تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 701 |
تعداد مقالات | 6,850 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,206,034 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,518,242 |
رابطه بین تجربه شیفتگی(فلو) و نیروهای انگیزشی در دانش آموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 29، فروردین 1397، صفحه 177-208 اصل مقاله (352.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2018.3602 | ||
نویسندگان | ||
فریبا فقیهی1؛ افسانه مرزیه* 2؛ حسین جناآبادی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین تجربه شیفتگی و نیروهای انگیزشی در دانش آموزان بود. بدین منظور 186 دانش آموز (88 پسر و 98 دختر) در مقطع سوم دبیرستان، از دبیرستان های سطح شهر جناح به صورت نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل: مقیاس تجربه شیفتگی، پرسشنامه انتظار-ارزش، مقیاس نیازهای بنیادی روانشناختی و مقیاس چشم انداز زمان آینده بود. برای بررسی سوالات پژوهش، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شده است. یافته ها نشان داد که خودتعیین گری و انتظار-ارزش رابطه مثبت و معنی داری با تجربه شیفتگی دارد؛ اما بین شیفتگی و چشم انداز زمان آینده همبستگی معنی داری مشاهده نشد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که، در گام اول، مولفۀ اهداف روشن، در گام دوم، اهداف روشن و متمرکز شدن، و در گام سوم، سه مولفۀ اهداف روشن، متمرکز شدن و بازخورد بدون ابهام، در پیش بینی خودتعیین گری نقش داشتند. همچنین، مولفۀ احساس کنترل13 % تغییرات انتظار-ارزش و مولفۀ از دست دادن خودآگاهی 4 % از تغییرات چشم انداز زمان آینده را پیش بینی می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه شیفتگی؛ نظریه انتظار-ارزش؛ نظریه خودتعیین گری؛ چشم انداز زمان آینده | ||
مراجع | ||
- جواهری، جواد (1390). رابطه ی بین ارضای نیازهای بنیادین روانی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) با انگیزش پیشرفت تحصیلی (درونی، بیرونی و عدم انگیزش) و پیشرفت تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. - حسینی، فخری السادات، طالع پسند، سیاوش، و بیگدلی، ایمان الله (1389). نقش مؤلفه های انتظار-ارزش بر پیشرفت شیمی دانش آموزان،فصلنامه روان شناسی تربیتی، 18(6) ، 40-73. - دفترچی، عفت، و شیخ الاسلامی، راضیه (1389). رابطه برآورده شدن نیازهای روان شناختی در ارتباطات زناشویی با رضایت زناشویی در دانشجویان. پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، 5، 23-17. - شریفیان، محمد حسین، شهیدی، شهریار، فتح آبادی، جلیل، و سعیدی، ضحی (1393). تاثیر تدریس حامی خود مختاری بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی. فصلنامه ی تازه های علوم شناختی، 16(4)، 3-9. - صالحی، هاجر، قمرانی، امیر، و صالحی، زهرا (1392). رابطه نیازهای بنیادین روانشناختی و سلامت روان جانبازان بیمارستان حضرت امیرالمومنین اصفهان. مجلۀ علمی-پژوهشی طب جانبازان، 22 (6)، 9-1. - صالحی، هاجر، قمرانی، امیر، عرب، حمیدرضا، و گل کاری، طاهره (1392). بررسی کارآیی جهت گیری مذهبی در پیش بینی تجربه شیفتگی دانشجویان تربیت بدنی با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی. دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی،6 (3)، 47-59. - غلامی، محمد تقی، قلاوندی، حسن، اکبری سوره، پروا، و امانی ساری بگلو، جواد (1392). فرهنگ مدرسه و از خود بیگانگی تحصیلی: نقش واسطه ای نیازهای روان شناختی اساسی. فصلنامه راهبرد فرهنگ، 24(6)، 100-116. - محسنیان، آصفه (1394). بررسی رابطه منبع کنترل با تجربه احساس مطلوب و توانمندسازی روان شناختی معلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان. - Atkinson, J. W. (1957). Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64(6), 359-372.
- Betts, M. (2013). Future Time Perspective: examination of multiple conceptualization and work-related correlates. A Thesis Presented to The Academic Faculty. In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Science in Psychology. Georgia Institute of Technology.
