تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 552 |
تعداد مقالات | 5,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,972,468 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,355,069 |
بررسی سرمتنیت در غزل سبک هندی | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 28، بهار و تابستان 1396، صفحه 77-96 اصل مقاله (386.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2018.3730 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین بهمنی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
کلیمکاشانی در غزلپردازی از جهاتی به سبکعراقی نظر دارد. در اینمقاله که باهدف شناخت مانندگیهای غزل سبکهندی و عراقی نوشتهشده، بنابراینفرض که غزل سبکعراقی الگوی غزلپردازان سبکهندی بودهاست و ازاینرو در محور افقی و عمودی گرایش به این سبک در غزل سبکهندی مشهوداست، تلاشگردیده تا ژانر غزلهای کلیم بر اساس نظریۀ سرمتنیت ژرار ژنت به شیوهای توصیفی- تحلیلی بررسیشود. بدین منظور، با توجه به اهمیت گونهشناسی غزل سبکهندی، این مسئله در دو بخش: غزلهای تکمحتوایی و پاشان بررسیگردیدهاست. نتیجۀ این پژوهش نشانمیدهد که برخلاف تصور رایج همۀ غزلهای سبکهندی پاشان نیست و در دیوان-کلیم غزلهای تکمحتوایی زیادی دیدهمیشود که از آن میان غزلعاشقانه بسامد بیشتری دارد. بسیاری از غزلهای پاشان نیز شاکلهایعاشقانه دارند که گاه بیتهای غیرعاشقانۀ آن را میتوان با تمهیداتی عاشقانه تفسیر کرد. ازنظر گونهشناسی، همۀ غزلها با سبکعراقی و خراسانی ارتباط-سرمتنی دارند. تنها گونۀ متمایز غزلکلیم، نوعی شکوای مفاخره آمیز است که پارودی مفاخره در سبکهای گذشته است. اینگونهکه نتیجۀ تغییرات بیشمتنی است، در غزلهای تکمحتوایی در محور عمودی و در غزلهای پاشان در محور افقی خودنمایی میکند | ||
کلیدواژهها | ||
ژانر؛ سرمتنیت؛ ژرار ژنت؛ کلیم کاشانی؛ سبک هندی | ||
مراجع | ||
1-ایشانی، طاهره، سیر غزل مدحی در ادب فارسی (از سنایی تا حافظ)، کهن نامۀ ادب فارسی، سال چهارم، شمارۀ سوم، پاییز ، تهران ، صص 1-27، 1392.
2-خرمشاهی، بهاءالدین، حافظ، چاپ سوم، تهران: انتشارات طرح نو، 1378.
3-دزفولیان راد، کاظم؛ علیمددی، منا و طالبی، معصومه، نگاهی جامعهشناختی به انسجام گریزی غزل سبک هندی، فصلنامۀ تحقیقات زبان و ادب فارسی، سال دوم، شمارۀ 3، بهار، بوشهر، صص 55-78، 1389.
4-رستگار فسایی، منصور، انواع شعر فارسی، چاپ اول، شیراز: نشر نوید، 1372.
5-زیپولی، ریکاردو، چرا سبک هندی در غرب سبک باروک خوانده میشود، چاپ اول، تهران: انجمن فرهنگی ایتالیا، 1363.
6-زرقانی، سیدمهدی، تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات سخن، 1390.
7-شمس لنگرودی، محمد، گردباد شور جنون، تهران: چشمه، 1367.
8-شمیسا، سیروس، انواع ادبی، چاپ سوم، تهران: نشر میترا، 1387.
9-ـــــــــــــــ، سیر غزل در شعر فارسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات فردوس، 1369.
10-صبور، داریوش، آفاق غزل فارسی، چاپ اول، تهران: انتشارات پدیده، 1355.
11-قاسمی پور، قدرت، وجه در برابر گونه: بحثی در قلمروی نظریۀ انواع ادبی، فصلنامۀ علمی – پژوهشی نقد ادبی، س 3، ش 10، تابستان، تهران، صص 63-89، 1389.
12-ـــــــــ، درآمدی بر نظریۀ انواع ادبی، ادب پژوهی، ش 19 ، بهار، رشت، صص 29- 56، 1391.
13-کاشانی، کلیم، دیوان کامل، با مقدمه مهدی افشار، تهران: انتشارات زرین، 1362.
14-نامور مطلق، بهمن، درآمدی بر بینامتنیت، نظریهها و کاربردها، تهران: سخن، 1390.
15-ــــــــــــــــ، گونهشناسی بیشمتنی، پژوهشهای ادبی، ش 38، زمستان، تهران، صص 152-139، 1391.
16-ــــــــــــــــ، مطالعۀ ارجاعات درونمتنی در مثنوی با رویکرد بینامتنی، پژوهشنامه علوم انسانی، ش 54، تابستان ، تهران، صص 429-442، 1386.
17-Duff, David, Modern Genre Theory, London & New York: Routledge, 2000.
18-Genette, G.erard, Palimpsets: Literature in the Second Degree, Nebraska: University of Nebraska Press, 1997.
19-__________, the Architext:an introduction, Berkeley: university of California press, 1992.
20-Frow, John, Genre, London & New York: Routledge, 2005.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 353 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 862 |