
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,326 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,142,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,292,011 |
نقدی بر روشهای نوین تربیت فلسفی معلمان و سیاستگذاری در نظام تربیتمعلم ایران | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 27، مهر 1396، صفحه 115-136 اصل مقاله (261.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3425 | ||
نویسنده | ||
ابو سعید داورپناه* | ||
کارشناس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
هدف مقالةحاضر، بررسی الگوهای نوین تربیت فلسفی معلمان و پیشنهاد راهکارهای عملی برای اجراییکردن این نظریهها در نظام تربیتمعلم ایران است. روش تحقیق، نظری و تحلیلی وبهشیوة مروری و کتابخانهای است. یافتهها نشان میدهند که دلایلی چون، توسعة مهارتهای استدلال تفکر عمیق و منطقی، یادگیری تلفیق فلسفة تئوری و عمل، ضرورت توسعة تواناییهای بالقوة ذهنی معلمان، حمایت از معلمان برای پذیرش فلسفة ذهن، ترویج فلسفة ذهن در مدارس، تقویت حس کنجکاوی در تفکر فلسفی، تمرین تفکر خلّاق ازلحاظِ ایدئولوژیک، لزوم گسترش تفکر انتزاعی، لزوم شرکت در استدلال فلسفی و تلاش برای پاسخ به پرسشهای فلسفی ودانش و مهارتهای موردِ نیاز برای تعامل با دانشآموزان در بحث فلسفی، از مهمترین دلایلی است که آشنایی با فلسفة ذهن در تربیتمعلمان را مهم میسازد؛ ازاینرو، تربیت معلمان آشنا با فلسفة ذهن و لزوم تدریس فلسفة ذهن در مراکز تربیتمعلم ایران مهم میباشد و استفاده از الگوهایی نظیرِ تفکر استقرایی، الگوی بدیعهپردازی، الگوی یادیاری، الگوی کاوشگری بهشیوة علم زیستشناختی، الگوی کاوشگری بهشیوة محاکم قضایی، الگوی ایفای نقش، الگوی دریافت مفاهیم و الگوی کاوشگری گروهی در نظام تربیتمعلم ایران پیشنهاد میشود. با توجه بهشرایط فرهنگی و جامعة ایرانی استدلال میشود که الگوهای ایفای نقش و الگوی کاوشگری گروهی برای بهبود نظام تربیتمعلم ایران کارساز است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگو؛ تربیت؛ ذهن؛ فلسفی؛ معلم؛ ایران | ||
مراجع | ||
1.داورپناه، ابوسعید. (1392). فلسفة تربیتمعلم تا آرمانشهری به نام معلمان بدون مرز:جایگاه و نقش فلسفة تربیتمعلم در تحول نظام آموزشوپرورش. چهارمین همایش انجمن فلسفة تعلیموتربیت ایران، دانشگاه فردوسی مشهد. 2. (1394). سیر تحول فلسفة تربیتمعلم در ایران معاصر. رسالة دکتری فلسفة تعلیموتربیت، دانشگاه فردوسی مشهد. 3.داورپناه، ابوسعید و غفاری، ابوالفضل. (1394). بررسی حقوق متقابل معلم و شاگرد از دیدگاه فلسفة تربیتی اسلام. دومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران. 4.داوریاردکانی، رضا. (1378). فرهنگ، خرد و آزادی. تهران: انتشارات ساقی. 5.شریعتمداری، علی. (1380). اصول و فلسفة تعلیموتربیت. تهران: انتشارات ساقی. 6.شعاری نژاد، علیاکبر. (1377). فلسفة آموزشوپرورش. تهران انتشارات امیرکبیر. 7.فریره، پائولو. (1365). فرهنگ سکوت (آموزش محرومان). ترجمة علی شریعتمداری. تهران: چاپخش. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 1985). 8.قاسمپورِ دهاقانی، علی و جعفری، سیدابراهیم. (1393). تربیت فلسفی و روشهای نوین آموزشوپرورش. تهران: راسخون.http://rasekhoon.net/article/show/1035854 9.لطفآبادی، حسین. (1386). رویکردی جدید به فلسفة تعلیموتربیت. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 6 (20)، 11-40. 10.مهرمحمدی، محمود. (1382). برنامهریزی درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: انتشارات قدس رضوی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,439 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,004 |