تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,821 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,155,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,456,077 |
بررسی محتوای آموزشی موجود و مطلوب در بین دانشآموزان استعداد درخشان شهر اصفهان براساس رویکرد تفکیکی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 27، مهر 1396، صفحه 1-28 اصل مقاله (314.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3418 | ||
نویسندگان | ||
مهدی ابوالقاسمی1؛ حسین زینلی پور ![]() | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان | ||
2دانشیار دانشگاه هرمزگان | ||
3دانشیار دانشگاه هرمزگان | ||
4دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش پیشِرو بررسی محتوای آموزشی موجود و مطلوب در مدارس استعداد درخشان شهر اصفهان بود. برای انجام پژوهش از روش ترکیبی استفاده شد. جامعة پژوهش شامل کلیة دانشآموزان و دبیران مدارس استعداد درخشان شهر اصفهان و روش نمونهگیری در بخش کیفی به روش موارد نوعی و در بخش کمّی به روش تصادفی ساده بود. برای گردآوری دادهها از مصاحبة نیمهساختاریافته و پرسشنامة محققساخته و برای بررسی روایی در بخش کیفی از مثلثسازی و چککردن اعضا و در بخش کمّی از روایی محتوایی، تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که بهنظرِ دانشآموزان و دبیران، محتوای موجود کاربردی نیست؛ کلّی است و به نیازها و علایق توجهی ندارد. آنها دروس عمومی را کماهمیت میدانستند. بهنظر مشارکتکنندگان در تحقیق، محتوای مطلوب بایست دارای اصولی ازقبیلِ وجود فعالیتهای عملی، محتوای تخصصی، همراهی با علم روز، وجود کتب تکمیلی، استدلال و منطق زیربنایی مباحث، توجه به چالشهای پیشِ روی نوجوان و توجه به علایق و استعدادها باشد. بررسی این موارد در قالب پرسشنامة کمّی نیز تأییدکنندة این موارد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان استعداد درخشان؛ رویکرد تفکیکی؛ محتوای آموزشی مطلوب؛ محتوای آموزشی موجود | ||
مراجع | ||
1.آقاصفری، حمیدرضا (1394). بررسیوضعیتموجودومطلوبشناساییدانشآموزاناستعدادهایدرخشان ازدیدگاهمدیرانوکارشناسانمراکزاستعدادهایدرخشاناستانالبرز. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز. 2.احمدی، محمد (1382). مشکلات تحصیلی - آموزشی دانشآموزان استعداد درخشان شهر تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. 3.بازرگان، عباس (1390). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: انتشارات آگاه. 4.پورعاصیاردکانی،اکرم (1389).بررسیسیرتحولاتوچالشهایموجوددر آموزشوپرورشدانشآموزان تیزهوشدرایران. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. 5.جبراییلی، محمد؛ میکاییلی، پیمان؛ سعادتیان، رامین؛ عقلمند، سیامک (1390). علل اُفت تحصیلی در بین دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علومپزشکی ارومیه. مجلة افق توسعة آموزش پزشکی، 3 (4)، 25-21. 6.رنجبر، هادی (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع. مجلة دانشگاه علومپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 10 (3)، 250-238. 7.کلباسی، افسانه (1391). ارزیابیبرنامةدرسیمدارساستعدادهایدرخشاندردورةراهنماییوفرایندفعلی شناساییدانشآموزانتیزهوشبهمنظورارائة یکالگویمطلوب. پایان نامة دکتری، دانشگاه اصفهان. 8.نقدیوند، صدیقه (1392). مطالعة تطبیقیبرنامةدرسیاستعدادهایدرخشان دورةاولمتوسطةایرانبا کشورهایآمریکاوانگلستانو ژاپن. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید رجایی تهران. 9.نیکنشان، شقایق؛ نصر اصفهانی، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، ابراهیم؛ انصاری، مریم (1388). میزان استفادة استادان از محتوای درسی مناسب در بین دانشجویان عادی و استعداد درخشان. مجلة اندیشههای نوین تربیتی، 5 (4)، 90-67. 10.محمدپور، احمد (1390). فراروش بنیانهای فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری. تهران: انتشارات جامعهشناسان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 648 |