تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,163,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,462,024 |
واکاوی افتخار سازمانی: طراحی سنجهای پژوهشی و اعتبارسنجی آن | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 35، خرداد 1396، صفحه 35-59 اصل مقاله (945.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2017.3252 | ||
نویسندگان | ||
علی نوری1؛ حسن دانایی فرد ![]() | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس ،تهران،ایران | ||
2استاد دانشگاه تربیت مدرس ،تهران، ایران | ||
3دانشیار دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران | ||
4استادیار دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، واکاوی افتخار سازمانی و طراحی سنجهای پژوهشی برای آن است. در گام اول، با مرور ادبیات پژوهش، انجام مصاحبههای عمیق میدانی با ۳۰ نفر از صاحبنظران و استفاده از روش کدگذاری و مقولهبندی، سازه افتخار واکاوی گردید. در گام دوم، با طراحی پرسشنامه محقق ساخته و توزیع ۱۳۰عدد از آن در بین نمونه آماری، اعتبار سنجه افتخار از طریق بررسی ارتباط آن با تعهد سازمانی، بی تفاوتی سازمانی، رضایت شغلی و هویت سازمانی ارزیابی شد. این متغیرها به این دلیل انتخاب شدهاند که در مطالعات مشابه خارجی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و ارتباط قویتری با مفهوم افتخار داشته و این سازه را بهتر تبیین میکنند. نتایج فرایند کدگذاری، مقولهبندی و تطبیق مستمر مصاحبههای بدست آمده نشان داد که افتخار سازمانی شامل شش بعد افتخار به سازمان، افتخار به واحد سازمانی، افتخار به شغل، افتخار به مدیر، افتخار به همکاران و افتخار به مشتریان است. نتایج آزمون همبستگی برای اعتبارسنجی سازه افتخار نشان داد که افتخار با تعهد سازمانی (با ضریب همبستگی ۳۱۱/۰)، رضایت شغلی (با ضریب همبستگی ۳۵۳/۰) و هویت سازمانی (با ضریب همبستگی ۴۴۶/۰) رابطه مثبت معنادار و با بیتفاوتی سازمانی (با ضریب همبستگی ۲۷۹/۰-) رابطه منفی معناداری دارد. با توجه به نتایج آزمون تحلیل مسیر، افتخار بیشترین تأثیر را به ترتیب بر هویت سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و بیتفاوتی سازمانی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
افتخار؛ افتخار سازمانی؛ روانشناسی مثبتگرا؛ افتخار سازمانی هیجانی؛ افتخار سازمانی نگرشی | ||
مراجع | ||
1-Ajzen, I. (2005). Attitudes, Personality and Behavior, 2nd ed., Oxford, Open University Press.
2-Appleberg, K.A. (2005), The construction of a nomological network for organizational pride, Dissertation, Benedictine University, Chicago, IL.
3-Arnett, D.B., Laverie, D.A. & McLane C.(2002), Using Job Satisfaction and Pride as Internal-marketing Tools, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Cornell University.
4-Brown, J.D. & Marshall, M.A. (2001). Self-esteem and emotion: Some thoughts about feelings. Personality & Social Psychology Bulletin, Vol. 27, pp. 575–584.
5-Bushman, B.J. & Baumeister, R.F. (1998). Threatened egotism, narcissism, self-esteem, and direct and displaced aggression: Does self-love or self-hate lead to violence?, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 75, pp. 219–229.
6-Decrop, A. & Derbaix, C. (2010). Pride in contemporary sport consumption: a marketing perspective, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 38, No. 5, pp. 586-603.
7-Elfenbein, H.A. (2007). Emotion in organizations: a review and theoretical integration, Academy of Management Annals, Vol. 1, pp. 315-86.
8-Fairfield, K.D. & Wagner, R.F. (2004). Whose side are you on? Interdependence and its consequences in management of healthcare delivery, Journal of Healthcare Management, Vol. 49, No. 1, pp. 17-29.
9-Fisher, C.D. & Ashkanasy, N.M. (2000). The emerging role of emotions in work life: an introduction, Journal of Organizational Behavior, Vol. 21, No. 2, pp. 123-139.
