تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 629 |
تعداد مقالات | 6,353 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,719,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,357,483 |
مفاهیم غنایی در رمان نوجوان | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 29، آذر 1396، صفحه 129-148 اصل مقاله (667.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2017.3964 | ||
نویسنده | ||
زینب شیخ حسینی* | ||
استادیار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حضرت نرجس(س) | ||
چکیده | ||
بیان احساسات شخصی در مفهوم گستردة آن در قالب نظم و نثر همواره در دورانهای مختلف مورد توجه شاعران و نویسندگان ادب فارسی قرار گرفته است. نوجوانی دورهای است که در آن فرد با رشد هیجان و احساسات (در مفهوم گسترده) مواجه است؛ از اینرو نوجوان به خواندن کتابهایی که او را با اینویژگیها آشنا سازد، علاقهمند است و با همانندسازی با شخصیتهای داستان از این آثار تأثیر میپذیرد. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به تحلیل انواع غنایی در یازده رمان برتر نوجوان پرداختهایم تا به این سؤال پاسخ دهیم که نویسندگان رمان نوجوان کدام نوع غنایی را در آثار خود منعکس نمودهاند؟ و آیا انعکاس انواع غنایی در این آثار متناسب با مخاطب نوجوان میباشد؟ با توجه به تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که انواع غنایی از نظر محتوا در رمان نوجوان ، به صورت توصیف، شکواییه، نوستالوژی، مرثیه، عشق و طنز نمایان شده است و نویسندگان ازاین مفاهیم به صورت مضامینی فرعی در لایههای اثر بهرهمند شده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
نوجوانی؛ رمان نوجوان؛ انواع غنایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 472 |