![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 719 |
تعداد مقالات | 7,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,554,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,911,791 |
ارائه مدل تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه در مراکز رشد (مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی قزوین) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 38، اسفند 1396، صفحه 63-88 اصل مقاله (811.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2018.3717 | ||
نویسندگان | ||
سیّد فؤاد ظریفی1؛ مرتضی موسی خانی* 2؛ عادل آذر3؛ سید مهدی الوانی4 | ||
1دانشجوی دکتری کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید | ||
2دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
3استاد مدیریت ،دانشگاه تربیت مدرس | ||
4دکترای مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین | ||
چکیده | ||
یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت توسعه تکنولوژی در کشورهای صنعتی توجه به فرایند تجاریسازی نتایج تحقیقات داخلی آن کشورها بوده است. علیرغم اینکه تجاریسازی بر عهده دانشگاهها نیست، اما در سالهای اخیر دانشگاهها برای راهاندازی کسبوکارهای نوپا مشتاق بودهاند و از آنها حمایت میکنند. باید توجه داشت که دانشگاهها سالها بهعنوان پشتیبان صنایع مطرح بودند، در حال حاضر خود به تجاریسازی ایدهها و نوآوری میپردازند. هدف از انجام این تحقیق ارائه مؤلفههای علمی و تجربی مؤثر بر تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه است که منجر به موفقیت درفروش محصولات جدید به بازار میشود. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه میباشد که برای افزایش اعتبار درونی از روشهای کثرتگرائی و بررسیهای اعضا استفاده شد. همچنین در بخش کمی، برای سنجش پایائی ابزار پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ باعدد 87/0 و برای سنجش روائی محتوا نیز از نظرات خبرگان استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شرکتهای فعال در مراکز رشد دانشگاهی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی میباشد که بر این اساس در بخش کیفی با روش نمونه گیری نظری از ده نفرکارآفرین در مرکز رشد دانشگاه آزاد قزوین مصاحبه به عمل آمد و پس از کدگذاری و تعیین مقولهها مدل مفهومی تدوین شد. سپس در بخش کمّی گویه ها در قالب پرسشنامه، در نمونه ای متشکل از 153 نفر از کارآفرینان فعال در مراکز رشد واحدهای دانشگاهی تهران شمال، تهران جنوب و تهران غرب که با شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، توزیع و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مقولههای ویژگیهای بنیانگذاران، وجود مشتریان اولیه، تمایل و هیجان نسبت به کارآفرینی و بازار مناسب تحت عنوان شرایط علّی با تأثیر بر مقوله اصلی و با بکارگیری راهبردهای توجه به نیاز و بازخورد مشتری، تبلیغات نوآورانه و گرایش به نوآوری در نهایت زمینه ساز موفقیت درفروش محصول تجاریسازی شده میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجاریسازی؛ ایدههای کارآفرینانه؛ مرکز رشد؛ کارآفرینی؛ دانشگاه کارآفرین | ||
مراجع | ||
1-Aronowitz,S (2000).The knowledge factory: Dismantling the corporate university and creating true higher learning., Boston, MA,Bcacon. 2-Audretsch,D,Bonte,W ,&Keilbach,M (2008) " Entrepreneurship Capital and its Impact on Knowledge Diffusion and Economic Performance " , Journal of Business Venturing 23, 189-165. 3- Goldfarb, B and Henrekson, M (2003).Bottom-Up vs. Top-Down Policies towards the Commercialization of University Intellectual Property journal of Research Policy, forthcoming 7, 139-123. 4-Calvert G; Ghadiri M; Dyson M; Kippax P; McNeil-Watson F (2013). The flowability and aerodynamic dispersion of cohesive powders. Powder Technology, 240 , pp. 88-94. 5-Carletto, C., Corral, P., & Guelfi, A. (2017). Agricultural commercialization and nutrition revisited: Empirical evidence from three African countries. Food Policy, 67, 106-118. 6-Chandel, S. S., & Agarwal, T. (2017). Review of current state of research on energy storage, toxicity, health hazards and commercialization of phase changing materials. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 67, 581-596. 7-Chih-Hung Hsieh(2013).Patent value assessment and commercialization strategy journal of Technological Forecasting & Social Change 80 ,307–319 8-Eliasson, G. (2017) Competition, Industrial Competence Bloc Formation, and the Evolution of an Experimentally Organized Economy: Commercialization Theory. In Visible Costs and Invisible Benefits (pp. 247-279). Springer, Cham. 9-Fiedler, M, Welpe I.M (2010) Antecedents of cooperative commercialisation strategies of nanotechnology firms journal of Research Policy 39 , 400–410 10-Nemati M.A. (2007) Analysis and Comparison of Key Performance Indicators of the Development Centers of Technology Units. Research and Planning in Higher Education (13), 143-171. (In Persian) 11-Nikfarjam A, and Kiani Mavi R(2013). Prioritizing Entrepreneurial University Factors by Fuzzy Analytic Hierarchy ProcessInternational Journal of Economy, Management and Social Sciences, 2(10) October, Pages: 876-884. (In Persian) 12-Philpott, K.; Dooley, L.; O’Reilly, C; Lupton, G., (2011), “The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions”, Technovation, 31, 161-170. 13-Ravi K; Andrew O. Martyniuk ,S; Melinda M ; Rachel E. Niemann; K (2003); "Evaluating the commercial potential of emerging technologies", Int. J. Technology Transfer and Commercialization, No. 1, vol. 2, p.p. 32-50, 2003. 14-Salamzadeh, A.; Daraei, M., (2011), “Toward a Systematic Framework for an Entrepreneurial University: A Study in Iranian Context with an IPOO Model”, Global Business and Management Research, 3(1), 30-37. . (In Persian) 15-Salamzadeh, A, Yadollahi Farsi, J.(2013) "Entrepreneurial universities in iran: a system dynamics model." International Journal of Entrepreneurship and Small Business 20, no. 4 (2013): 420. (In Persian) 16- Anokhin ,S, Wincent ,J, Frishammar, J (2011) A conceptual framework for misfit technology commercializationjournal of Technological Forecasting & Social Change (2011) 1060–1071 17-Shakeel, S. R., Takala, J., & Zhu, L. D. (2017). Commercialization of renewable energy technologies: A ladder building approach. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 78, 855-867. 18-Shane, S.A. (2004) " Academic entrepreneurship: university spin offs and wealth creation " , Cheltenham, UK, Edward Elgar . 19-Schulte,P (2004)" The entrepreneurial university: A strategy for institutional development", Higher Education in Europe, 29(2), 187–191. 20-Trapero, J. R., Horcajada, L., Linares, J. J., & Lobato, J. (2017). Is microbial fuel cell technology ready? An economic answer towards industrial commercialization. Applied Energy, 185, 698-707. 21-Yadollahi Farsi, J, kalatehaei, z. (2013) "Factors affecting selection of technology commercialisation strategies: the impact of agency theory." International Journal of Technology, Policy and Management 13, no. 2: 0. (In Persian) 22-Yıldırım, N. and Aşkun, O.B. (2012). Entrepreneurship Intentions of Public Universities in Turkey: Going Beyond Education and Research? 8th International Strategic Management Conference, 58: 953–963.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,236 |