تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 585 |
تعداد مقالات | 6,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,765,492 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,770,982 |
تأثیر آموزش مثبت اندیشی بر اضطراب دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 29، فروردین 1397، صفحه 97-124 اصل مقاله (308.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2018.3604 | ||
نویسندگان | ||
تکتم سادات جعفر طباطبایی ![]() | ||
1دانش آموخته دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند گروه روان شناسی. | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران | ||
3دانشیار دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
زمینه: افراد در مواجه با شرایط گوناگون زندگی با عواملی مختلف از قبیل اضطراب، استرس و افسردگی و غیره روبرو میباشند که تقریباً در بین تمامی گروههای سنی دیده میشود. به نظر میرسد مثبتاندیشی میتواند به عنوان راهحل مناسبی در جهت کاهش اضطراب به شمار آید. هدف: در این پژوهش، اثربخشی یک پرتکل ابداعی آموزش مثبتاندیشی بر اضطراب و خوشبینی دانشجویان میباشد. روش پژوهش: این پژوهش، مطالعهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور از کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتهی روانشناسی به صورت داوطلبانه آزمون اضطراب بک گرفته شد دانشجویانی که دارای اضطراب بالاتر از 8 بودند به تعداد 46 نفر انتخاب و در دو گروه همتا (23 نفر آزمایش و 23 نفر کنترل) به صورت تصادفی قرار گرفتند. از هر دو گروه آزمون خوشبینی _ بدبینی گرفته شد. گروه آزمایش هفتهای دو جلسه و طی 7 جلسه (80 دقیقهای) تحت تأثیر برنامه آموزش مثبتاندیشی توسط محقق قرار گرفتند و در گروه کنترل هیچگونه آموزشی صورت نگرفت. یافتهها: دادهها پس از جمعآوری در نرمافزار17spss وارد و بوسیله آزمون پارامتری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی پیشفرض نرمال بودن از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای پیشفرض برابری واریانسهای دو گروه از آزمون F استفاده گردید. بحث و نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش مثبتاندیشی اضطراب دانشجویان را به طور معنیداری کاهش و خوشبینی را افزایش داده لذا میتوان از این پرتکل آموزشی در مراکز مشاوره دانشجویی برای کاهش اضطراب و افزایش خوشبینی استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مثبت اندیشی؛ اضطراب؛ خوش بینی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 987 |