10- Ghazi Tabatabaee, M. (1995). Special techniques of research in social sciences. Tehran: Payam Noor. (In Persian)
11-Grandey, A.A., Tam, A.P. & Brauburger, A.L. (2002). Affective states and traits in the workplace: diary and survey data from young workers, Motivation and Emotion, Vol. 26, No. 1, pp. 31-55.
12-Gouthier, Matthias H.J. & Rhein, M.(2011), Organizational pride and its positive effects on employee behavior, Journal of Service Management, Vol. 22, No. 5, pp. 633-649.
13-Helm, S. (2012). A matter of reputation and pride: associations between perceived external reputation, pride in membership, job satisfaction and turnover intentions, British Journal of Management, Vol. 24, No. 4. pp. 128-144.
14-Herrald, M.M. & Tomaka, J. (2002). Patterns of emotion-specific appraisal, coping, and cardiovascular reactivity during an ongoing emotional episode, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 83, pp. 434–450.
15-Katzenbach, J.R. (2003a), Pride: a strategic asset, Strategy &Leadership, Vol. 31, No. 5, pp.34-8.
16-Katcher, Bruce L.(2013), Are You Proud of Your Organization?, http://www.DiscoverySurveys.com.
17-Kraemer, T. & Gouthier, Matthias H.J.(2014), How organizational pride and emotional exhaustion explain turnover intentions in call centers: A multi-group analysis with gender and organizational tenure, Journal of Service Management, Vol. 25, No. 1, pp. 125-148.
18-Lea, S.E.G. & Webley, P. (1997). Pride in economic psychology, Journal of Economic Psychology, Vol. 18, Nos. 2-3, pp. 323-40.
19-Lewis, M. (2000). Self-conscious emotions: Embarrassment, pride, shame, and guilt. In M. Lewis & J. M. Haviland-Jones (Eds.), Handbook of emotions (2nd ed., pp. 623–636). New York: Guilford Press.
20-Nozar, R.(1995), Pride Pushes HoJo’s Success, Hotel and Motel Management, Vol. 210, No. 3, pp. 3-24.
21-Pollitt, D.(2008), Training restores pride among customer-service staff at Johnsons Apparelmaster, Project highlights path to significant and lasting change, Human Resource Management International Digest, Vol. 16, No. 1, pp. 13-15.
22- Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2009). Research methods in Behavioral Sciences. Tehran: Agah. (In Persian)
23-Sarokhani, B. (2003). Research methods in social sciences. Tehran: Institute for Humanities and Economic Studies, Eighth Edition. (Persina)
24-Sekaran, U. (2009). Research methods in management. translation: Mohammad Saebi and Mahmoud Shirazi, Tehran: Institute for Higher Education of Training and Research in Management and Planning. (In Persian)
25-Sheldon, K. & King, L.(2001), Why positive psychology is necessary, American Psychologist, Vol. 56, pp. 216–217.
26-Shott, S.(1979), Emotion and Social Life: A Symbolic Interactionism Analysis, American Journal of Sociology, Vol. 84, No. 6, pp. 1317-1334.
27-Stryker, S.(1987), The Vitalization of Symbolic Interactionism, Social Psychological Quarterly, Vol. 50, No. 1, pp. 83-94.
28-Tracy, J.L., Cheng, J.T., Robins, R.W. & Trzesniewski, K.H. (2009). Authentic and hubristic pride: The affective core of self-esteem and narcissism, Self and Identity, Vol. 8, pp. 196–213.
29-Tracy, J.L. & Robins, R.W. (2007). The psychological structure of pride: a tale of two facets, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 92, No. 3, pp. 506-525.
30-Tracy, J.L. & Robins, R.W. (2006). Appraisal antecedents of shame and guilt: Support for a theoretical model, Personality & Social Psychology Bulletin, Vol. 32, pp. 1339–1351.
31-Tracy, J.L., Shariff, A.F. and Cheng, J.T. (2010). A naturalist’s view of pride, Emotion Review, Vol. 2, No. 2, pp. 163-177.
32-Verbeke, W., Belschak, F. & Bagozzi, R.P. (2004). The adaptive consequences of pride in personal selling, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 32, No. 4, pp. 386-402.
33-Weiner, B. (1985). An attributional theory of achievement motivation and emotion, Psychological Review, Vol. 92, No. 4, pp. 548-573. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,763 |