تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,821 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,155,717 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,456,037 |
بیگانگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش کنترل روانی والدین و تأکیدات هدفی معلم | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 27، مهر 1396، صفحه 29-62 اصل مقاله (349.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3419 | ||
نویسندگان | ||
پریچهر اشرف1؛ راضیه شیخ الاسلامی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی. دانشگاه شیراز | ||
2داشیار روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة کنترل روانی والدین (شاملِ جهتگیری وابستگی و جهتگیری پیشرفت) و تأکیدات هدفی معلم (شاملِ تأکیدات تسلطی، عملکردی- اجتنابی و عملکردی- گرایشی) با بیگانگی تحصیلی و ابعاد آن (شامل نگرش منفی به مدرسه، بیاهمیتی به تحصیل و بیتمایلی به تحصیل) بود. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 371 دانشآموز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس متوسطة اول شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: مقیاس مرکب بیگانگی تحصیلی، مقیاس کنترل روانی والدین و مقیاس تأکیدات ساخت هدفی معلم. نتایج بهدست آمده از تحلیل رگرسیونِ همزمان نشان داد که جهتگیری پیشرفت کنترل روانی والدین، نگرش منفی نسبت به مدرسه را به نحو مثبتو تأکیدات هدف عملکردی- گرایشی معلم، بیاهمیتی به تحصیل را به نحو منفی پیشبینی میکنند. علاوهبراین، تأکیدات هدف تسلطی به نحو منفی و تأکیدات هدف عملکردی- اجتنابی به نحو مثبت، بیگانگی تحصیلی و ابعاد آن راپیشبینی کردند. بهطورِکلی، کنترل روانی والدین و تأکیدات هدفی معلم توانستند بهترتیب 3/2 و 19 درصد از واریانس بیگانگی تحصیلی دانشآموزان را تبیین کنند. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز حاکی از آن بود که بهترتیب متغیّرهای تأکیدات هدف تسلطی و عملکردی- اجتنابی معلم، قویترین پیشبین برای بیگانگی تحصیلی هستند. نتایج این پژوهش نشاندهندة اهمیت تأکیدات هدف تسلطی و عملکردی- اجتنابی معلم در بیگانگی تحصیلی دانشآموزان است. معلمان میتوانند با تأکید بر تسلط بر مفاهیم و اجتناب از مقایسة دانشآموزان، نقش تعیینکنندهای در پیشگیری از بیگانگی تحصیلی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
بیگانگی تحصیلی؛ کنترل روانی والدین؛ تأکیدات هدفی معلم | ||
مراجع | ||
1.خامسان، احمد؛ امیری، محمداصغر. (1390). بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر. اخلاق در علوم و فناوری، شمارة 6 (1)، 61-53. 2.ذکایی، محمدسعید؛ اسماعیلی، محمدجواد. (1390). جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی. فصلنامة تحقیقات فرهنگی، شمارة 4 (4)، 90-55. 3.رجبی، غلامرضا؛عباسی، قدرتاله.(1390) بررسی رابطة خودانتقادی، اضطراب اجتماعی و ترس از شکست با شرم درونیشده در دانشجویان. پژوهشهای بالینی و روانشناسی، شمارة 2، 182-171. 4.رفیعپور، فرامرز. (1381). موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن. تهران: شرکت سهامی انتشار. 5.فاضلی، نعمتاله. (1382). بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا. نامة انسانشناسی، شمارة 2 (3)، 132-93. 6.محسنیتبریزی، علیرضا. (1385). آسیبشناسی بیگانگی اجتماعی- فرهنگی بررسی انزوای ارزشیدر دانشگاههای دولتی تهران. فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارة 46، 182-120. 7.موسوی، سیدکمالادین؛ حیدرپورِ مرند، سکینه. (1391). تحلیل جامعهشناختی بیگانگی تحصیلی دانشجویان (مطالعة موردی: دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 1388ـ1387). فصلنامة علوم اجتماعی، شمارة 56 (56)، 71-31. 8.میرز، لاورنس اس؛ گامست، جی؛ گارینو، ا. جی. (1391). پژوهش چندمتغیّری کاربردی (طرح و تفسیر). (مترجمان: شریفی، حسن پاشا و همکاران). تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2006). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,974 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 710 |