تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 5,013 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,320,450 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,930,541 |
بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی شهر زاهدان با نقش میانجی تفکر انتقادی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 35، بهار 1396، صفحه 61-83 اصل مقاله (1.01 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2017.3253 | ||
نویسندگان | ||
عالمه کیخا![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
2عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
3عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر رهبری هوشمند بر عملکرد آموزشیاعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی شهر زاهدان با نقش میانجی تفکر انتقادی است. روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی، مبتنی بر معادلات ساختاری است و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی شهر زاهدان میباشد، حجم نمونه از بین 666 نفر طبق فرمول کوکران و با استفاده از واریانس جامعه برابر با 120 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای برآورد شده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای رهبری هوشمند (محقق ساخته )، تفکر انتقادی و عملکرد آموزشی (استاندارد) استفاده شده که روایی محتوایی به تایید متخصصان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تایید گردید و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 97/0، 93/0و 99/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری spss23 و PLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد، رهبری هوشمند با ضریب مسیر ( 33/0) بر عملکرد آموزشی؛ و رهبری هوشمند با ضریب مسیر (58/0) بر تفکر انتقادی؛ و تفکر انتقادی با ضریب مسیر (28/0) بر عملکرد آموزشی تاثیر گذار بوده است.بنابراین،رهبریهوشمندباتأکیدبرمدیریتهدف،عواطفواحساسا؛معناوهدفمندی و توسعه روحیه کار تیمی و گروهی و پرورش و تقویت حس جستجوگریمیتواند بر عملکرد اعضای هیات علمی تاثیرگذار باشد وبرتوسعةروزافزون و همه جانبهدانشگاهها بیفزاید. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری هوشمند؛ تفکر انتقادی؛ عملکرد آموزشی؛ اعضای هیات علمی | ||
مراجع | ||
1-Ardalan, M.R., and Soltanzade, V. (2015). The effect of intelligent leadership on social entrepreneurship with the mediating role of organizational learning. Entrepreneurship development, 8 (3); pp. 493-512. (In Persian)
2-Ardalan, M.R., Qanbari, S., Nasiri valik nabi, F., and Beheshti rad, R. (2013). The effect of servicing leadership on improved organizational trust by the mediating role of empowerment. Journal of Educational assessment and evaluation, 1 (4). Pp. 55-81. (In Persian)
3-Bass, B.M (2010). “Theory, Research and Managerial Application”. Third Edition. The Free press. New York.
4-Daneshfard, K., and Sheidaei, M. (2012). Studying the relationship between teachers’ citizenship behavior and educational performance in Islamic Azad University, Bonab. Journal of Educational management studies. 3 (3). Pp. 129-149. (In Persian)
6-5-Ess, Charles (2004). Critical thinking and the Bible in the age of new media. USA: University Press of America.
7-Friedrich, T. L., & Mumford, M. D. (2009). The effects of conflicting information on creative thought: A source of performance improvements or decrements? Creativity Research Journal, 21, 265–281. http://dx.doi.org/10.1080/10400410902861430.
8-Guldenberg ,S &Kontath, H.(2013). Intelligent leadership in knowledge-based organizations: An empirical study .avaya austria GmbH,vienna twin Tower ,Astria .
9-Jahani, J. (2001). A review of philosophical foundations of Lipman critical thinking educational model. PhD thesis, Faculty of Psychology and Education, Tehran University. (In Persian)
10-Javidi kalate jafarabadi, T., Abdoli, A. (2010). Evolution of critical thinking in students of Ferdowsi University of Mashhad. Psychological and educational studies. 11 (2). Pp. 103-120. (In Persian)
11-Karimi, H. (2012). Prediction of critical thinking based on spiritual intelligence and creativity. M.A. thesis, University of Shiraz. (In Persina)
12-Keykhaei, A., Navidian, A., Tabasi, M.A., and Sargazi, Gh.H. (2002). Journal of East physician, 4 (3). Pp. 135-140. (In Persian)
13-Lajavardi, S.J. (2008). Emotional intelligence and organizational leadership. Management mission, 27. (In Persian)
14-Mattone,J.(2013).intelligent leadership:what you need to know to unlock your full potential .American management association .
