تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 552 |
تعداد مقالات | 5,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,972,556 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,355,122 |
تأملی در آغازین جلوههای هنری در تاریخ بشر (نقاشی و پیکره سازی) بررسی موردی آثار غارهای شوه، هولوفلز و محوطه سونگیر | ||
مطالعات هنرهای تجسمی | ||
مقاله 15، دوره 2، شماره 2، زمستان 1390، صفحه 97-109 اصل مقاله (875.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jart.2012.3998 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه زارع خلیلی1؛ حسن بلخاری قهی2 | ||
1کارشناسی ارشد باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار گروه مطالعات عالی هنر در پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
با وجود مطالعات و تحقیقات بسیار درباره منشأ هنر و روند آن در تاریخ بشر، این مطلب هنوز نیز یکی از بحثبرانگیزترین موارد در حیطه باستانشناسی و تاریخ هنر است. در این راستا، مطالعات باستانشناسی و انسانشناسی تااندازهای روشنکننده این مسیر پر پیچوخم بوده است. بر مبنای این مطالعات، همزمان با ظهور انسان امروزی در سراسر جهان بهخصوص اروپا در حدود ۴۰ هزار سال پیش، شاهد خلق یکباره آثار هنری هستیم که از نظر بصری پیشرفته و از نظر معنایی، مفاهیم پیچیدهای را در بردارند. گونه انسانی مذکور در عین مشابهت در سیستم عصبی با انسان کنونی ساکن زمین و برخورداری از هوش کافی در به عینیت درآوردن مفاهیم انتزاعی، در مناطق مختلف جغرافیایی بهگونهای یکسان عملنکرده و برای مثال، در حیطه نقاشی دیواری درون غارها، آثار خود را به منطقه جنوب فرانسه و شمال اسپانیا محدود کرده است. در تحقیق حاضر که به شیوه کتابخانهای انجامگرفته است، علاوه بر توصیف کهنترین یافتهها در عرصههای نقاشی و پیکره سازی از غارهای شو، فرانسه، هولوفلز آلمان و محوطه سونگیر سیبری، تلاش شده بر مبنای مطالعات انجامشده بر این آثار، به بررسی دلیل احتمالی یکسان نبودن جلوههای هنری در مناطق مختلف پرداخته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شمنیزم؛ انسان امروزی؛ غار شوه؛ غار هولوفلز؛ نقاشی غار؛ پیکرک سازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 535 |