تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,703 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,726 |
اثربخشی رواندرمانی مثبتگرا بر افسردگی، بهزیستی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در دروس ریاضیات و علوم تجربی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 28، دی 1396، صفحه 49-82 اصل مقاله (452.55 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2017.3600 | ||
نویسندگان | ||
ثریا حکیمی1؛ سیاوش طالع پسند2؛ اسحق رحیمیان2؛ مارگارت کرن3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
3دانشیار گروه روانشناسی مثبت دانشکده روانشناسی دانشگاه استرالیا | ||
چکیده | ||
تاکید روانشناسی مثبتگرا بر سلامت و بهزیستی، به ایجاد مداخلههای آموزشی جدید با هدف ارتقاء بهزیستی در مدارس انجامیده است که باعث بهبود یادگیری و همچنین افزایش سطح بهزیستی دانشآموزان میشود. هدف عمده این مطالعه بهکارگیری مدل مداخله رواندرمانی مثبتگرا برای نیل به این اهداف است. پژوهش حاضر به صورت شبهآزمایشی و با طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. از مدارس راهنمایی تهران به صورت تصادفی یک مدرسه به عنوان گروه آزمایشی (43 نفر) و مدرسه دیگر به عنوان گروه کنترل (41 نفر) در نظر گرفته شد. مداخله رواندرمانی مثبتگرا در گروه آزمایشی اجرا شد. شرکتکنندگان، قبل و بعد از اجرای مداخله 14 جلسهای، آزمونهای افسردگی و بهزیستی را تکمیل کرده و نمرات درسهای ریاضیات و علوم تجربی، ثبت شد. از آزمون تحلیل اندازهگیری مکرر چند متغیری برای تحلیل دادهها استفاده شد. دادهها به صورت یک ماهه پیگیری شدند. یافتهها نشان داد که رواندرمانی مثبتگرا در گروه آزمایشی، اثر معناداری بر روی کاهش میزان افسردگی داشته است (مجذور اتای تفکیکی = 35/0). همچنین گروه آزمایشی به میزان بالاتری از بهزیستی [معنا (مجذور اتای تفکیکی=28/0)، روابط (مجذور اتای تفکیکی= 27/0) و دستاورد (مجذور اتای تفکیکی= 17/0)] نسبت به گروه کنترل دست یافت. به علاوه، سطح پیشرفتتحصیلی ریاضیات (مجذور اتای تفکیکی = 05/0) و علومتجربی (مجذور اتای تفکیکی= 12/0) نیز در گروه آزمایشی افزایش پیدا کرد. رواندرمانی مثبتگرا بهدلیل توجه ویژهای که بر افزایش جنبههای مثبتگرا افراد دارد، میتواند موجب پیشگیری و کاهش علائم افسردگی و نیز افزایش شکوفایی دانشآموزان شود. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ بهزیستی؛ پیشرفت تحصیلی؛ رواندرمانی مثبت | ||
مراجع | ||
منابع فارسی خانجانی، مهدی. شهیدی، شهریار. فتح ابادی، جلیل. مظاهری، محمدعلی. شکری، امید (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روان سنجی سیاهه روان درمانی مثبتگرا نگر. فصلنامه روانشناسی کاربردی. سال 8. شماره 1(29). بهار 1393. 69-86. خدابخش، روشنک. خسروی، زهره، شاهنگیان، شهره (1394). تاثیر روان درمانی مثبتگرا نگر بر علائم افسردگی و توانمندیهای منش در بیماران مبتلا به سرطان. پژوهش نامه روانشناسی مثبت. سال اول. شماره اول. ص 35-50. بهار 1394.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5 nd Ed). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Amini, S., Namdari, K., & Kooshki, H. M. (2016). The effectiveness of positive psychotherapy on happiness and gratitude of female students. International Journal of Educational and Psychological Researches, 2(3), 163-169.
Asgharipoor, N., Farid, A. A., Arshadi, H., & Sahebi, A. (2012). A comparative study on the effectiveness of positive psychotherapy and group cognitive-behavioral therapy for the patients suffering from major depressive disorder. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 6(2), 33- 41.
Beck, A. T., Steer, R. A., & Garbin, M. G., (1988) Psychometric properties of the Beck Depression Inventory. Twenty-five years of evaluation. Clinical Psychology Review, 8, 77-100.
Beck, A. T., Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry, 4(6), 561-571.
Bolier, L., Haverman, M., Westerhof, G. J., Riper, H., Smit, F., & Bohlmeijer, E. (2013). Positive psychology interventions: A meta-analysis of randomized controlled studies. BMC Public Health, 13, 119.
Bronk. K. C., Hill, P. L., Lapsley, D. K, Talib, T. L., Finch, H. (2009). Purpose, Hope and Life satisfaction in three age groups. Journal of Positive Psychology, 4. 500-510.
Butler, J., & Kern, M. L. (2016). The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. International Journal of Wellbeing, 6(3), 1-48.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow. The Psychology of Optimal Experience. New York HarperPerennial.
Cuadra-Peralta, A., Veloso-Besio, C., Pérez, M., & Zúñiga, M. (2010). Positive psychotherapy results in patients with depression. Terapia Psicológica, 28, 127–134.
Dowlatabadi, M. M., Ahmadi, S. M., Sorbi, M. H., Beiki, O., Razavi, T. K., & Bidaki, R. (2016). The effectiveness of group positive psychotherapy on depression and happiness in breast cancer patients: A randomized controlled trial. Electronic Physician, 8(3), 2175-2180.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82, 405–432.
Froh, J. J., Kashdan, T. B., Yurkewicz, C., Fan, J., Allen, J., and Glowacki, J. (2010). The benefits of passion and absorption in activities: Engaged living in adolescents and its role in psychological well-being. The Journal of Positive Psychology, 5(4), 311-332.
