تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 565 |
تعداد مقالات | 5,819 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,138,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,449,353 |
بررسی اثر بخشی آموزش کارکردهای اجرایی در کاهش نشانه های کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 29، فروردین 1397، صفحه 257-275 اصل مقاله (286.03 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2018.3609 | ||
نویسندگان | ||
آزاده وزیری1؛ حسن احدی ![]() ![]() | ||
1گروه روانشناسی، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد | ||
2گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحداهواز | ||
4گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر نشانههای اضطرابی کودکان پیشدبستانی ۵-۴ ساله منطقه شش تهران انجام گرفت. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان ۱۹۲ کودکی که در مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی اسپنس ( فرم گزارش والدین)، نمره اضطراب آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، تعداد ۴۰ کودک به طور تصادفی انتخاب و در گروه کارکردهای اجرایی و گروه کنترل جایگرفتند. در گروه نخست، کودکان مورد آموزش کارکرهایاجرایی قرارگرفتند، در حالی که گروه دوم، آموزشی ندیدند. در تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفادهشد. نتایج نشانداد که نمرههای گروه آموزش دیده در پسآزمون، نسبت به پیشآزمون، کاهشدارد ( .(P | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای اجرایی؛ اضطراب؛ کودکان | ||
مراجع | ||
سلیمانی، محبوبه. (1390). بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسشنامه اضطراب اسپنس. پایان نامه کارشناسی ارشد روانسنجی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز. ۲.کندال، فیلیپ سی. (1384). روان شناسی مرضی کودک (ترجمه بهمن نجاریان و ایران داوودی). تهران: رشد. ۳.مجتبی زاده، محمد. (1385). بررسی رابطه بین حافظه فعال، اضطراب و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان شهر زنجان. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، تهران، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی علامه طباطبایی. ۴.میر مهدی، سید رضا. (1386). تاثیر آموزش کارکردهایاجرایی و روش آموزش بیان نوشتاری بر بهبود عملکرد ریاضیات، خواندن وبیان نوشتاری دانش اموزان پایه چهارم با اختلالات یادگیری. رساله دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی. 5.Bannon, S; Gonsalves, C; Croft, R; Boyce, P. (2006). Executive Function In Obsessive-Compulsive Disorder. Development And Education 56. 24-38.
6.Barkley, R. A. (1997). ADHD and nature of selfcontrol. New York: Guilford Press.
7.Best, J. R; Miller, P. H; Jones, L. L. (2009). Executive functioning after age 5:
changes and Correlates. Journal of Developmental Review, (29)3, 163-220.
8.Darvishzadeh, P; Aguilar-Vafaie, M; Moradi, A. (2012). A comparative study of working memory executive functions processing efficiency considering high
and low levels of anxiety. www.ELSEVIER.com
9.Dukte, S; Stober, J. (2001). Test Anxiety And Working Memory. Journal of developmental Psychology. 28, 689-729.
10.Luftiz, W .C. (2004). An Ecological Validity Study Of Executive function Measures In children With And Without Attention Deficit Hyperactivity Disorders.
Journal Of Learning Disabilities, 34,237-248.
11.Meyer, A. (2017). A biomarker of anxiety in children and adolescents: A review focusing on the error-related negativity (ERN) and anxiety across development. Developmental Cognitive Neuroscience. WWW.elsevier.com/locate/dcn.
12.Micco, J; Henin, A; Biederman, J; petty, C; Beker, D. (2009). Executive Function In patients With Depression And Anxiety. Psychology In The School. V.36 (2), PP 88-100.
13.Skryabina, E; Taylor, G; Stallard, P. (2016). Effect of Universal Anxiety Prevention Program
(FRIENDS) On Children’s Academic Performance: Results
From Randomized Controlled trial. www.online library.wiley.com
14.Watkins, L; Robbins, T; Veale, D. (2005). Executive function In Obsessive- Compulsive. Journal of Brain and Cognition, (43), 98-120. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,083 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 482 |