تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 585 |
تعداد مقالات | 6,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,765,453 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,770,922 |
تحلیل حوادث جادهای در راستای ارتقاء امنیت در جادههای گردشگری (مورد شناسی: محور کرج-چالوس) | ||
جغرافیا و آمایش شهری منطقهای | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 27، تیر 1397، صفحه 187-204 اصل مقاله (968.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gaij.2018.4097 | ||
نویسندگان | ||
دکتر محمد سلمانی1؛ زهرا حیدری ![]() | ||
1دانشیار دانشکدۀ جغرافیا دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی- برنامهریزی آمایش کیفیت محیطی مناطق روستایی، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
یکی از پیامدهای منفی توسعۀ گردشگری، افزایش تعداد حوادث جادهای در فصول جریانات گردشگری و تصادفات وسایل نقلیۀ جادهای و درنتیجه مرگومیر گردشگران است که دلایل اصلی آن را میتوان نامناسب بودن زیرساختها، ضعف رعایت قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی، حجم بالای تردد خودرو و مسائل انسانی دانست. این امر سبب میشود که ایمنی جاده یک مسئلۀ مهم برای دستاندرکاران بخش گردشگری باشد. در این راستا، هدف این پژوهش تحلیل رابطۀ بین تصادفات جادهای، برقراری امنیت و توسعۀ گردشگری به شکل مطلوب است. در این پژوهش منطقۀ مورد مطالعه جادۀ چالوس، بهعنوان یکی از چهار مسیر ارتباطی تهران به شهرهای شمالی کشور است. جادۀ چالوس یک جادۀ کوهستانی و دارای جاذبههای طبیعی زیادی است که در فصول مختلف سال جاذب گردشگران بسیاری چه بهصورت عبوری و روزانه و چه بهصورت گردشگران ساکن (خانههای دوم) در روستاهای واقعدر مسیر کرج- چالوس هستند. روش تحقیق بهلحاظ هدف، کاربردی و براساس ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات موردنیاز با استفاده از دو روش میدانی و اسنادی انجام شده است. در روش اسنادی، پیشینۀ مرتبط با موضوع مورد بررسی قرار گرفت و بعد از استخراج شاخصها و بومیسازی آنها، پرسشنامۀ محققساخت بهعنوان ابزار میدانی تهیه شد. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تحلیل واقع شد. یافتهها نشان میدهد که 7/58 درصد از جامعۀ نمونه، فصل تابستان را برای زمان سفر درنظر میگیرند و عوامل انسانی با میانگین کل 56/31 در مقایسه با عدد 30 مهمترین علل وقوع تصافات جادهای گردشگران در جادۀ چالوس است و در رتبههای بعدی عوامل طبیعی، فنی و مدیریتی قرار دارند. همچنین یافتهها بیانگر آن است که با استفاده از برنامهریزی دقیق و مدیریت صحیح حوادث و همچنین ایجاد امنیت در جادهها برای گردشگران، توسعۀ گردشگری نیز افزایش خواهد یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
حوادث جادهای؛ امنیت گردشگری؛ توسعۀ گردشگری؛ محور کرج- چالوس | ||
مراجع | ||
29. Andraz, Jorge M., Nélia M. Norte, Hugo S. Gonçalves, (2015).Effects of tourism on regional asymmetries: Empirical evidence for Portugal, Tourism Management, Vol 50, pp. 257-267.30. Balana, Mariana, Cristina Burghelea (2015). Rural tourism and its implication in the development of the Fundata Village, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 188, pp. 276 – 281.31. Butler, Richard; Hall, C. Michael; Jhon, Jenkins. (1998). Tourism and recreation in rural areas, Chichester ; New York :J. Wiley.Howard, Robert W. (2009). Risky business.32. Asking tourists what hazards they actually encountered in Thailand,Tourism Management,Vol 30, Issue 3, Pp. 359-366.33. Rosselló, Jaume, Oscar Saenz-de-Miera (2011).Road accidents and tourism: The case of the Balearic Islands (Spain), Accident Analysis & Prevention, Volume 43, Issue 3, May 2011, Pages 675–683.34. Wilks, J., B. Watson, I.J. Faulks (1999). International tourists and road safety in Australia: developing a national research and management programme Tourism Manage., 20, pp. 645–654 .35. Yamahoto, A.F. (2002). Climatology of the Traffic Accident in Japan on the Expressway with Dense Fog, a Case Study, Meteorological Research Institute. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 320 |