
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 769 |
تعداد مقالات | 7,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,441,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,469,590 |
رابطة هوش عمومی و استدلال اخلاقی: نقش واسطهگری ابعاد هویت اخلاقی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 27، مهر 1396، صفحه 63-86 اصل مقاله (340.68 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3420 | ||
نویسندگان | ||
محمد رئوف انجم شعاع1؛ مسعود حسینچاری* 2؛ مرتضی لطیفیان3؛ فرهاد خرمایی4 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز | ||
3دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز | ||
4دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای ابعاد هویت اخلاقی در رابطة بین هوش عمومی و استدلال اخلاقی بود. هوش عمومی، بهعنوان متغیّر برونزاد و ابعاد هویت اخلاقی (درونسازی اخلاقی و نمادسازی اخلاقی)، بهعنوان متغیّرهای واسطهای و استدلال اخلاقی، بهعنوان متغیّر درونزاد مورد توجه قرار گرفتند. شرکتکنندگان در این پژوهش 250 نفر از پرستاران بیمارستانهای شهر کرمان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس 3 آزمون «هوش کتل» (کتل، 1943)، آزمون «اهمیت هویت اخلاقی برای خود» (آکینو و رید، 2002) و آزمون «معضلات اخلاقی پرستاران» (چریشام، 1981) پاسخ دادند. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش عمومی اثر مثبت بر درونسازی اخلاقی (0001/0 =p، 20/0β= ) دارد و نیز درونسازی اخلاقی دارای اثر مثبت بر استدلال اخلاقی (0001/0 =p ، 26/0β= ) و نمادسازی دارای اثر منفی بر استدلال اخلاقی (03/0 =p، 14/0- β=) است. همچنین مشخص شد که درونسازی اخلاقی نقش واسطهای معناداری بین هوش عمومی و استدلال اخلاقی دارد (006/0 =p، 05/0β= ). با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت، زمانی که شخص از کارکرد هوش خود درجهتِ درونسازی ارزشهای اخلاقی استفاده کرده باشد، میتواند از استدلال غنیتری برخوردار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استدلال اخلاقی؛ درونسازی؛ نمادسازی؛ هوش عمومی؛ هویت اخلاقی | ||
مراجع | ||
1.برک، لورا. (1391). روانشناسی رشد (جلددوم) (ترجمة یحیی سیدمحمدی). تهران: ارسباران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2007). 2.برهانی، فریبا؛ عباسزاده، عباس؛ کهن، مهری؛ فضایل، محمدعلی. (1389). مقایسة توانایی استدلال اخلاقی پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علومپزشکی کرمان در برخورد با معضلات اخلاقی. مجلة اخلاق و تاریخ پزشکی، 3(4)، 81-71. 3.زیرک، محمد؛ مقدسیان، سیما؛ عبدالهزادهمهلانی، فرحناز؛ رحمانی، آزاد. (1390). سطح تکامل اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علومپزشکی تبریز. مجلة اخلاق و تاریخ پزشکی، 4(4)، 55-45. 4.کرمی، ابوالفضل. (1383). آشنایی با آزمونسازی و آزمونهای روانی. تهران: انتشارات روانسنجی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,671 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,303 |