Giannopoulos, V. L., & Vella-Brodrick, D. (2011). Effects of positive interventions and orientations to happiness on subjective well-being. The Journal of Positive Psychology, 6, 95–105.
Gonzales, T.R., Ehrenzweig, Y., Gracida, O.D.S., Hernandez, C.B.E., Mora, G.L., Martinez, A.J., Larralde, C. (2014). Promotion of Individual Happiness and Wellbeing of Students by a Positive Education Intervention. Journal of Behavior, Health and Social Issues. vol. 5 num. 2. 79-102.
Guney, S., (2011). The Positive Psychotherapy Inventory (PPTI): Reliability and Validity Study in Turkish Population. Social and Behavioral Sciences 29, 81 – 86.
Guo, Y. F., Zhang, X., Plummer, V., Lam, L., Cross, W., & Zhang, J. P. (2017). Positive psychotherapy for depression and self-efficacy in undergraduate nursing students: A randomized, controlled trial. International Journal of Mental Health Nursing, 26(4), 375-383.
Howell, A. J. (2009). Flourishing: Achievement-related correlates of students’ well-being. The Journal of Positive Psychology, 4(1), 1-13.
Hoyt, L. T., Chase-Lansdale, P. L., McDade, T. W., & Adam, E. K. (2012). Positive youth, healthy adults: Does positive wellbeing in adolescence predict better perceived health and fewer risky health behaviors in young adulthood? Journal of Adolescent Health, 50, 66–73.
Huebner, S. (2010). Feelings Count: Conceptualizing and measuring students’happiness in schools. Communiqué: The Newspaper of the National Association of School Psychologists, 39, 1- 13.
Kern, M. L., Waters, L. E., Adler, A., & White, M. A. (2015). A multidimensional approach to measuring well-being in students: Application of the PERMA framework. The Journal of Positive Psychology, 10(3), 262-271.
Marques, S. C., Lopez, S. J., & Pais-Ribeiro, J. L. (2011). “Building hope for the future”: A program to foster strengths in middle-school students. Journal of Happiness Studies, 12(1), 139-152.
Norrish, J., Williams, P., O’Connor, M., & Robinson, J. (2013). An applied framework for positive education. International Journal of Wellbeing, 3(2), 147–161.
Oades, L. G., Robinson, P., & Green, S. (2011). Positive education: Creating flourishing students, staff and schools. InPsych: The Bulletin of the Australian Psychological Society Ltd, 33(2), 16- 17.
Ochoa, C., Casellas-Grau, A., Vives, J., Font, A., & Borràs, J. M. (2017). Positive psychotherapy for distressed cancer survivors: Posttraumatic growth facilitation reduces posttraumatic stress. International Journal of Clinical and Health Psychology, 17(1), 28-37.
Parks-Sheiner, A. C. (2009). Positive psychotherapy: Building a model of empirically supported self-help (Doctoral dissertation, University of Pennsylvania).
Peterson, C. (2006). A primer in positive psychology. New York, NY: Oxford Press.
Rashid, T. (2015). Positive psychotherapy: A strength-based approach. The Journal of Positive Psychology, 10(1), 25-40.
Rashid, T., & Seligman, M. E. P. (2013). Positive Psychotherapy. In D. Wedding & R. J. Corsini (Eds.), Current Psychotherapies (pp. 461–498). Belmont, CA: Cengage
Reinsch, C. C. (2013). Adding science to the mix of business and pleasure: An exploratory study of positive psychology interventions with teachers accessing employee assistance counselling. University of Manitoba (Canada).
Roozitalab, P., Ebrahimi, Z., & Pashin, P. (2013). A review of prevalence and severity of depression in adolescent girls in Tehran, 6th International Congress on Child and Adolescent Psychiatry. Tabtiz University of medical sciences.
Roth, R. A., Suldo, S. M., & Ferron, J. M. (2017). Improving middle school students' subjective well-being: efficacy of a multicomponent positive psychology intervention targeting small groups of youth. School Psychology Review, 46(1), 21-41.
Seabrook, E. M., Kern, M. L., & Rickard, N. S. (2016). Social networking sites, depression, and anxiety: a systematic review. Retrived from https://mental.jmir.org/2016/4/e50[s1] /
Seligman, M. E. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. In: Lopez SJ, Snyder CR (Eds). Handbook of positive psychology, 2, 3-12.
Seligman, M. E. (2012). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster.
Seligman, M. E., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35(3), 293-311.
Seligman, M. E., Parks, A. C., & Steen, T. (2004). A balanced psychology and a full life. Philosophical Transactions-Royal Society of London Series B Biological Sciences, 1379-1382.
Seligman, M. E., Rashid, T., & Parks, A. C. (2006). Positive psychotherapy. American Psychologist, 61(8), 774- 788.
Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American Psychologist, 60(5), 410–421.
Schrank, B., Brownell, T., Jakaite, Z., Larkin, C., Pesola, F., Riches, S., Tylee, A., & Slade, M. (2016). Evaluation of a positive psychotherapy group intervention for people with psychosis: pilot randomised controlled trial. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 25(3), 235-246.
Shoshani, A., & Steinmetz, S. (2014). Positive psychology at school: A school-based intervention to promote adolescents’ mental health and well-being. Journal of Happiness Studies, 15(6), 1289-1311.
Sin, N. L., & Lyubomirsky, S. (2009). Enhancing well‐being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: A practice‐friendly meta‐analysis. Journal of clinical psychology, 65(5), 467-487.
Stefan-Dabson, K., Mohammadkhani, P., & Massah-Choulabi, O. (2007). Psychometrics characteristic of Beck Depression Inventory-II in patients with magor depressive disorder. Journal of rehabilitation, 8, 80-86.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 865 |