15-McKeown, A., & Bates,L. (2013). “Emotional intelligent leadership: Findings from a study of public library branch managers in Northern Ireland,,, Library Management, 34(6/7), pp462 – 485.
16-McKown,M.L.K.(2012). Improving Leadership Through Better Decision Making: Fostering Critical Thinking. AU/ACSC/0506/97-03.
17-Mohammad davoudi, A.H., and Ashtari, E. (2011). The relationship between spiritual leadership and organizational learning in high schools. Journal of educational leadership and managmenet. 5 (3). Pp. 31-49. (In Persian)
18-Mohammadi, T. and Farahbakhsh, S. (2014). Studying the relationship between intelligent leadership and teachers’ mental health by the mediating role of job stress management at second high schools in Khorramabad. Journal of Organizational and occupational advice. 6 (21). Pp. 95-112. (In Persian)
19-Mohammadkhani, K. (2010). Emotional intelligence- based leadership and effectiveness of faculty members. Social and cultural studies, Tehran. (Persian)
20-Moore, D.(2007). Critical Thinking and Intelligence Analysis, Second Printing (with revisions). National Defense Intelligence College ,Washington, DC.
21-Nooralizade, R., and Hajivand, A. (2008). Intelligent leadership (the third millennium new leadership model). Journal of police human development. 5 (16). Pp. 117- 126. (In Persian)
22-Qasemi, M. (2015). The relationship between intelligent leadership components and establishment of a comprehensive quality management system. M.A. thesis of educational management, Islamic Azad University of Saveh. (In Persian)
23-Rahnama, A., Mirzamohammadi, M.H., and Bijnovand, F. (2013). Studying the relationship between critical thinking and science production among faculty members of Shahed University. Learning and Education studies, research journal of Shahed University, 20 (3). Pp. 257-288. (In Persian)
24-Rezak ,C.J. (2011). Developing Critical Thinking in Todays Leaders. Leadership White Paper.vol 10,NO 3.
25-Rutkauskas, V, & Stasytyte, V. (2013). “Leadership intelligence: how to get there?,,, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 75,pp 52 – 61.
26-Spooren P. & D. Mortelmans (2006). “Teacher Professionalism and Student Evaluation of Teaching: Will Better Teachers Receive Higher Ratings and Will Better Students Give Higher Ratings?” Educational Studies, 32(2): 201–214.
27-Sydänmaanlakka, P.(2003).Intelligent Ledership and Ledership Competences Developing a leadership framework for intelligent organizations. Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy .Helsinki University of Technology.
28-Sydanmaanlakka,P.(2008). Intelligent leadershipe and creativity : suporting creativity through intelligent leadership .the 2 community meeting ,may,Buffalo ,New York .
29-Tang, H.W., Yin, M., & Nelson, D. (2010). “The relationship between emotional intelligence and leadership practices: A cross‐cultural study of academic leaders in Taiwan and the USA,,, Journal of Managerial Psychology, 25(8), pp899 – 926.
30-Tavousi, A.R. (2014). The relationship between intelligent leadership and components of teaching organization respecting to education department experts in Qom. M.A. thesis of educational management, Islamic Azad University of Saveh. (In Persian)
31-Yaghoubi, N.M., Moghadami, M., and Keykha, A. (2010). Studying the relationship between revolutionary leadership and organizational citizenship behavior among staffs. Journal of evolution management. 2 (4). (In Persian)
32-Yousefi saeidabadi, R., Yazdanpanah nouzari, A., and Qasemi, A. (2009). Studying critical thinking of faculty members of Mazandaran University of Medical Science. Journal of educational management studies. 1 (1). 89-112. (In Persian)
33-Ziyaei, M.S., Nargesiyan, A., and Abaghi, S. (2008). The role of spiritual leadership in empowering Tehran University staffs. Journal of public administration. 1 (1). Pp. 67-86. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,439 |