-Blanchard, C.M., Perrealt, C.E., Vallerand, S., provencher, R.J. (2009).Choisiveness coach`s interpersonal style and psychological needs; their effects subjective well-being; Journal of conseling psychology, 52, 591- 601.
- Chen, K. C., & Jang, S. J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of selfdetermination theory. Computers in Human Behavior, 26, 741-752.
- Csikszentmihalyi, M. (1988). The Flow Experience and Its Significance for Human sychology. In Csikszentmihalyi, Mihalyi. Csikszentmihalyi, I., (Eds.), optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness, Cambridge: Cambridge University Press, 15–35
- Csikszentmihalyi, M., & Csikszentmihaly, I. (1988). Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness. New York: Cambridge University Press.
- Colombo, L., zito, M. (2014). Demands, Resources and the Three Dimensions of Flow at Work. A Study among Professional Nurses. Open Journal of Nursing, 4, 255-264.
- De Bilde, J., Vansteenkiste, M. & Lens, W. (2011). Understanding the association between future time perspective and self-regulated learning through the lens of self-determination theory. Learning and Instruction, 21,332-344.
- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Perspectives in Social Psychology, 12(4), 234-255.- Eccles, J. s. (2005). Subjective task value and the Eccles et al. model of achievement-related choices. In A. J. Elliot & C. S. Dweek (Eds), Handbook of competence and motivation, 105-121.
- Eccles, J. S., O’Neill, S. A., & Wigfield, A. (2005). Ability self-perceptions and subjective task values in adolescents and children. In Peter L. Benson (Series Ed.) & Kristin Anderson Moore & Laura H. Lippman (Vol. Eds.), what do children need to flourish? Conceptualizing and Measuring Indicators of Positive DevelopmentSeries, 3, 237-249.
- Ejei, J., KhezriAzar, H., BabaeiSangelaji, M., Amani, J. (2011). A Structural Model of the Relationships between the Perceived Teacher Autonomy Support, Basic Psychological Needs, Intrinsic Motivation, and Effort, 2(4) 47-56.
- Eklof, H. (2003). Test-taking Motivationon Low-Stakes Tests: A Swedish Timss (2003) Example. Department of Educational Measurement, Umea University, Sweden.
- Fritz, B., Avsec, A. (2007). The Experience of Flow and Subjective Well-Being of Music Students, Horizons of Psychology, 16, 2. 5-17, 2007.
- Fullagar, C.J., Kelloway, E.K. (2009). Flow at work: An experience sampling approach - Journal of Occupational and Organizational Psychology, 82, 595-615.
- Guan, X. (2013). A Study on Flow Theory and Translation Teaching in China’s EFL Class. Journal of Language Teaching and Research, (4)4, 785-790.
- Husman, J., & Lens, W. (1999). The role of future in student motivation. Educational Psychologist, 34, 113-125.
- Johnston, M., & Finney, S. (2010). Measuring basic needs satisfaction: Evaluating previous and conducting new psychometric evaluations of the basic needs satisfaction in general scale. Psychology of Export and Exercis, 11, 91-99.
- Jung, H., Park, I., & Rie, J. (2015). Future time perspective and career decisions: The moderating effects of affect spin. Journal of Vocational Behavior, 89, 46–55.
- Kowal, J., & Fortier, M. S. (1997). Motivational Determinants of Flow: Contributions from Self-Determination Theory. The Journal of Social Psychology, 139, (3), 355-368.
- Kowal, J., & forteir, M.S. (2000).Testing relationships from the hierarchical modle of intrinsic and extrinsic motivation using flow as a motivational consequence. Research quarterly for exersice and sport, 71,171-181
- Lee, J., McInerney, D., Liem, G., & Ortiga, Y. (2010). The relationship between future goals and achievement goal orientations: An intrinsic–extrinsic motivation perspective. Journal of Contemporary Educational Psychology, 30, 1-16.
- Liem, A, D., Lau, S., Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome Centre for Research in Pedagogy and Practice, National Institute of Education, Nan yang Technological University, 1 Nan Yang Walk, Singapore 637616, Singapore. Contemporary Educational Psychology 33, 486-512.
- Martin, A.J., Dowson, M. (2009). Interpersonal relationships, motivation, engagement, and achievement: yields for theory, current issues, and educational practice. Review of Educational Research, (1)79, 327-366.
