تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 552 |
تعداد مقالات | 5,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,969,915 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,353,000 |
جهان اجتماعی و نقش مجسمه های شهری آنیش کاپور در میدان هنر از منظر پیر بوردیو | ||
مطالعات شبه قاره | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 34، بهار و تابستان 1397، صفحه 43-64 اصل مقاله (1012.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2018.4060 | ||
نویسنده | ||
زهرا پاکزاد ![]() | ||
دانشگاه الزهرا، تهران استاد یار گروه نقاشی دانشکده هنردانشگاه الزهرا (س) | ||
چکیده | ||
آنیش کاپور معاصر هنرمند مشهور هندی/ بریتانیایی، هنر را با مهندسی، زیباییشناسی را با زندگی، هویت را با جهانیشدن پیوند داد. بوردیو می گوید هر میدانی "بینشی و برشی" از جهان به مشارکت کنندگان بازارهای آن، تحمیل می شود. نقش تحمیلی نظام سرمایهداری بر هنر معاصر روشن است. تفاوت های صوری آثار هنر معاصر همراه با همگنی وسیع و پیروی اصل تنوع است. این پژوهش در قلمروی جامعهشناسی هنر، دربارهی چگونگی رابطهی پیچیده و چندوجهی میدان هنر معاصر است. هدف تشخیص نیروهای تاثیرگذار بر آثار هنری به ویژه مجسمههای شهری در عرصه عمومی و میدان هنر معاصر است. چرا و در چه شرایطی کنشگران اجتماعی این نوع آثار را تولید میکنند و پیآمدهایش بر تولید هنری، میانجیگری کدام است؟ این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی قصد دارد با تمرکز بر آثار کاپور به شاخص های هنر عمومی و شناخت میدان های تاثیر گذار این هنر دست می یابد. نتایج نشان می دهد ماهیت آثار کاپور مانند بسیاری از تولیدات هنر معاصر و کارکردهای آنها در جهان سرمایهداری تناقضاتی را نمایان کرده اند. آزادی در هنر معاصر از نوع عمومی و همگانی نبوده و بیشتر در زندگی نخبگان وجود دارد که امکان تجربه هنری ، حق انتخاب در مصرف و هر نوع گزینشی را برایشان فراهم می سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر معاصر- میدان- کاپور- پییر بوردیو- سرمایهداری جدید- جامعهشناسی هنر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 664 |