تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 552 |
تعداد مقالات | 5,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,973,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,356,073 |
ارائة مدل علّی پیشبینی باورهای انگیزشی براساس تواناییهای فراشناختی با واسطهگری خودکارآمدی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 27، پاییز 1396، صفحه 87-114 اصل مقاله (369.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3424 | ||
نویسندگان | ||
فرشته باعزت![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه مازندران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت باورهای انگیزشی بهعنوان یک متغیّر تأثیرگذار در روند آموزش، ضروری مینماید که بیشازپیش به این موضوع و عوامل پیشبینیکنندة آن پرداخته شود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطۀ علّی بین تواناییهای فراشناختی، خودکارآمدی و باورهای انگیزشی صورت گرفت. شرکتکنندگان شامل 393 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندارن در سال تحصیلی 1394-1393 بودند که براساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیّرهای پژوهش، از پرسشنامههای راهبردهای انگیزشی و حالتهای فراشناختی استفاده شد و برای ارزیابی مدل پیشنهادی، از نرمافزار آموس و از روش تحلیل مسیر استفاده شد. براساس یافتههای بهدست آمده از تحقیق، با توجه به مقادیر شاخصهای بهدست آمده، دادهها با مدل تحقیق برازش داشت: 1- تواناییهای فراشناختی، خودکارآمدی را بهصورت مثبت و کنترل باورهای یادگیری را بهصورت منفی پیشبینی میکند؛ 2- خودکارآمدی قادر است کنترل باورهای یادگیری، جهتگیری درونی و بیرونی به هدف و ارزش تکلیف از ابعاد باورهای انگیزشی را بهصورت مثبت و معنادار و اضطراب امتحان را بهصورت منفی و معنادار پیشبینی کند؛ 3- تواناییهای فراشناختی ازطریقِ خودکارآمدی، تمامی ابعاد باورهای انگیزشی را بهصورت معناداری پیشبینی میکند. با توجه به نتایج فوق، بدیهی است که افزایش تواناییهای فراشناختی با افزایش خودکارآمدی و بهتبع کاهش اضطراب امتحان، افزایش جهتگیری درونی و بیرونی به هدف، ارزش تکلیف و کنترل باورهای یادگیری در دانشآموزان همراه باشد | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای انگیزشی؛ تواناییهای فراشناختی؛ خودکارآمدی | ||
مراجع | ||
1.برک، لورا. (1391). روانشناسی رشد (جلددوم) (ترجمة یحیی سیدمحمدی). تهران: ارسباران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2007). 2.برهانی، فریبا؛ عباسزاده، عباس؛ کهن، مهری؛ فضایل، محمدعلی. (1389). مقایسة توانایی استدلال اخلاقی پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علومپزشکی کرمان در برخورد با معضلات اخلاقی. مجلة اخلاق و تاریخ پزشکی، 3(4)، 81-71. 3.زیرک، محمد؛ مقدسیان، سیما؛ عبدالهزادهمهلانی، فرحناز؛ رحمانی، آزاد. (1390). سطح تکامل اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علومپزشکی تبریز. مجلة اخلاق و تاریخ پزشکی، 4(4)، 55-45. 4.کرمی، ابوالفضل. (1383). آشنایی با آزمونسازی و آزمونهای روانی. تهران: انتشارات روانسنجی. 1.استوار، صغری؛ عابدی، مسعود. (1395). مقایسة باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری در دانشجویان مشروط و عادی. مجلة مطالعات روانشناسی تربیتی، 13 (24)، 20-1. 2.بخشی، محمود؛ آهنچیان، محمدرضا. (1392). الگوی پیشبینی پیشرفت تحصیلی: نقش تفکر انتقادی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13 (2)، 163-153. 3.چالمه، رضا؛ لطیفیان، مرتضی. (1391). ویژگیهای محیط یادگیری فراشناختی و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطهای باورهای انگیزشی در دانشآموزان. روانشناسی کاربردی، 3 (23)، 58-43. 4.حسینی، طیبه؛ ترابی، سعید؛ شایان، نسرم؛ اسماعیلپور، مهدی؛ عاشوری، جمال. (1394). مقایسة تأثیر آموزش مبتنیبر وب و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوا. فصلنامة دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 6 (2)، 10-1. 5.رضازاده، شکوفهسادات؛ زمانی، بیبی عشرت؛ عابدینی، یاسمین؛ ببری، حسن. (1393). بررسی رابطة راهبردهای انگیزشی یادگیری و ارزشدهی به تکلیف در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکدة مجازی دانشگاه اصفهان. فصلنامۀ دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 5 (1)، 53-46. 6.رضایی، اکبر؛ خورشا، محسن؛ مقامی، حمیدرضا. (1391). بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژیهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان گروههای علوم انسانی و علوم پایه. فصلنامة روانشناسی تربیتی، 8 (22)، 233-211. 7.غلامی، امید؛ مروّتی، ذکرالله؛ عالیپور بیرگانی، سیروس؛ مکتبی، غلامحسین. (1394). رابطة علّی بین کمالگرایی و هدفهای پیشرفت با اضطراب امتحان با میانجیگری باورهای خودکارآمدی در دانشآموزان دبیرستانی. رویکردهای نوین آموزشی، 22 (2)، 143-117. 8.محمدیفر، پرویز؛ ملکیان، فرامرز. (1394). نقش آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان. کرمان: دومین همایش الکترونیکی پژوهشهای نوین در علوم و فناوری. 9.یوسفزاده، محمدرضا؛ یعقوبی، ابوالقاسم؛ رشیدی، معصومه. (1391). تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دورة متوسطه. روانشناسی مدرسه، 1 (3)، 133-118. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 577 |