطة بین خودکارآمدی و اهمالکاری با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر پایة اول دورة متوسطة شهر سنندج. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان. 14.Alexander, E; Onwuegbuzie, A. (2014). Academic procrastination and the role of hope as acoping strategy. Personality differences, 42, 1301-1310.
15.Balkis, M; Duru, E. (2012). Prevalence of Academic Procrastination Behavior Among preservice Teachers, and its Relationship with Demographics and individual preference. Journal of Theory and practice in Education, 5(1), 18-32.
16.Brenner, V. (1996). An initial report on the on-line assessment of Internet addiction: The first 30 days of the Internet usage survey. http://www.ccsnet.com/prep/pap/pap8b/638b012p.txt
17.Chen, L; Nath, R. (2016). Understanding the underlying factors of Internet addiction across cultures: A comparison study. Electronic Commerce Research and Applications, 17, 38-48.
18.Ko, C. H; Yen, J. Y; Chen, C. C; Chen, S. H; Wu, K; Yen, C. F. (2006). Tridimensional personality of adolescents with internet addiction and substance use experience. Canadian Journal of Psychiatry, 51(14), 887-94.
19.Costa, P.T; Mc Crae, R. R. (1992). Revised NEO personality inventory (NEOPI-R) and NEO five factor inventory .Psychological Assessment Resources, 12, 45-62.
20.Dhir, A; Chen, S; Nieminen, M. (2015).Predicting adolescent Internet addiction: The roles of demographics, technology accessibility, unwillingness to communicate and sought Internet gratifications.Computers in Human Behavior, 51, 24-33.
21.Egger, O; Rauterberg, M. (1996). Internet addiction disorder. [Online]. Available: http://www.ifap.bepr.
22.Fritzsch, B. A; Young, B. R; Hickson, K. C. (2003). Individual differences in academic procrastination tendency and writing success. Personality and Individual differences, 35 (7), 549-557.
23.Gamito, P. S; Morais, D. G; Oliveira, G. J; Brito, R; Rosa, P. J; de Matos, M. G. (2016). Frequency is not enough: Patterns of use associated with risk of Internet addiction in Portuguese adolescents.Computers in Human Behavior, 58, 471-478.
24.Hawi, N; Samaha, M. (2016). To excel or not to excel: Strong evidence on the adverse effect of smartphone addiction on academic performance. Computers & Education, 98, 81-8.
25.Howell, A; Watson, D. C. (2013). Procrastination: associations with achievement goalorientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 18, 127-133.
26.Hussain, I; Sultan, S. (2010). Analysis of procrastination among university students. Social and Behavior Sciences, 5 (2), 1897 – 1904.
27.Johnson, J. L; Bloom, A. M. (1995). An analysis of the contribution of the five factors of personality to variance in academic procrastination. Personality and Individual Differences, 18, 127-133.
28.Jun, S; Choi, E. (2015). Academic stress and Internet addiction from general strain theory framework. Computers in Human Behavior, 49, 282-287.
29.Kardum, I; Krapic, N. (2015). Personality traits, stressful life events, and coping styles in early adolescence. Personality Individual Differences, 30(3), 503-515.
30.Kim, J. H; Lou, C. H; Cheuk, K. K; Kan, P; Hui, H; Griffiths, S. M. (2009). Predictors of heavy internet use and associations with health-promoting and health risk behavior among Hong Kong university students. Journal of Adolescence, 10, 10-16.
31.Krejcie, R.V; Morgan, D.W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
32.Lin, S. S. J. (2002). An analysis of attitudes toward computer networks and internet addiction. Paper presented at the 106th annual convention of the American Psychological Association: Boston.
33.Milgram, N; Toubiana, Y. (1999). Academic anxiety procrastination , parental involvment in students and their parents. British Journal of Education psychology, 69,345-361.
34.O'Brien, W. K. (2002). Applying the trans theoretical model to academic of developmental. Psychology Educational psychology, 43, 1479-1512.
35.Saddler, C. D; Sacks, L. A. (1993). Multidimensional perfectionism and academic Procrastination: relationship with depression in university students. Psychological report, 73,863-871.
36.Shek, D. T. L; Yu, L. (2016).Adolescent Internet Addiction in Hong Kong: Prevalence, Change, and Correlates. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 29 (1), 22-30.
37.Solomon, L. J; Rothblum, E.D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive- behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31,504-510.
38.Soric, I; Penezić, Z; Buric, I. (2017).The Big Five personality traits, goal orientations, and academic achievement. Learning and Individual Differences, 54(2), 126-134.
39.Steel, P. (2003). The nature of procrastination. Haskayne. Ucalgary.Ca/research/working/paper research//2003.
40.Tukaev, S. V; Vasheka, T. V; Dolgova, O. M. (2013). The Relationships between Emotional Burnout and Motivational, Semantic and Communicative Features of Psychology Students. Procedia - Social and Behavior Sciences, 82(16): 553 – 556.
41.Usman, N; Alavi, M; Shafeq, M. (2016). Relationship between Internet Addiction and Academic Performance among Foreign Undergraduate Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114,845-851.
42.Young, K. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber psychology and Behavior, 1(3):237-244.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,044 |