تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,698 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,964,202 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,347,778 |
خطبه قدس (عرفان امیر خسرو دهلوی در مطلع الانوار) | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 3، تابستان 1389، صفحه 51-72 اصل مقاله (309.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2010.388 | ||
نویسنده | ||
مهین پناهی ![]() | ||
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزّهرا (س) | ||
چکیده | ||
در این پژوهش چگونگی «عرفان در مطلع الانوار امیر خسرو دهلوی» بررسی شد و به این سؤالات پاسخ داده شد: - حضور الفاظ و اصطلاحات صوفیانه در مطلع الانوار چگونه است؟ - مقامات و احوال در آن چگونه مطرح شده و به چه معنی به کار رفته است؟ در این پژوهش ابتدا عناصر عرفانی مطلع الانوار جستجو وپس از طبقه بندی آن ها به مقامات و احوال و تفکیک کاربرد حقیقی و مجازی آن ها؛ با سایر اصطلاحات کتاب های عرفانی، مقایسهی اجمالی انجام شد. پس از انجام پژوهش این نتیجه به دست آمد که مطلع الانوار یک کتاب اخلاق عرفانی است و اصطلاحات عرفانی فراوانی در آن، به شکل حقیقی و مجازی به کار رفته است. اصطلاحات عرفانی که در معنی اصطلاحی خود به کار رفته است، عبارت است از: دسته ی اول: مقامات طلب، فقر، توکل و رضا، و احوالی مانند عشق، شوق و فنا. دسته ی دوم: اصطلاحات عرفانی که در معنی مجازی به کار رفته است. گذشته از این ها امیر خسرو به عناصر تربیتی صوفیه هم اشاره کرده است مانند اخلاص، همّت، قناعت، پیروی از پیر و آدابی مانند خلوت. همچنین در این کتاب از معرفت خداوند و آموزه های اخلاقی- عارفانه ی فردی و اجتماعی نیز سخن رفته است و در این پژوهش به اشاره و ارائه ی مآخذ آن ها اکتفا می شود. لازم به ذکر است این پژوهش با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه الزهرا صورت گرفته است و بدین وسیله از آن حوزة محترم سپاسگزاری می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان امیر خسرو دهلوی؛ اصطلاحات عرفانی مطلع الانوار؛ آموزه های عرفانی در مطلع الانوار | ||
مراجع | ||
1- قرآن کریم (1376) ترجمه فارسی بهاء الدین خرّمشاهی، چاپ اول، تهران: جامی و نیلوفر. 2- بقلی شیرازی، ابو محمد روزبهان (1377) عبهر العاشقین، تصحیح هنری کربن و محمد معین، تهران: انستیتو ایران و فرانسه. 3- ثروت، منصور (1375)فرهنگ کنایات ، تهران : سخن. 4- دهلوی، امیر خسرو (1975)مطلع الانوار، با تصحیح و مقدمه ی طاهر احمد اوغلی محرّم اوف، مسکو. 5- رازی، نجم الدین ابوبکر محمد بن شاهاوران بن انوشیروان (1366) مرصاد العباد، به اهتمام محمد امین ریاحی، تهران : علمی و فرهنگی . 6- سرّاج طوسی، ابو نصر عبدالله بن علی(بی تا) اللمع فی التصوف، تصحیح رنولدآلن نیکلسون، تهران: نشر جهان . 7- سهروردی، شهاب الدین (1364) عوارف المعارف ، ترجمه ابو منصور عبدالمؤمن اصفهانی، به اهتمام قاسم انصاری ، تهران : علمی و فرهنگی. 8- شیرازی، صدرالدین (ملاصدرا) (1302هـ .ق) مجموعه رسائل، تهران: چاپ سنگی 9- عطار، فرید الدین (1355) تذکره الاولیاء، تصحیح محمد استعلامی، تهران : زوار. 10- ------------(1373) منطق الطیر، تصحیح جواد مشکور، تهران : الهام . 11- غزّالی، محمد (1353) کیمیای سعادت، تصحیح احمد آرام، تهران: نشر کتابخانه مرکزی. 12------------ (1369) احیاءالعلوم الدین ، ترجمه مؤیدالدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیو جم ، تهران: علمی و فرهنگی. 13- قشیری، ابوالقاسم (1361) ترجمه رساله قشیریه، با تصحیح و استدراکات بدیع الزمان فروزانفر، چاپ دوم، تهران :علمی و فرهنگی. 14- کاشانی، عزالدین محمود بن علی (1367) مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه ، تصحیح جلال الدین همایی، تهران: هما. 15- مستملی بخاری، ابو ابراهیم اسماعیل بن محمد(1363) شرح التعرف لمذهب التصوف، با مقدمه و تصحیح و تحشیه محمد روشن، تهران : اساطیر. 16- معین، محمد (1362) فرهنگ معین، تهران : امیر کبیر. 17- مولوی، جلال الدین(1369) فیه ما فیه، با تصحیحات و حواشی بدیع الزمان فروزانفر، تهران: امیر کبیر. 18- ------------(1363) مثنــوی ، تصحیح رینولد آلن نیکلسون، به اهتمام نصرالله پور جوادی، تهران: امیر کبیر. 19- میبدی، ابوالفضل رشید الدین(1344) کشف الاسرار وعدö الابرار، به اهتمام علی اصغر حکمت، تهران. 20- هجویری غزنوی جلابی، ابوالحسن بن عثمان (1358) کشف المحجوب، تصحیح ژوکوفسکی با مقدمه قاسم انصاری،بی جا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 898 |