تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 639 |
تعداد مقالات | 6,331 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,887,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,482,934 |
تأثیرآموزش مهارتهای زندگی بر ادراک شایستگی وکنترل خشم دانشآموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 14، شماره 27، مهر 1396، صفحه 221-243 اصل مقاله (279.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3416 | ||
نویسندگان | ||
زهرا نیک منش* 1؛ یحیی کاظمی2؛ زهره زارع نژاد3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی آموزش مهارتهای زندگی برکنترل خشم و ادراک شایستگی در کودکان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی (پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان 10 و 11 ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان شهرستان زاهدان در سال 93 بود. نمونه پژوهش 31 نفر بود که به شیوه سرشماری انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (16 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) تقسیم شدند. مشارکت کنندگان هر دو گروه، پرسشنامه شدت خشم نیلسون و ادراک شایستگی هارتر را در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروه آزمایش، هفته ای 3 بار تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. روش تجزیه تحلیل اطلاعات تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و تحلیل کواریانس بود. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش معنادار خشم و افزایش سطح ادراک شایستگی در پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است (001/0>p). براساس نتایج پژوهش، آموزش مهارتهای زندگی روش موثری برای کاهش خشم و افزایش ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای زندگی؛ کنترل خشم؛ ادراک شایستگی؛ کودکان | ||
مراجع | ||
1.ابوئیمهریزی، محبوبه؛ طهماسیان، کارینه؛ خوشکنش، ابوالقاسم. (1389). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای خودنظمدهی خشم و تعارضات والد- نوجوان در دختران دورۀ راهنمایی شهر تهران. فصلنامۀ خانوادهپژوهی. (23) 6. 404-393. 2.امیری برمکوهی، علی. (1388). آموزش مهارتهای زندگی برای کاهش افسردگی. فصلنامۀ روانشناسان ایرانی. سال 5، شمارۀ 20. 306-297. 3.بهادرمطلق، اسلام؛ عطاری، یوسفعلی؛ بهادرمطلق، غلام. (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر ابعاد ادراک شایستگی دانشآموزان. فصلنامۀ روانشناسان ایرانی. (33)9. 46-39. 4.حافظی، فریبا؛ خاجونی، ابراهیم. (1390). تأثیر آموزش مهارت کنترل خشم بر کاهش رفتارهای تکانشورانه و اضطراب در افراد مبتلا به اختلال DSTP. یافتههای نو در روانشناسی (روانشناسی اجتماعی)، (20)6، 89-107. 5.حقیقی، جمال؛ موسوی، محمد؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز؛ بشیلده، کیومرث. (1385). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و عزتنفس دانشآموزان دختر سال اول مقطع متوسطه. مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران. (13) 3. 78-61. 6.زیبایی، اعظم؛ غلامی، حسن؛ زارع، مسعود؛ مهدیان، حسین؛ حارث آبادی، مهدی. (1392). تأثیرآموزش مبتنیبر کنترل خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانۀ مشهد. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی. (10) 13. 795-784. 7.شکوهی یکتا، محسن؛ زمانی، نیره؛ محمودی، مریم؛ پورکریمی، جواد؛ سعید، اکبری زردخانه. (1393). تأثیر مداخلات شناختی رفتاری بر کنترل خشم دانشآموزان دبیرستانی. روانشناسی بالینی و شخصیت. (11) 1. 70-61 8.سازمان بهداشت جهانی. (1993). برنامۀ آموزش مهارتهای زندگی. ترجمۀ ربابۀ نوری قاسمآبادی و پروانه محمدخانی. (1377). چاپ اول. تهران: واحد بهداشت و پیشگیری از سوء مصرف مواد. سازمان بهداشت جهانی. 9.سهرابی، رقیه؛ محمدی، اکبر؛ ارفعی، اصغر. (1390). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی برسبکهای مقابلهای نوجوانان دختر. فصلنامه مطالعات خانواده. (13)4. 59-45. 10.سیف، دیبا؛ بشاش، لعیا؛ لطیفیان، مرتضی. (1383). تأثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی. مجلۀ روانشناسی 29. (1)8. 97-86. 11.صلحی، مهناز؛ صحراییان، مریم؛ حقانی، حمید؛ بیگیزاده، شیوا. (1389). نیازسنجی مهارتهای زندگی در دختران پایۀ سوم دبیرستانهای دولتی شهرستان جهرم از دیدگاه دانشآموزان، والدین و دبیران در سال 1388-1389. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم). (3) 8. 47-41 12.کرمی، مرتضی. (1393). بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای کنترل خشم براساس آموزههای اسلامی بر پرخاشگری دانشآموزان. پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی. 22. 114-99. 13.کینته، کریس ال. (1392). مجموعه کامل مهارتهای زندگی. ترجمۀ شهرام محمدخانی. انتشارات رسانۀ تخصصی. 14.فرنام، علی. (1395). اثربخشی آموزش رفتارهای سالم (با تأکیدبر حل مسئله) بر سبکهای حل مسئله و راهبردهای مقابلهای در نوجوانان دانشآموز. مجلۀ مطالعات روانشناسی تربیتی. 24. 108-89. 15.محققی، حسین؛ اسکندری، حسین؛ دلاور، علی؛ برجعلی، احمد. (1390). تأثیر برنامۀ آموزشی توانمندسازی زوجین براساس نظریۀ عشق، بر تعارض زناشویی والدین و ادرک شایستگی دانشآموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان. فصلنامۀ خانواده و پژوهش. 3 و 4. 51-33. 16.نیکمنش، زهرا؛ یاری، سمیه. (1390). رابطۀ بین باور خودکارآمدی و ادراک خویشتن با اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر دبیرستانی. مجلۀ مطالعات روانشناسی تربیتی. 14. 127-147 17.یعقوبی ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ جعفری، مجید؛ یاریمقدم، نفیسه. (1392). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایۀ اول متوسطه در درس زبان انگلیسی. اندیشههای نوین تربیتی، (1)9. 180-155. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,981 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,112 |