- Mills, M. J., & Fullagar, C. J. (2008). Motivation and Flow: Toward an understanding of the dynamics of the relation in architecture students. The Journal of Psychology, 142(5), 533- 556.
- Paixao, M., Abreu, M. & Lens, W. (2012). Motivation, Future Time Perspective and Vocational Planning Behavior. In D. A. Leontiev (Ed.), Motivation, Consciousness and Self- Regulation. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, 41-63.
- Patricia, A, N. (2000). Cost Perception and the Expectancy-Value Model of Achievement Motivation, Paper Presented At the Annual Meeting of the American Educational Research Association (New Orleans, La: 24-28.
- Pintrich, P.R. & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research and applications, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Peetsma, T. (1994). Toekomstperspectief ALS voorspeller van inzet Voor School. [Future time perspective as a predictor of school engagement]. Tijdschrift Voor Onderwijsonderzoek, 19, 331-342.
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68–78.
- Setsuo, O., Smith, I., D. (2005). Educational applications of the expectancy value model of achievement motivation. In the driver’s cultural contexts of the west and est. chanoe: transformations in education, volume 8 (1), 13-28.
- Shell, D. & Husman, J. (2001). The Multivariate Dimensionality of Personal Control and Future Time Perspective Beliefs in Achievement and Self-Regulation. Journal of Contemporary Educational Psychology. 26(4). 481-506.
- Simons, J., Vansteenkiste, M., Lence, W. & Lacante, M. (2004). Placing Motivation and Future Time Perspective Theory in a Temporal Perspective. Educational Psychology Review. 16(2), 121-139.
- Simpkins, D. S, Davis-Kean, E. P. (2005). The Intersection between Self-Concepts and Values: links between Beliefs and Choices in High School. Jacobs, E. J, Simpkins, D. S.Leaks in the Pipeline to Math, Sciences and Technology Careers.
- Slavin, R. E. (2006). "Educational psychology: Theory and practice.
- Strough, J., Bruine de Bruin, W., Parker, A. M., Lemaster, P., Pichayayothin, N., & Delaney, R. (2016). Hour glass half full or half empty? Future time perspective and preoccupation with negative events across the life span. Psychology and Aging, 31(6), 558-573.
- susan A. J., Herbert, W. M. (1996). Development and Validation of a Scale to Measure Optimal Experience: The Flow State Scale. Journal of Sport & Exercise Psychology, 18, 17-35.
- Syed Mustafa, S.M.S., Elias, H., Roslan, S., & Noah, S.M. (2010). A Proposed Model of Motivational Influences on Academic Achievement with Flow as the Mediator - Procedia Social and Behavioral Sciences, 7, 2-9.
- Uslu Ok, D. (2013). The Future in the lives of Turkish International Sojourners Studying in America: The Role of Future Time Perspectives and Possible Selves in Explaining Motivation to Learn English. Theses for the Degree of Doctor of Philosophy. The University of Texas at Austin.
- Wang, Z. (2008). Academic Motivation, Mathematics Achievement, and The school context: Building achievement models using. A Dissertation presented to the Faculty of the Graduate School at the University of Missouri, In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy.
- Watt, H. M. G., Eccles, J. S., & Durik, A. M. (2006). The leaky mathematics pipeline for girls: Amotivational analysis of high school enrolments in Australia and the USA. Equal Opportunities International, 25, 642-659.
- Welch Deal, M. R. (2003). Gender differences in expectancy of academic successin mathematics. The Graduate School University of Wisconsin-Stout. Submitted in Partital Fulfillment of the Requirements for the Master of Science Degree with a Major in Guidance and Counseling.
- Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 68-81.
- Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2002). The development of competence beliefs, expectancies for success, and achievement values from childhood through adolescence. In A Wigfield & J. S. Eccles (Eds.), Development of Achievement Motivation, 92-122
- Wigfield, A., Tonks, S., & Eccle, J. S. (2004). Expectancy-value theory in cross-cultural perspective. In D. M. McInerney & S. Van Etten (Eds.) Big theories revisited: Research on sociocultural influences on motivation and learning. Greenwich, CT: Information Age Publishing, 4, 165-198.
- Zara, V. (2009). Optimal academic experience: Exploring the relationship between motivation and flow. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,717 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 809 |