تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,705 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,969,898 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,351,918 |
بررسی و تحلیل استعاره در دیوان شاپورتهرانی | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 33، زمستان 1396، صفحه 29-50 اصل مقاله (559.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2017.3913 | ||
نویسندگان | ||
حسین اتحادی1؛ محمود عباسی ![]() | ||
1دانشجویدکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان وبلوچستان | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان بلوچستان | ||
3دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
استعاره که صورت فشرده و خلاصة تشبیهاست، یکی از شگردهای خیالانگیز بیان در زبان ادب است. شاعران سبک هندی به دلیل ایجاز و ابهامی که در ساختار استعاره وجود دارد، توجه زیادی بهآن داشتهاند. شاپورتهرانی یکیاز شاعران سبک هندی در قرن یازدهم است، که در ارائة مضامین مورد نظرش رویکرد زیادی به استعاره داشته، آنگونه که در مجموع 2166 بار از استعاره بهره برده است. از این تعداد 1613 مورد استعاره مکنیه از نوع تشخیص هستند، که تأثیر زیادی در خیالانگیزی وپویایی تصاویراستعاری داشتهاست.این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی جنبههای مختلف استعاره وجایگاه آن درشعرشاپور تهرانی میپردازد. بایدگفت شاعر تمایل زیادی به آرایش استعاره از طریق همراه کردن آن با دیگر شگردهای خیالانگیز بلاغی از جمله تشبیه، کنایه، ایهام، استخدام و اغراق داشتهاست. ارزش تصاویر استعاری در شعر وی بیشتر آنجاست که توانسته در موارد متعددی معانیمجازی واژهها راگسترش داده، استعارههای تازهای را ازجمله با به کاربردن استعارههای ترکیبی وارد شعرفارسی کند. از ویژگیهایسبکی وی درکاربرد استعاره پیوند دادن استعاره با استثنای منقطع است. هر چند شاعر در موارد زیادی استعاره را به استعاره تشبیه کرده، گاه حتی بنای بیت را براستعاره میگذارد، اما این شیوه سبب تزاحم و ابهام چندانی در تصاویر نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شاپورتهرانی؛ استعاره؛ آرایشاستعاره؛ استعارة ترکیبی؛ تزاحماستعاره | ||
مراجع | ||
1.ارسطو،دربارة هنر شعر، ترجمة سهیلمحسن افنان،چ دوم، تهران، مؤسسهانتشارات حکمت ،1392. 2.انوری، حسن، فرهنگ کنایات سخن،چ اول، تهران، سخن،1383. 3.پارسا،سیداحمد؛پناهی،حسین،استعاره های ترکیبی گونه ای نویافته ازاستعاره در سروده های خاقانی شروانی، مجلة بوستان ادب، سال سوم،شمارة دوم،صص25-50 شیراز،تابستان1390. 4.پرین، لارنس، دربارة شعر، ترجمة فاطمة راکعی،چ اول، تهران،اطلاعات،1376. 5.پورنامداریان، تقی، سفر در مه، چ 3،تهران، سخن،1390. 6.جرجانی، عبدالقاهر، اسرارالبلاغه، چ5، ترجمه جلیل تجلیل، تهران،دانشگاه تهران،1389. 7.خلیلی جهانتیغ، مریم، سیبِ باغِ جان،چ اول، تهران،سخن،1380. 8. دهخدا، علی اکبر، امثال و حِکَم، چ سیزدهم، تهران، امیرکبیر، 1385. 9.رامپوری، غیاث الدینمحمد، غیاثاللغات، به کوششمنصور ثروت، چ دوم، تهران،امیرکبیر، 1375. 10.رجایی، محمدخلیل، معالمالبلاغه درعلم معانی وبیان و بدیع، چ4، چاپ چهارم، شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز ،1376. 11. زریاب خویی، عباس، آئینه جام، چ دوم، تهران، علمی، 1374. 12. شاپورتهرانی، ارجاسب بنخواجگی، دیوان، تصحیح وتحقیق یحیی کاردگر،چ اول،تهران، کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلسشورای اسلامی،1382. 13. شاد، محمدپادشاه، فرهنگ مترادفاتو اصطلاحات،چ اول، تهران،کتابفروشیخیام،1346. 14. شفیعیکدکنی، محمدرضا، صورخیال در شعر فارسی، چ9، تهران،آگه،1383. 15. شمس لنگرودی، سبک هندی وکلیم کاشانی، چ دوم، تهران، نشر مرکز، 1372. 16. شمیسا، سیروس، بیان، چ2، تهران، میترا،1386. 17. صفا،ذبیح الله، تاریخ ادبیات در ایران، چ10، جلدپنجم، تهران، فردوس،1373. 18. عرفان، حسن،کرانهها شرح فارسیمختصرالمعانی، چ8، جلدسوم،هجرت،قم،1395. 19. فتوحی، محمود، بلاغت تصویر،چ اول، تهران،سخن،1386. 20. فخرالزمانی قزوینی،ملا عبدالنبی،تذکره میخانه، باتصحیح وتنقیح وتکمیل تراجم به اهتمام احمدگلچین معانی، تهران،انتشارات شرکت نسبیحاج محمد حسین اقبال و شرکاء،1340. 21. فرشیدورد، خسرو، دربارة ادبیات و نقدادبی، چ 4، تهران،امیرکبیر،1382. 22. کزّازی، میرجلالالدین، بیان،چ ششم، تهران، نشرمرکز،1381. 23.نصرآبادی، محمدطاهر، تذکرةنصرآبادی، مقدمه تصحیح وتعلیقات محسن ناجینصرآبادی ، تهران، چ اول،اساطیر ،1378. 24. وحیدیان کامیار، تقی، بدیع از دیدگاه زیبایی شناسی، چ اول، تهران، انتشارات دوستان ،1379. 25. ولک، رنه؛ وارن، آوستن، نظریة ادبیات، ترجمة ضیاء موحد وپرویز مهاجر، چاول،تهران، علمیوفرهنگی،1373. 26. هاوکس،ترنس، استعاره، ترجمة فرزانه طاهری،چ پنجم، تهران،نشرمرکز،1394. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,082 |